مگر در شهر تهران چند روستا هست که بافت آن به همان شکل سابق باقی مانده باشد. اکنون چشم امید مردم به مدیریت شهر کنونی است که دست سودجویان و زمین خواران را از زمین های کشاورزی حریم کوتاه کنند، مثل همین کاری که درماه های اخیر در حریم منطقه۱۸ شاهد انجام آن بوده ایم.

کارشناس اسلامی

«بهنام اسلامی» کارشناس شهری با بیان این مطلب به خبرنگار همشهری محله گفت: «اگر لابه‌لای متون کتب های تاریخی را بخوانید و خوب بگردید و با دقت تحقیق و جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید که تهران درگذشته چه تعداد روستای خوش آب و هوا داشته و الان چه میزان؟ اکنون تعداد روستاهای حریم تهران به زحمت به تعداد انگشتان دست می‌رسد. مثلاً در محدوده منطقه۱۸ که برخی از محله‌های آن قدمت۴۰۰ ساله دارند، تنها چند روستا به معنای واقعی کلمه وجود دارد. در ناحیه۶ روستاهای زرنان بالا و پایین و در ناحیه۷ روستاهای گلدسته و فیروز بهرام قرارگرفته که از همه معروف ترند.» 

یکی از موضوعات مورد علاقه اسلامی تحقیق و مطالعه درباره ویژگی‌های بافت روستایی است. او درباره یافته هایی که در این مدت به دست آورده گفت:«متأسفانه قیمت پایین زمین‌های کشاورزی باعث شده چشم طمع دلالان و زمین‌خواران به روستاهای حاشیه تهران جلب شود. این روستاها از یک طرف در فاصله زمانی کمی تا بافت شهری تهران قرار دارند. از طرف دیگر فضای سبز، زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن بهانه خوبی برای برخی‌هاست تا با ایجاد اقامتگاه و مراکز خدمات‌رسان مختلف از جمله رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و... درآمد هنگفت به چنگ آورند. باید تلاش کنیم تا بافت روستایی به همان شکل سنتی خود باقی بماند. مثل همین کاری که در مدیریت جدید شهر تهران به طور جدی آغاز شده و در چند ماه گذشته آثار مثبت آن را شاهد بوده ایم و درغیر این صورت در آینده روستایی درحاشیه شهر تهران باقی نخواهد ماند.» 

کد خبر 660936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha