یخچال طبیعی ترشنبه که چند سال قبل با تلاش شهرداری منطقه۱۸ و پیگیری شورای روستای ترشنبه در فهرست آثار تاریخی و ملی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، تنها نمونه‌ای از جاذبه‌های گردشگری در روستاهای حریم شهر تهران است.

سیدموسوی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: سید خسرو موسوی، کارشناس برنامه‌ریزی با بیان ویژگی های گردشگری در حریم شهر تهران گفت:«متأسفانه در چند دهه گذشته نگاه ویژه گردشگری به روستاهای حریم تهران وجود نداشت، شاید یکی از دلایلش این بوده که تاکنون بانک جامع و کاملی از گنجینه های تاریخی واقع درحریم و حاشیه شهر تهران تهیه نشده است که مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. الان هر زمان که واژه گردشگری را می‌شنویم ناخودآگاه ذهنمان به سمت اماکن تاریخی و باستانی در نقاط مختلف تهران قدیم از جمله بازار تهران، سنگلج، پامنار، چال میدان، چال حصار و... می‌رود. در صورتی که روستای باستانی گلدسته و فیروز بهرام منطقه۱۸ نیز از لحاظ تاریخی اهمیت دارند و می‌توانند نقش گردشگری داشته باشند.»

موسوی، با بیان اینکه متاسفانه هنوز نام برخی از روستاهای تهران برای شهروندان غریبه است ادامه داد:«تابه حال کتابی جامع و کامل از روستاهای تهران منتشر نشده که اطلاعاتی از تاریخچه شکل‌گیری، موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی روستاهایی مثل گلدسته، ترشنبه، زرنان، گلابدره و شاطره در اختیار مخاطبان قرار دهد. در واقع روستاهای تهران آنقدر جذابیت و قابلیت دارند که برای تبدیل آنها به قطب گردشگری و تفریحی تنها چند گام فاصله داریم و قطعاً با اقدامات اصولی مدیریت شهری کنونی و برنامه‌ریزی دقیق به این هدف می‌رسیم.»

کد خبر 660944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha