مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

یک تحقیق بزرگ در بریتانیا نشان می‌دهد سبزیجات ممکن است برای ما مفید باشند، اما خوردن مقدار زیادی از آنها بعید است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. به گفته محققان، این که چه چیز دیگری می‌خوریم، چقدر ورزش می‌کنیم و کجا و چگونه زندگی می‌کنیم ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.

سبزیجات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، محققان در عین حال تاکید می‌کنند یک رژیم غذایی متعادل به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

مصرف حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در هر روز توسط مشاوران بهداشتی از جمله سازمان بهداشت و درمان بریتانیا توصیه می‌شود. در این مطالعه که توسط دانشگاه‌های آکسفورد و بریستول و دانشگاه چینی هنگ‌کنگ انجام شده، از تقریباً ۴۰۰ هزار نفری که در این تحقیق شرکت ‌کردند، خواسته شده بود تا پرسشنامه‌ای را درباره رژیم غذایی خود پر کنند، از جمله مقدار سبزیجات پخته‌شده و خامی که هر روز خورده‌اند. این افراد اعلام کردند به طور متوسط روزانه ۲ قاشق غذاخوری سبزی خام، ۳ قاشق غذاخوری سبزی پخته و در کل ۵ قاشق غذاخوری سبزیجات می‌خورند. پس از آن وضعیت سلامت آنها و هر گونه مشکل قلبی که منجر به درمان در بیمارستان یا مرگ شود، طی ۱۲ سال آینده پیگیری شد.

اگر هر روز سبزیجات بخوریم چه اتفاقی برایمان می‌افتد؟

اگرچه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی برای کسانی که بیشتر سبزیجات مصرف می‌کنند، به‌ویژه آنهایی که مقدار زیادی سبزیجات خام مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را دارند، حدود ۱۵ درصد کمتر است، محققان گفتند که همه اینها را می‌توان با عوامل دیگری توضیح داد. این عوامل شامل سبک زندگی افراد، به عنوان مثال، اینکه آیا سیگار می‌کشیدند و چقدر الکل می‌نوشیدند و همچنین شغل، درآمد و رژیم غذایی کلی آنها بود. در نتیجه، اعلام کردند این تحقیق شواهدی مبنی بر «اثر محافظتی مصرف سبزیجات» بر تعداد دفعات بروز مشکلات قلبی و گردش خون پیدا نکرده است.

دکتر بن لیسی، از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «این یک بررسی مهم برای درک علل رژیم غذایی مرتبط با بیماری قلبی عروقی است.» اما پروفسور نوید ستار در دانشگاه گلاسکو، معتقد است: «شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سطوح عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی کمک کند.»

او می‌گوید که نتایج این مطالعه قابل بحث است و نباید توصیه‌های گسترده برای خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز را تغییر داد. سایر متخصصان می‌گویند اندازه‌گیری میزان و نوع غذاهایی که افراد طی سالیان متمادی می‌خورند به منظور بررسی تأثیر آنها بر خطر بیماری ممکن است با خطا همراه باشد.

پروفسور جنت کید، از دانشگاه لیدز، می‌گوید: باید در قابل اعتماد بودن یافته‌های منتج شده از سؤالات ساده از افراد در مورد مواد غذایی که می‌خورند، شک کرد.

در نتایج این تحقیق که در فرانتیرز این نیوتریشن ( ionFrontiers in Nutrit) منتشر شده، آمده است که خطر حمله قلبی در افرادی که مقدار زیادی سبزیجات خام مصرف می‌کنند ممکن است کاهش یابد زیرا پختن سبزیجات مواد مغذی مهم آن مانند ویتامین C را از بین می‌برد.

روغن‌ها و چربی‌های مورد استفاده در پخت و پز نیز ممکن است باعث افزایش مصرف سدیم و چربی‌ها شود که از عوامل خطر شناخته شده برای مشکلات قلبی هستند. افرادی که از رژیم غذایی سرشار از سبزیجات استفاده می‌کنند ممکن است کالری و چربی کمتر و در عین حال ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنند که این امر می‌تواند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کند.

کد خبر 659334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha