عصب شناسان فهمیده اند که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح چند ماده شیمیایی عصبی می‌شود که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش خیلی مهمی دارند .موسیقی می تواند در کاهش و مدیریت استرس نقش موثری ایفا کند و در صورتی که بتوان این اختلال را مدیریت کرد قطعا می توان ادعا کرد که با گوش دادن به موسیقی سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و روان سلامت تری خواهیم داشت

موسیقی

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی:در سال 2009 باستان شناس ها در حفاری یه غار در جنوب آلمان، یک فلوت را کشف کردن که از استخوان بال کرکس ساخته شده بود. این فلوت قدیمی ترین ساز شناخته شده روی زمین نام گرفت و نشان داد که بیشتر از 40 هزار سال است که انسان ها از زمان های بسیار دور با ساز به نوعی عجین بوده اند. دانشمندان در تمام این سال ها تحقیقات بسیار زیادی در خصوص تاثیرات موسیقی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی تا چه اندازه می تواند عملکرد ذهن، روان، تغییر خلق و خو و رفتار، تنظیم احساسات، خودآگاهی بیشتر و حتی بهبود عملکرد ارگانیسم بدن تحت تاثیر قرار دهد و این تاثیرات چقدر عمیق و قوی است. اهمیت حضور موسیقی در پاسخ به نیازهای روحی، روانی و جسمی زندگی موجب شده تا شاخه ای به نام موسیقی درمانی در علم روانشناسی شکل بگیرد تا روانشناسان بر مبنای آن بتوانند روی ارتقای سلامت عاطفی، مقابله با استرس و افزایش بهزیستی روانی کار کنند.

تاثیرات اجتماعی

پخش موسیقی باعث ایجاد حس انسجام، وحدت گروهی و ایجاد ارتباط بین افراد می شود و ایجاد همین احساس می تواند در مواقعی هر چند کوتاه و گذرا اما حال افراد را خوب کند. همه ما این حس را بارها در زمان پخش سرود ملی، آهنگ های اعتراضی موقع تظاهرات و راهپیمایی یا وقتی برای همسرمان آهنگ های عاشقانه می فرستیم، با تمام وجود لمس کرده ایم.

کمک به بهبود حافظه

تحقیقات به اثبات رسانده پخش موسیقی پس زمینه می تواند افراد را در انجام فعالیت های ذهنی متمرکزتر کند. موسیقی شاد سرعت پردازش افراد را از حالت عادی بیشتر می کند و پخش موسیقی ملایم می تواند به بهبود حافظه کمک کند. پخش آهنگ های بی کلام هنگام مطالعه عملکرد مغز را در هنگام یادگیری بهبود می بخشد.

استرس را کم می کند

موسیقی می تواند در کاهش و مدیریت استرس نقش موثری ایفا کند و در صورتی که بتوان این اختلال را مدیریت کرد قطعا می توان ادعا کرد که با گوش دادن به موسیقی سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و اینگونه از روان سلامت تری برخودار خواهیم بود.

خستگی را کاهش می دهد

به گزارش همشهری آنلاین،سال 2015 محققان دانشگاه شانگ های در پژوهشی متوجه شدند شنیدن موسیقی آرامش بخش باعث می‌شود افراد کمتر خسته شوند و استقامت عضلانی شان موقع انجام یک کار تکراری بالا برود. این تحقیق روی افرادی که در پروسه درمان سرطان بودن هم انجام شد و مشاهده شد که جلسات موسیقی درمانی خستگی آنها را کاهش داده است.

با موسیقی وزن کم کنید

طبق یه پژوهش، میزان غذای افراد در رستوران های کم نور با پخش موسیقی ملایم، کمتر از افراد در رستوران های دیگر است. دلیل این موضوع این است که موسیقی ملایم و نور کم باعث ایجاد یک محیط آرامش بخش می‌شود و افراد آرامتر هستند و آهسته تر غذا می‌خورند. درنتیجه حواسشان هست که چه موقع احساس سیری می‌کنند و زودتر دست از غذا می‌کشند. چاقی ذهن افراد زیادی را تحت الشعاع قرار داده که خطر جدی برای سلامت روان است.

اضطرابتان کم می شود

محققان در تحقیقاتی دریافتند کسانی که سکته مغزی کرده و در حال گذراندن دوره توان بخشی شان بودند، بعد از یک ساعت گوش دادن به موسیقی آرامش بیشتری را تجربه کردند. گوش دادن موسیقی به ویژه موسیقی هایی با صداهای طبیعت(مانند صدای آب، باران، آتش، باد و...) بسیار می تواند اضطراب را کاهش دهد. اضطراب که کم شود خوابتان هم تنظیم می شود.

خداحافظی با استرس و بد بینی؛ موسیقی استرس را کم می کند و وزن را کاهش می دهد
موسیقی آرام بخش به کاهش استرس کمک می کند

حال بهتر بیماران روانی

موسیقی می‌تواند به صورت واقعی مغز را تغییر دهد. عصب شناسان فهمیده اند که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح چند ماده شیمیایی عصبی می‌شود که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش خیلی مهمی دارند که یکی از آنها دوپامین است. هورمون های استرس کورتیزول و سروتونین و اکسی توسین نیز از موسیقی تاثیر می پذیرند. برخی از مطالعات نشان داده اند موسیقی درمانی می‌تواند کیفیت زندگی و ارتباطات اجتماعی افرادی را که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، بهتر کند.

تنظیم خلق و خو

شنیدن موسیقی خوب و ملایم می تواند شما را شادتر، با انگیزه تر، مسئولیت پذیرتر کند، در غم هایتان هم دردی کند تا آرام شوید، البته اگر حواستان به نوعی موسیقی نباشد و موسیقی هایی که بار منفی به همراه می آورند تا گوش دهید می تواند احساساتی مانند خشم، خشونت و تهاجم را در شما برانگیزد و تخم نفرت، کینه، حسادت، دروغ و ... را در دل تان بکارد و حال تان را رو به روز بدتر کند.

درد، قابل تحمل می شود

در مطالعه روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا مشاهده شد کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش دادند نسبت به افرادی که این تجربه رو نداشتند، درد بسیار کمتری را تجربه کردند. همچنین یه تحقیق در سال 2015  نشان داد که بیمارانی که قبل، حین یا حتی بعد جراحی به موسیقی گوش می‌دهند، نسبت به افرادی که موسیقی گوش نمی‌دهند، درد و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.

انتخاب موسیقی مهم است

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش اضطراب و استرس، ایجاد آرامش، بهبود حافظه، ایجاد حس نشاط، بهبود اختلالات روانی، بهبود خواب و در مجموع داشتن خلق و خوی بهتر نوع موسیقی که انتخاب می کنیم بسیار مهم است. در واقع نوع ارتباط گرفتن شما با موسیقی که می شنوید، هجو نبودن آن، میزان لذتی که از آن می برید، سطح آشنایی شما با موسیقی که می شنوید، موجب می شوید تا آن موسیقی بر قلب و روح شما رخنه کند و با بند بند وجودتان ارتباط برقرار کند. موسیقی برای روح مثل غذاست لذا باید مراقب باشید چه خوراکی به آن می دهید. ببینید موسیقی انتخابی تان چقدر حال روحی تان را خوب می کند پس در این خصوص از دیگران تبعیت نکنید و بر موج تبلیغات بازاری خواننده ها و موزیسین ها سوار نشوید.

کد خبر 658551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha