سال‌هاست به همت مدیریت شهری و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به‌عنوان متولی این حوزه بخشی از باغ‌های قدیمی شهر از انحصار افرادخاص درآمده و با تبدیل شدن به بوستان عمومی، در آنها به روی شهروندان باز شده است. باغ‌ها و فضاهای سبز پراکنده در بافت مسکونی از جمله آصف، عبقری، وثوق‌الدوله، حکیم، نظر، هورفر، بخشی‌فر، سازور و... از مهم‌ترین آنهاست.

باغ‌هایی که بوستان شدند

همشهری آنلاین: پروانه بهرام‌نژاد : چنار، ارغوان، سرو، کاج و اقاقیا، برافراشته از دل چهاردیواریها ماهیت مشترک همه باغهایی است که روزگاریآباد و دست اشخاص خاص بودند و اندک اندک متروک شدند. آنهایی که مردم از دلشان دیدنشان غنج میزد و حسرت قدم گذاشتن به آنجا را داشتند. حالا سالهاست به همت مدیریت شهری پایتخت و سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران بهعنوان متولی این بخش، خیلی از آن باغها از انحصار افراد خاص درآمده و با تبدیل شدن به بوستان عمومی، در آنها به روی شهروندان باز و به توسعه امکانات و افزایش سرانه فضای سبز پایتخت منجر شده است. بهطوری که براساس آمار این سازمان در ۳دهه گذشته بیش از ۷۵ قطعه باغ و اراضی مشجر تهران، تملک و به بوستان عمومی تبدیل شده است. باغها و فضاهای سبز پراکنده در دل بافت مسکونی از جمله آصف، عبقری، وثوقالدوله، حکیم، نظر، هورفر، بخشیفر، سازور، سبزی، علاءالدوله، نراقی، کیهانی، مستوفی الممالک و... از مهمترین این باغهای تملک شده طی چند سال اخیر است.   

 باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

بوستان هورفر (باغ هورفر)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۷

نشانی: خیابان پلیس، خیابان اجارهدار، خیابان ماندگار

مساحت: ۳۱۰۰مترمربع

ویژگی: اینجا شهریور سال ۱۳۹۷ به بهرهبرداری عمومی رسیده است. باتوجه به نوع طراحی آنکه از سبک باغهای ایرانی الگوبرداری شده و با داشتن ظرفیت بالا ضمن افزایش سرانه فضای سبز در محله ارامنه زمینهساز معرفی سبک اصیل معماری باغهای ایرانی به شهروندان بوده است. در حال حاضر بوستان هورفر با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی متعدد، برای حضور توانیابان و جانبازان مناسبسازی شده است و آنها به راحتی دراینجا تردد دارند.

بوستان سلیمانیه (باغ وثوقالدوله)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۴

نشانی: خیابان نبرد، خیابان رضایی، جنب سازمان آب

ویژگی: اواخر سال ۱۳۹۷ توسط شهرداری تهران تملک شد و از سوی سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران پاییز سال ۱۳۹۹ با نام بوستان سلیمانیه به بهرهبرداری رسید. براساس اسناد موجود قدمت تأسیس بنای باغ وثوقالدوله (بوستان سلیمانیه) به سالهای ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ میرسد. البته بنای موجود در اینجا ویلای تابستانی است و بهعنوان یک اثر تاریخی، آن را «حسن خان» معروف به «وثوقالدوله» ساخته است.

بوستان کیهانی 

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۲

نشانی: خیابان خیام شمالی، خیابان مهدویان، خیابان کیهانی

مساحت: ۱۶۹۱مترمربع

ویژگی: جزو باغهای قدیمی این منطقه بوده که سال ۱۳۹۹ تملک شده و در حال تبدیل به بوستان عمومی است. اطراف این باغ را خیابانهای قفلسازان، کیهانی و بازارچه ترخانی دربرگرفته است. فضای سبز کافی وجود نداشت و با احیای باغ کیهانی و تبدیل به بوستان، مردم محله میتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند. درختان موجود در باغ حفظ میشوند و تنها بخش باقیمانده از ملک موجود در باغ نیز در فاز دوم پروژه احیا میشود.

 باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

باغ نراقی

موقعیت قرارگیری: منطقه ۷

نشانی: خیابان دکتر شریعتی، پایینتر از سهراه طالقانی، نبش کوچه نراقی

مساحت: ۹۱۰مترمربع

ویژگی: سال ۱۳۹۹ تملک شد و اکنون در حال تبدیل شدن به بوستان است. به گفته شهردار وقت منطقه ۷ پیشتر، اینجا زمین خیاط خانه ارتش با مساحت ۸ هزارمترمربع بود که فاز اول آن سال ۱۳۹۷ به بهرهبرداری رسید و امسال نیز این باغ در منطقه ۷ تملک و به سرانه فضای سبز اینجا افزوده شده است.

باغ علاءالدوله 

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۲

نشانی: خیابان لاله زار، نرسیده به میدان امام خمینی(ره)، انتهای بنبست تئاتر دهقان

مساحت: ۲۱۰۰مترمربع

ویژگی: «باغ علاءالدوله» درلایه محدودههای حفاظت شده و ساختمانهای تاریخی باارزش در طرح تفصیلی در حال حاضر بهصورت مشجر و حائز شرایط باغ است. این باغ براساس برنامهریزیهای انجام شده امسال برای استفاده عموم به بهرهبرداری خواهد رسید. باغ اواخر اسفند سال ۱۳۹۹ تملک شد و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

بوستان دامپزشک (باغ دامپزشکی)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۱

نشانی: خیابان اسکندری، نرسیده به خیابان آذربایجان

مساحت: ۲ هکتار

ویژگی: این بوستان در محل سابق باغ دامپزشکی متعلق به ارتش و با درخواست شهروندان و نیاز محله اسکندری و دامپزشکی و محلههای همجوار ساخته و به بوستان تبدیل شدهاست. اینجا موسوم به باغ ایرانیان است و علاوه بر فضای سبز زیبا با طراحی باغ ایرانی، کوشک گالری، کلینیک گل و گیاه، نمازخانه، قرائتخانه، زمینهای تندرستی، پینگپنگ، بازی کودکان، آبنما و آبگیر و... دارد و سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسیده است.

بوستان شهدای ارتش (خیاط خانه)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۷

نشانی: خواجه نظام، خیابان شیخ صفی، خیابان اجاره دار

مساحت: ۶۰۰۰‌مترمربع

ویژگی: در قطعه موسوم به خیاط خانه قرار دارد. این پروژه بهار سال ۱۳۹۸ افتتاح شده‌است. این بوستان امکاناتی از جمله نمازخانه، زمین بازی کودکان، محله‌های مکث، آبنما، سرویس بهداشتی و مسیر تندرستی دارد.

 باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

بوستان ترنج زندگی (باغ سازور)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۸

نشانی: خیابان دماوند، نرسیده به خیابان بخت آزاد، جنب بوستان کاج

مساحت: ۲۲۱۴مترمربع

ویژگی: اینجا از باغهای تملک شده در محدوده محله کم برخوردار زرکش است که در مجاورت بوستان کاج به مساحت ۷۵۰مترمربع قرار دارد. مجموعاَ مساحت این دو به ۲ هزار و ۹۶۴مترمربع میرسد. این بوستان علاوه بر محوطهسازی به امکاناتی از جمله آبنمای ۹۰ متری، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش برای بزرگسالان، ۶ چشمه سرویس بهداشتی و آلاچیق برای فضای پاتوقهای محلی مجهز شده است.

بوستان ابریشم (باغ بخشیفر)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۷

نشانی: خیابان بخشیفر، کوچه همت

مساحت: ۲۵۰۰مترمربع

ویژگی: بوستان ابریشم از اهمیت بالایی برخوردار است و حدود هزارمترمربع آن، خریداری و بخش هزار و ۵۰۰مترمربعیاش هم از دست معارضان آزادسازی شده است. باغ بخشیفر که اکنون شهروندان آن را به نام بوستان ابریشم میشناسند در دل بافت متراکم مسکونی، جمعیتی و کمبود زمین خالی در هفتمین تکه پایتخت این باغ پس از تغییرانی بهعنوان بوستان در اختیار عموم شهروندان قرار گرفته است.

باغ نظر

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۰

نشانی: محله هفتچنار، خیابان رنجبر، نبش حسام الدین

مساحت: ۶ هزار مترربع

ویژگی: کلنگ ساخت باغ نظر چند ماه پیش با حضور شهردار تهران و در برنامه قرار خدمت به زمین زده شد. قرار است به جای این باغ با هدف توسعه سرانه فضای سبز محدوده منطقه ۱۰، بوستان ویژه مادر و کودک ساخته شود. هچنین در اینجا زمینهای بازی کودکان، مجموعه وسایل ورزشی، مسیر دوچرخه و کالسکه، کافه کتاب و آبنما و... ایجاد خواهد شد.

 باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

باغ حکیم 

موقعیت قرارگیری: منطقه ۱۰

نشانی: بریانک، کوچه محمدیان

مساحت: ۴۲۰۰مترمربع

ویژگی: تابستان امسال باغ ایرانی حکیم پس از احیا در اختیار اهالی قرار گرفت. بخش شمالی این باغ که بیش از ۴ هزارمترمربع مساحت دارد از نوع پروژههای توسعه محلی بود که در ۴۰ روز با هزینه ۵/۶ میلیارد تومان ساخته شد. این باغ طراحی ایرانیـ اسلامی دارد و برای حضور معلولان، جانبازان و نابینایان مناسبسازی شده. این بوستان، ۲ هزار و سیصد و دومین بوستانی است که در تهران به بهرهبرداری رسیدهاست.

بوستان پدر (عبقری)

موقعیت قرارگیری: منطقه ۲

نشانی: سعادتآباد، بین خیابان عبقری و خیابان باغستان یکم

مساحت: ۱۱۰۰۰مترمربع

ویژگی: بوستان پدر ۳ ورودی اصلی دارد که در امتداد محور اصلی باغ با الهام از ایده «جلوخان» در فضای باغ اسلامی – ایرانی طراحی شده است. عملیات تبدیل این باغ به بوستان عمومی از ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع)، آغاز و به همین مناسبت توسط کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران بهعنوان بوستان پدر نامگذاری شد.  

 باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

به روایت اعداد

۲۲ قطعه از باغ‌ها و اراضی مشجر شهر تهران به مساحت ۱۰۷ هزارمترمربع شناسایی شده و تعداد بسیاری از آنها امسال پس از طی مراحل قانونی ارزیابی و توافق با مالکان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.

۲۱ باغ تملکش طی ۲ ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته و تا انتهای سال به پایان می‌رسد.

کد خبر 661454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha