شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

محمد منتظری: طی روزهای اخیر تایلند صحنه ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی علیه دولت این کشور بوده است.

تلاش‌های سرسختانه سلطنت‌طلبان و حامیان حزب «اتحاد مردم برای دمکراسی» برای وادار کردن ارتش تایلند به مداخله و به دست گرفتن قدرت در این کشور نتایج متفاوتی داشته است. حزب «اتحاد مردمی برای دمکراسی» در سال 2005 و به‌منظور مبارزه با تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر وقت، توسط یکی از شرکای تجاری سابق او تشکیل شد و از حمایت بازرگانان و صاحبان صنایع در تایلند برخوردار بوده است.

در روز چهارشنبه گذشته، یعنی همان روزی که حامیان حزب اتحاد مردم برای دمکراسی با پیراهن‌های آستین کوتاه زرد رنگ به خیابان‌ها ریختند و فرودگاه ملی بانکوک را به تصرف خود درآوردند، ژنرال آنوپونگ پائوچیندا، فرمانده ارتش تایلند به دولت این کشور دستور داد تا پارلمان را منحل کرده و انتخابات جدیدی برگزار کنند. وی همچنین به حامیان حزب اتحاد برای دمکراسی دستور داد که از فرودگاه بانکوک خارج شوند و به اعتراضات عمومی خود علیه دولت تایلند پایان دهند. اما آنچه در ادامه رخ خواهد داد همچنان نامعلوم است. آیا دولت تایلند در نهایت تقاضای ارتش این کشور را برای برگزاری انتخابات جدید رد خواهد کرد؟

آنچه فرماند ه ارتش تایلند را وادار کرد تا چنین درخواستی را از سوی دولت مطرح کند افزایش خشونت‌ها در خیابان‌های بانکوک، پایتخت تایلند، بود. روز پنجشنبه، حامیان حزب اتحاد برای دمکراسی در یکی از خیابان‌های اصلی تایلند به حامیان دولت این کشور حمله کردند. روز چهارشنبه نیز گزارش‌هایی از چند انفجار در نزدیکی فرودگاه اصلی بانکوک و فرودگاه بین‌المللی تایلند منتشر شد. این فرودگاه همان‌جایی است که دولت تایلند از ماه اوت گذشته به‌طور موقت از آن برای برگزاری جلسات خود استفاده می‌کند. اما در نهایت روز چهارشنبه حامیان حزب اتحاد برای دمکراسی با تصرف این فرودگاه در واقع خانه دولت تایلند را تصرف کردند.

اما حزب اتحاد برای دمکراسی در نهایت این هفته مرحله نهایی مبارزه خود را علیه دولت تایلند به اجرا گذاشت. این حزب متعهد شد که جمعیتی 100 هزار نفری را برای سرنگونی دولت تایلند بسیج خواهد کرد. این حزب اعلام کرد که این جمعیت از سوی متحدان تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند که با کودتای سال 2006 از سمتش عزل شد، رهبری خواهد شد. اما تنها بخشی از این جمعیت 100 هزار نفری گردهم آمدند.

در واقع می‌توان گفت که تاکتیک‌های نامناسب حزب اتحاد برای دمکراسی در تایلند موجب شد تا آنها تعداد زیادی از حامیان خود را که به طبقه متوسط تایلند تعلق داشتند از دست بدهند. حتی درخواست‌های این حزب برای اعتصاب ملی در هفته جاری نیز با استقبال چندانی روبه‌رو نشد. بنیانگذار حزب اتحاد برای دمکراسی که سوندی لیتونگکول نام دارد سعی می‌کند تا بار دیگر امپراتوری رسانه‌ای خود را بنا کند. این امپراتوری بود که مدت‌ها تبلیغات زهرآگینی را علیه دولت تایلند به اجرا گذاشته بود.

دولت و پلیس تایلند پس از درگیری‌های مرگبار 7اکتبر در خارج از پارلمان تایلند از سوی روزنامه‌های حامی حزب اتحاد برای دمکراسی همواره مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این حال دولت و نیروی پلیس تایلند امیدوارند که افراط معترضان باعث شود تا آنها حمایت خود را از دست بدهند. ارتش تایلند که از سوی حزب اتحاد برای دمکراسی به کودتا علیه دولت تشویق می‌شد از این کار سرباز زد. اما از سوی دیگر ارتش از رویارویی و برخورد با معترضان نیز خودداری کرد. تردید و دودلی سران ارتش تایلند احتمالا به این دلیل است که حمایت از حزب اتحاد برای دمکراسی از سوی خانواده سلطنتی و کاخ پادشاهی تایلند صورت می‌گیرد.

ملکه تایلند، شاهزاده سیریکیت، با حضور خود در مراسم یادبود کشته شدگان درگیری‌های هفتم اکتبر صراحتا حمایت خود را از حزب اتحاد برای دمکراسی، اعلام کرد. ارتش تایلند نیز که همواره در خدمت خانواده سلطنتی بوده است در این میان مجبور به تبعیت از نظر خانواده سلطنتی است.

تا به امروز نزدیک به 3سال است که آقای سوندی تظاهرات‌های صلح‌جویانه‌ای را علیه فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت تاکسین شیناواترا آغاز کرده است. در سال 2006 نیز کودتایی علیه شیناواترا در تایلند به وقوع پیوست. به‌نظر می‌رسید که حزب ائتلاف برای دمکراسی با این کودتا به تمامی اهداف و خواسته‌های خود دست خواهد یافت.تا پیش از سرنگون شدن حزب متبوع تاکسین شیناواترا، موسوم به تی‌آر‌تی توانسته بود با مطرح کردن شعارهایی نظیر کاهش‌دادن هزینه‌های درمان عمومی توجه مردم را به‌خود جلب کند و حمایت رای‌ دهندگان روستایی را به دست آورد.

اما درنهایت در سال 2006 حزب متبوع شیناواترا منحل شد. پس از برکنار شدن شیناواترا، حزب قدرت مردم به رهبری سمک سونداراوج توانست در انتخابات ژوئیه سال 2007، به بیشترین شمار کرسی‌های پارلمانی دست یابد و با اتحاد با چند حزب دیگر، دولت را تشکیل دهد. این حزب با هدف حمایت از سیاست‌های تاکسین شیناواترا تاسیس شده بود اما با به جریان افتادن پرونده اتهام‌هاى علیه نخست وزیر سابق و همسرش به اتهام فساد مالی، به تدریج روش مستقلی را در پیش گرفته است.

با این همه ساماک ساندراوج نتوانست در برابر موج اعتراض‌ها و تظاهرات مقاومت کند و 6ماه پیش جای خود را به سومچایی وونگ ساوات داد. اما مخالفت‌ها و اعتراض‌ها پایان نیافت، به‌خصوص که سومچایی وونگ ساوات برادر همسر شیناواتر است و مخالفان او را عامل اجرای نیات شیناواترا می‌دانند. 4 ماه پیش وقتى تاکسین شیناواترا براى فرار از پرونده فساد مالى خود همراه با همسرش به انگلیس گریخت، موقعیت سومچایی وونگ ساوات نخست وزیر را آسیب‌پذیرتر کرد.اما در دسامبر سال گذشته پس از گذشت 15‌ماه حکومت ملال‌آور نظامیان بر تایلند سرانجام تاکسین شیناواترا با حزب جدیدی به نام حزب قدرت مردم به عرصه سیاسی تایلند بازگشت که این مسئله اعراضات گسترده حزب اتحاد برای دمکراسی را برانگیخت.

به‌نظر می‌رسد که بحران اخیر تایلند که بحرانی پیچیده نیز هست از درگیری و جنگ میان 2گروه سنتی در تایلند یعنی سلطنت‌طلبان و رهبری گستاخ و مستبد که البته از حمایت‌های زیادی در خارج از بانکوک برخوردار است، به وجود آمده است.حزب اتحاد برای دمکراسی ادعا می‌کند که تاکسین شیناواترا در حال طرح‌ریزی برای سرنگونی سلطنت شاه بهومیبول و برقراری یک حکومت جمهوری است.سران حزب اتحاد برای دمکراسی معتقدند که توده مردم تایلند تا آن اندازه تحصیل کرده و با سواد هستند که بتوانند در برابر تقلب در انتخابات اعتراض کرده و رهبری مناسب و شایسته را برای خود انتخاب کنند.

با این حال به‌نظر می‌رسد که احتمال کودتایی نظامی و یا کودتایی قضائی در تایلند چندان دور از ذهن نیست که در این صورت معترضان در تایلند از سوی ارتش و کاخ پادشاهی در بدنه دولت تایلند قرار خواهند گرفت که در این صورت  چنین صورتی این آقای تاکسین شیناواترا است که باید لباس قرمز حزب خود را از تن به در آورد و در جایگاه همین معترضان زردپوشی که این روزها در اعتراض به دولت تایلند به خیابان‌ها ریخته‌اند قرار بگیرد و لباس زرد بپوشد و این بار او علیه دولت اعتراض کند.

کد خبر 70142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز