چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگزاران اجرایی و فرهنگی حج چهارشنبه (15 آبان) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار کارگزاران اجرایی و فرهنگی حج، این فریضه را فرصتی مغتنم برای حجاج، امت بزرگ اسلامی، و نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: حج بهترین فرصت برای غلبه بر جدایی های طبیعی و تصنعی در میان مسلمانان، و یکسان سازی دل­ها، نیت‌ها و عزم ها در دنیای اسلام است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین فرصت‌های سه گانه حج به فرصت فردی این فریضه اشاره کردند و افزودند: مسلمانان در ایام چند روزه اعمال حج، از بسیاری از امور رایج و معمولی زندگی که وسایل غفلت، انحطاط و تفاخر مادی و ظاهری است دوری می‌گزینند و وارد یک فضای بیکران معنوی می‌شوند و این در واقع تمرینی عملی برای جدایی از دلبستگی‌های دنیایی و انقطاع الی الله است.

ایشان خاطرنشان کردند: در این سفر باید هر دغدغه‌ای که مانع استفاده زائر از این فرصت گرانبها می شود برطرف شود اما این به معنای ایجاد زمینه سفری تفریحی نیست زیرا حج سفری معنوی است که باید همزمان با جسم و جان انجام گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان و دست اندرکاران حج تأکید کردند: وظیفه شما آگاه کردن زائران ایرانی و غیرایرانی از این فرصت بی‌نظیر و ترغیب آنان به مغتنم شمردن آن است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حج را فرصتی برای امت اسلامی برشمردند و افزودند: امت اسلامی به دلیل تکثر قومیت ها، نژادها، فرهنگ ها و سلیقه‌ها همواره در معرض برخی جدایی‌های طبیعی، در کنار جدایی‌های تصنعی تحمیلی است، بنابراین حج فرصت بزرگی برای مسلمانان است تا این جدایی ها را التیام بخشند.

ایشان ثمرات حاکم شدن ندای اتحاد اسلامی بر دنیای اسلام را بسیار عظیم دانستند و تأکید کردند: همه باید هوشیار و مراقب باشند تا از این فرصت وحدت، زمینه‌ای برای اختلاف و تفرقه ایجاد نشود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، نظام جمهوری اسلامی را نظامی مقتدر اما مظلوم خواندند و افزودند: حج فرصتی مناسب برای تبیین واقعیت‌ها و حقایق شیوا و زیبای جمهوری اسلامی برای مسلمانان است.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان مظلومیت نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند: این مظلومیت به دلیل انواع اتهام‌ها و دروغ­های فرقه‌ای، فکری، سیاسی و اجرایی به جمهوری اسلامی است که باید در ایام حج، معارف نظام اسلامی و واقعیت های آن برای مسلمانان تبیین شود.

ایشان با اشاره به حضور شیعه و اهل سنت در نظام جمهوری اسلامی در کنار یکدیگر و حاکمیت قرآن و شریعت اسلامی در ایران افزودند: در کشورهای اسلامی و حتی در مناطق مختلف دنیا که مسلمانان حضور دارند، دل بسیاری از مسلمانان لبریز از محبت به جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و ملت بزرگ ایران است اما دشمنان سعی می‌کنند این نظام را به دشمنی با مذاهب مختلف اسلامی متهم کنند، که این تحریف‌ها باید برای مسلمانان تبیین شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناخرسندی و تنفر مسلمانان جهان از دشمنی‌ها و دخالت­های استکبار به ویژه آمریکا خاطرنشان کردند: بسیاری از مسلمانان به دلایل مختلف از اظهار صریح این نارضایی محرومند اما جمهوری اسلامی ایران در واقع منبری بزرگ، آزاد و جهانی است که حرف دل مسلمانان را با صدای رسا اعلام می‌کند و علت دشمنی امریکا با این نظام همین است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی افراد برای سیاه نمایی در فضای جامعه و ایجاد اغتشاش ذهنی و تردید در مردم افزودند: ملت ایران ملتی مؤمن، صادق و با عزم راسخ است و همان ملتی است که این انقلاب عظیم را به پیروزی رساند و سی سال با قدرت از نظام اسلامی دفاع کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: این دستاوردهای نظام اسلامی، به راحتی محقق نشده است که عده‌ای بخواهند به دلیل اغراض شخصی و دشمنی با دولت، در اصل نظام خدشه وارد کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار ناخرسندی شدید از فضای تبلیغاتی و مطبوعاتی کشور افزودند: این فضای بی‌بند و باری در حرف زدن و اظهارنظر علیه دولت، مسائلی نیست که خداوند به آسانی از آنها بگذرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: تفضلات و رحمت الهی تا زمانی است که ما مراقب گفتار، رفتار، و عملکرد خود باشیم زیرا خداوند با ما خویشاوندی ندارد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: برخی کارها و ظلم‌ها، فتنه‌ای به پا می کند که دامن همه، اعم از ظالم و غیرظالم را می‌گیرد بنابراین همه باید مراقب اظهارنظرها، تبلیغات، و اقدامات خود باشند.

در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی با اشاره به طراحی بیش از صد برنامه در بعثه مقام معظم رهبری برای حج امسال گفت: تشکیل شوراهای تخصصی در حوزه‌های مختلف، تشکیل بانک پژوهشگران، استفاده از نخبگان حوزه، تهیه کتب آموزشی و کمک آموزشی برای مخاطبان مختلف حج، و تهیه بسته های فرهنگی برای زائران از جمله این برنامه‌هاست.

وی با اشاره به آغاز تدوین برنامه پنج ساله بعثه افزود: مقدمات تدوین دائره المعارف بزرگ حج و حرمین شریفین فراهم و رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد تبلیغ در حج نیز طراحی شده است.

همچنین آقای خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های اجرایی در نظر گرفته شده برای حج امسال گفت: علاوه بر تلاش برای برطرف کردن برخی مشکلات سال‌های گذشته، برنامه ریزی جامع و کامل اجرایی و فرهنگی برای صد و چهارهزار زائر در قالب پانصد کاروان، انجام شده است.

کد خبر 67567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز