گروه بورس: بهمن ماه سال 86 وقتی وزیر وقت اقتصاد در کنار وزیر تازه از گرد راه رسیده نفت ایستاد و به مناسبت آغاز فعالیت بورس فرآورده‌های نفتی عکس یادگاری انداخت بالاخره صف آرایی دوطرف برای راه‌اندازی تالار معاملات کیش به آخر رسید.

به این ترتیب متولیان وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد که ازحل و فصل اختلافات 6‌ساله خوشحال به‌نظر می‌رسیدند وعده دادند به‌زودی زود با راه‌اندازی مرحله دوم این طرح، معامله نفت خام هم در تالار کیش آغاز خواهد شد.

به هر حال در بیست و هشتمین روز بهمن زمستانی که گذشت، فعالیت بورس فراورده‌های نفتی با معامله 2 هزارتن محصول پلی اتیلن به‌صورت رسمی آغاز و مقررشد کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد وامورخارجه تشکیل شود و شرایط را برای راه‌اندازی واقعی بورس نفت وبه عبارت دیگر خرید وفروش نفت خام فراهم آورد.

اما متأسفانه با گذشت روزها وماه‌ها نه تنها خبری از معامله نفت خام در تالار کیش نیست بلکه کارگروهی که بنابود با حضور نمایندگان 3‌وزارتخانه تشکیل شود دراغما به سر می‌برد. جان کلام اینکه در ماه‌هایی که فرصت ایران برای رهبری بازار نفت منطقه از دست می‌رفت متولیان وزارتخانه‌های اقتصاد ونفت ترجیح می‌دادند مدام توپ رابه زمین حریف بیندازند ودست آخر گناه را به پای وزارت امورخارجه‌ای بنویسند که برای معرفی نماینده اش در کارگروه هم عجله‌ای از خود نشان نداده است.

با همه این اوصاف، مهدی کرباسیان رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت که بزرگ‌ترین سهامداربورس نفت به حساب می‌آید به معامله نفت خام درآینده نه چندان دور امیدوار است.

کرباسیان از برگزاری نشست‌ها ومذاکراتی با وزیراموراقتصادی ودارایی خبر می‌دهد وبه همشهری می‌گوید: وزیراقتصاد به راه‌اندازی بورس نفت ورونق معاملات بورس فراورده‌های نفتی ابرازعلاقه کرده ومقرر شده برای آغاز معامله نفت خام در تالار کیش همکاری وهماهنگی لازم با وزارتخانه‌های اقتصاد وامورخارجه به عمل آید. رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت از روند معاملات وگسترش اقلام قابل خرید وفروش دربورس فراورده‌های نفتی هم ناراضی نیست.

اوتنوع ایجاد شده در اقلام مورد معامله در تالارکیش ظرف مدت سپری شده را قابل دفاع می‌داند ومی گوید:به‌زودی کالاهای جدیدی به مشتریان این تالار معرفی خواهد شد. به گفته کرباسیان، سرپرست تازه منصوب شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی را موظف کرده اقدامات لازم را برای معامله اقلام جدید از محصولات پتروشیمی در بورس فراورده‌های نفتی انجام دهد.

کرباسیان تاکید می‌کند: مدیرعامل شرکت ملی فراورده‌های نفتی هم از ورود تولیدات زیرمجموعه‌های این شرکت مادر تخصصی نفتی در بورس حمایت می‌کند بنابراین انتظار می‌رود به‌زودی گروه جدیدی از فراورده‌های نفتی در بازار رقابتی معامله شود.

کد خبر 65712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز