نتایج تحقیقات در تایلند نشان می‌دهد جوانان تایلند برخلاف نسل‌های پیشین، به مطالعه کتاب‌های تاریخی و سیاسی علاقه پیدا کرده‌اند و این امر در اعتراض‌های این روزهای تایلند تاثیرگذار بوده است.

تایلندیهای معترض

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تحقیقات جدید در تایلند نشان می‌دهد که جوانان و نسل جدید تایلند بسیار به مطالعه منابع تاریخی و سیاسی علاقه نشان می‌دهند. نسل‌های پیشین چنین علاقه‌ای نداشتند و این امر موجب شگفتی مسئولان فرهنگی و سیاسی تایلند شده است، تا جایی که با توجه به برگزاری نمایشگاه ملی کتاب تایلند با وجود شیوع کرونا و وجود مشکلات اقتصادی فروشندگان و ناشران کتب تاریخی و سیاسی بیشترین فروش را در میان دیگر ناشران داشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اتفاقات اخیر در کشور تایلند و ناآرامی‌های سیاسی و پرسش‌های فراوان جوانان موجب شده تا آنها به تاریخ و سیاست کشورشان علاقه‌مند شده و آنها را به این سمت و سو کشانده است.

این میان نکته مهم این است که از ماه‌های گذشته تایلند شاهد برخی ناآرامی و اعتراضات گروه‌هایی با شعار دموکراسی و مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به عملکرد دولت و پارلمان بوده است که عمدتاً جوانان دانش آموز و دانشجویان در این اعتراضات حضور داشته‌اند. این انتقادات و نارضایتی به درخواست انحلال پارلمان و استعفای دولت و در برخی به نقد اختیارات و عملکرد پادشاه که از خطوط قرمز قانونی محسوب می‌شود نیز کشیده و با معتقدان به نظام سنتی مشروطه سلطنتی مواجه شده است.

اعتراضات ۲۰۲۰ تایلند در ادامه سلسله تظاهراتی است علیه کودتای ۲۰۱۴ تایلند که توسط پرایوت چان-او-چا. نخست‌وزیر کنونی انجام شد. این اعتراضات ابتدا با دستور دادگاه به منظور منحل کردن حزب طرفدار دموکراسی آینده، شکل گرفت. در اواخر فوریه ۲۰۲۰ این تظاهرات توسط رای‌دهندگان آغاز شد اما به دلیل گسترش جهانی کووید ۱۹ COVID-19 متوقف شد.

در ۲۵ ژوئن تجمع معترضان تایلندی در «بنای دموکراسی» واقع در مرکز تاریخی شهر بانکوک آغاز شد و مخالفان درخواست‌هایی شامل انحلال پارلمان و انحلال انتخابات سراسری تایلند ۲۰۱۹، پایان اذیت و آزار منتقدان دولت و اصلاحات و تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات را داشته‌اند.

کد خبر 560792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha