همشهری آنلاین: تعدادی از شخصیت‌های سیاسی – مذهبی بین‌المللی که به تهران سفر کرده‌اند با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار چند نفر از شخصیت‌های سیاسی – مذهبی بین المللی، گفتگو و تعامل را عاملی ضروری و مؤثر در رفع ابهامات و دستیابی به تفاهم خواندند و تأکید کردند: واقعیتهای تلخ جهان امروز همچون جنگ و گرسنگی و تعرض به حقوق انسانها، در عواملی نظیر قدرت طلبی و زیاده خواهی ریشه دارد بنابراین در هر تلاش و حرکتی برای حل مشکلات جهان، باید شعار عدالت طلبی و مبارزه با ظلم را شاخص اصلی قرار داد.

ایشان گفتگو و تبادل نظر را، کاری بسیار خوب، مهم و لازم دانستند و خاطرنشان کردند: تداوم «دیدار و گفتگو» و بیان متقابل حقایق، یقیناً در ایجاد تفاهم میان ملتها و دولتها نقش زیادی دارد اما اینگونه اقدامات برای مهار خصلتهای ناپسند قدرت طلبان جهانی، و پایان بخشیدن به مصائب کنونی بشر، کافی و مؤثر نیست و باید عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بی عدالتی و ظلم را ریشه تاریخی مشکلات دردناک جامعه بشری برشمردند و با اشاره به کشتار وحشتناک مردم عراق، افغانستان و فلسطین افزودند: آیا این فجایع دردناک، به علت سوءتفاهم و عدم درک متقابل صورت می گیرد و یا در مسائلی همچون زیاده خواهی و بی عدالتی ریشه دارد؟

رهبر انقلاب اسلامی، عوامل تاریخی نظیر تسلط استعمارِ سخت و خشن غرب بر مناطق مختلف جهان و برخوردهای تحقیرآمیز با مسلمانان و دیگر ملتها را از دیگر علل مشکلات موجود برشمردند و با اشاره به لزوم جبران اینگونه اقدامات افزودند: ما نسل امروز غرب را به علت کارهای نسل دیروز مقصر نمی دانیم اما مسئولان کنونی قدرتهای غربی نیز همانند گذشته در پی تسلط بر جهان و پایمال کردن حقوق ملتها هستند.

ایشان به خیرخواهان جامعه بشری و شخصیتهایی که برای حل مشکلات جهان، انگیزه و تلاش حقیقی نشان می‌دهند پیشنهاد کردند: ظلم و بی عدالتی را در هر جای جهان به طور مشخص و صریح محکوم کنند و کار مشکل تشخیص ظالم از غیرظالم را با جدیت دنبال نمایند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ظلم و جنایتی که در حق مردم فلسطین انجام می‌شود تأکید کردند: دعا و نصیحت برای حل مشکلات جهان خوب است اما بدون عدالت طلبی و مقابله با ظلم، هیچ نصیحتی و اقدامی مؤثر نخواهد بود بنابراین عناصری که در کشورهای مختلف جهان و جامعه بین‌المللی تأثیرگذارند با ظلم واضح و آشکار جاری در فلسطین و عراق مقابله کنند.

ایشان مبارزه با ظلم را راه صحیح و مؤثر دستیابی به صلح عادلانه دانستند و خاطرنشان کردند: صلح غیرعادلانه، ادامه نخواهد یافت و لازم است ضمن حمایت از شعار صلح، شعار عدالت طلبی و مقابله با ظلم را به طور جدی مطرح و پیگیری کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، در سخنانی تلاشها و اقداماتی را که به ویژه برای تبیین نقش و تأثیر دین در حل مشکلات جهان صورت می‌گیرد تشریح کرد.

آقای گیل بوندِویک نخست وزیر سابق و رهبر کلیسای پروتستان نروژ نیز دیدار با رهبر معظم انقلاب را مایه افتخار خواند و با اشاره به افزایش تنشها میان غرب و جهان اسلام گفت: رفتار تحقیرآمیز غرب نسبت به مسلمانان و ارائه تصویر مخدوش از اسلام در این مشکلات مؤثر است و گفتگو و درک متقابل می تواند سوءتفاهم ها را کاهش دهد.
نخست وزیر سابق نروژ همچنین با محکوم کردن حمله آمریکا به عراق گفت: پس از 5 سال اشغال عراق، مشخص شده است که هیچ سلاح کشتار جمعی در آن کشور نبوده است.

آقای صادق المهدی نخست وزیر سابق سودان هم با اشاره به ضرورت تغییر سیاستهای غرب در مسائل جهانی و موضوعات مربوط به جهان اسلام گفت: تلاشهایی برای ایجاد تفرقه در دنیای اسلام صورت می گیرد که باید با وحدت و اتحاد با آن مقابله کرد.

در ادامه این دیدار آقای جورج سامپایو رئیس جمهور سابق پرتغال و نماینده دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی فرهنگها گفت: معتقدیم ایران قادر است با توجه به تاریخ، ارزشها و اهمیت خود، نقش کلیدی در درک عمیق ملتها و دولتها از یکدیگر و ساختن دنیایی بهتر ایفا کند.
آقای سامپایو با محکوم کردن حمله امریکا به عراق گفت: رهنمود جنابعالی درباره مبارزه با ظلم، کاملاً صحیح و مؤثر است.

آقای جان برایسون چین، رهبر مسیحیان پروتستان آمریکا نیز با اشاره به سفرهای قبلی خود به ایران گفت: به مردم ایران عشق می‌ورزم و آنها را همچون خانواده خود می‌دانم.
آقای برایسون چین افزود: قدرت دین مسیح و اسلام بیشتر از مشکلات موجود است و مسائل جهان امروز با اتکای به دین قابل حل است.

رهبر مسیحیان پروتستان آمریکا افزود: رهبران دینی آمریکا و جهان بارها مخالفت خود را با حمله به عراق اعلام کردند اما آمریکا و انگلیس بی‌توجه به خواست ملتها و رهبران مذهبی، عراق را اشغال کردند.

آقای رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا هم در این دیدار به نقش بسیار مهم ایران در منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که آینده منطقه را به نحو مثبت و سازنده متحول کند.

کد خبر 65801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز