دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه> سیدسروش طباطبایی‌پور: قصه‌ی تکراری تکالیف عید دوباره آغاز شد؛ و کیلوکیلو نوشتنی‌ها و خواندنی‌ها و البته گاهی هم لذت‌بردنی‌هایی که اهالی مدرسه برای نوجوان‌ها تدارک دیده‌اند.

عيدانه

تازه فکر می‌کنم در این روزهای کرونا، به این دلیل که معلم‌ها تصور می‌کنند دانش‌آموزان بخت‌برگشته، خانه‌نشین هستند و اوقات فراغتشان، از پارو بالا می‌رود، تکالیف عید را کمی پر و پیمان‌تر کرده‌اند تا نکند خدای نکرده، حوصله‌ی مبارکشان سر  برود و در ایام عید، افسرده شوند.

کاش روزی فرا رسد که روان‌شناسان و کارشناسان امور نوجوانی، بالأخره نتایج علمی خود را در اختیار مدارس هم بگذارند و به معلم‌های وظیفه‌شناس یادآوری کنند  که نوجوان‌ها هم گاهی در زندگی، به کمی علافی و بی‌کاری احتیاج دارند؛ کمی دراز کشیدن روی تخت و بدون هیچ نگرانی، زل‌زدن به سقف و کلی فکر و خیال‌های غیر درسی!

البته به نظر من، در این ماجرا، خود نوجوان‌ها هم مقصراند! چون بچه‌ها عادت‌کرده‌اند که فقط گوش به فرمان مدرسه باشند و تنها هر آن‌چه را که کلمه‌ی «تکلیف مدرسه» بر پیشانی‌اش خورده، انجام می‌دهند و لاغیر! حتی گاهی تکالیف امتیازی و فوق‌برنامه را هم به جرم «اختیاری‌بودن» تحویل نمی‌گیرند و انجام نمی‌دهند.

حالا از آن‌جایی که تنها به طرح موضوع عادت ندارم و سعی می‌کنم با هر نقدی، پیشنهادی هم همراه کنم، به بهانه‌ی تغییر فصل و رویش دوباره‌ی طبیعت در این روزهای پایانی سال، پیشنهادی عیدانه برای نوجوان‌ها دارم؛ پیشنهادی که امیدوارم لااقل بچه‌ها لابه‌لای تکالیف عید، به آن فکر کنند تا شاید کمی حال و هوایشان در سال جدید تغییر کند.

  • پیشنهاد اول:

    خرید یک عیدی توپ برای خودتان! آن هم با سلیقه و نظر شخصی! بله؛ تعجب نکنید؛ بیایید در سال جدید کمی خودمان را تحویل بگیریم و هوای خودمان را داشته باشیم.
     
  • پیشنهاد دوم:

تصمیم به انجام یک تغییر فیزیکی و ظاهری؛ جوری که هم خودمان و هم دیگران بتوانند آن را مشاهده کنند؛ مثل تغییر دکور یا رنگ‌زدن اتاق‌تان، کوتاه‌کردن موی سر مبارکتان و یا...

  • پیشنهاد سوم:

تصمیم به انجام یک تغییر هر چند کوچک در عادت‌های روزانه که مربوط به روحیه‌ی شما باشد. مثلاً تصمیم بگیرید از این به بعد تا خشمگین می‌شوید، به‌جای پرخاش، یک لیوان آب بنوشید و یا...

  • پیشنهاد آخر:

در سال جدید، برای خودتان یک پروژه‌ی ارزشمند جدید تعریف کنید؛ پروژه‌ای که با ارزش‌های ذهنی شما هماهنگ است و اگر انجامش دهید، حتماً از آن لذت ببرید؛ کارهایی شبیه یادگرفتن یک ورزش جدید، نگه داری از یک گلدان گل و...

اطمینان دارم وقتی این مطلب را می‌خوانید، خودتان هم پیشنهادهایی به ذهنتان خواهد رسید که می‌توانید در سال جدید، آن‌ها را هم انجام دهید و سال ۱۴۰۱ را با انرژی بیش‌تری آغاز کنید.

کد خبر 662487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha