همشهری آنلابن: رئیس ستاد مشترک ارتش تایلند از دولت این کشور خواست ضمن انحلال پارلمان اعلام کند انتخابات جدید برگزار خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، ژنرال انوپنگ پائوچیندا ادعاها مبنی بر وقوع یک کودتا را رد کرد و خواستار آن شد که تظاهرکنندگان ضد دولت به اشغال فرودگاه بانکوک پایان دهند.

ژنرال انوپنگ افزود: هیچگونه کودتایی صورت نگرفته و دولت اداره امور را همچنان در دست دارد.

اما حزب ائتلاف خلق برای دموکراسی اعلام کرده است که تظاهرکنندگان طرفدار این حزب، فرودگاه را ترک نخواهند کرد و یکی از سخنگویان دولت تایلند نیز در مصاحبه با رویترز اعلام کرده است که دولت پیشنهاد ارتش برای برگزاری انتخابات جدید را رد کرده است.

حزب ائتلاف خلق روز چهارشنبه 26 نوامبر در زمانی که قرار بود نخست وزیر تایلند به کشور بازگرددد، فرودگاه این کشور را به اشغال خود درآورد.[فرودگاه بانکوک هنوز تعطیل است]

این حزب اعلام کرده است زمانی با انجام مذاکرات موافقت خواهد کرد که سومچای نخست وزیر این کشور از مقام خود استعفا دهد.

مشخص نیست سومچای وونگساوات نخست وزیر تایلند اکنون در کجا به سر می‌برد. او قرار بود روز چهارشنبه پس از شرکت در اجلاس آسیا اوقیانوسیه (اپک) به کشورش بازگردد.

از زمانی که تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند در پی وقوع یک کودتای نظامی برکنار شد، این کشور در بحران سیاسی فرو رفته است.

تایلند طی ماه‌های اخیر شاهد تظاهرات و اعتصابات گسترده ضد دولتی بوده است، حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی، در زمان نخست وزیری ساماک سوندراوج ادعا کرده بود که دولت ساماک به نمایندگی از تاکسین شیناواترا اداره کشور را در دست دارد.

حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی پیش از کناره گیری سوندراوج مدعی شده بود که دولت وی قصد دارد با بازنگری در قانون اساسی این کشور نسبت به رسیدگی به اتهامات فساد مالی تاکسین شیناواترا ممانعت به عمل آورد.

سوندراوج نه به دلیل اعتراضات گسترده مخالفان که به دلیل حضور در یک برنامه آشپزی از مقام خود برکنار شد.

سوندراوج پس از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر اینکه وی با پذیرش وجوهی برای اجرای یک برنامه تلویزیونی آشپزی، قانون اساسی را نقض کرده است، از مقام خود کناره گیری کرد.

 پس از برکناری سوندراوج، سونگچای سونگساوات داماد تاکسین شیناواترا که در ابتدا در مقام  نخست وزیر موقت تایلند جایگزین نخست وزیر مستعفی شده بود، با برگزاری یک جلسه با فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس پلیس بانکوک، به دلیل بازگشت آرامش در خیابان‌های بانکوک وضعیت اضطراری در پایتخت تایلند را لغو کرد.

سونگچای سونگساوات سپس با رای مجلس نمایندگان تایلند به نخست وزیری این کشور برگزیده شد.

کد خبر 69397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز