سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

مژگان خسروی: طنز را همه دوست دارند؛‌ حتی آدم‌های اخمو و جدی. این‌گونۀ ادبی نزد کودکان و نوجوانان از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

   متأسفانه نویسندگان کمی به این موضوع جذاب پرداخته‌اند. یکی از نویسندگانی که با داستان‌های طنز لحظه‌های شیرینی آفریده‌اند، احمد عربلو است که شاید با کتاب‌های او آشنا باشید.

   عربلو  سال 1344 در تهران متولد شد. تحصیلات او کارشناسی ارشد در رشتة ادبیات فارسی است. از سال 1360 در کنار کارهای اجرایی مثل سردبیری رشد نوجوان و ... نویسندگی را شروع کرد که حاصل آن تا کنون 100 جلد کتاب بوده است.

   اولین کتاب او مجموعه داستان «وقتی که آقای مدیر کارآگاه می‌شود» نام دارد که به چاپ پانزدهم رسیده است. «تاریخ از این وَر» کتابی است که به زندگی شخصیت‌های تاریخی از نگاه طنز می‌پردازد. «قند و نمک» کشکولی است از حکایت‌های خواندنی که از آخرین کارهای عربلو است. این کتاب‌ها را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. او به خاطر کارهای خوبش تا به حال جایزه های زیادی دریافت کرده است که می‌توان به جایزه جشنواره رشد و دو سالانه کانون اشاره کرد.

   کارهای تازه عربلو از این قرار است: یک مجموعة دو جلدی در قالب قصه‌‌های تصویری یا کُمیک استریپ به نام «حکایت‌های ملانصرالدین» که انتشارات سوره‌مهر آن را منتشر کرده است. عربلو علاوه بر طنز،  آثار جدی هم در کارنامه ادبی اش دارد. مثلاً «زندگی نامة شهید همت» که اخیراً انتشارات مدرسه آن را منتشر کرده است.

   اگر از عربلو بپرسی کدام اثرت را بیشتر دوست داری، حتماً می گوید: مجموعۀ «وقتی آقای مدیر کارگاه می‌شود». چون ماجرای این داستان از اتفاق‌های واقعی و ملموسی بوده که برای خود نویسنده در فضای اتوبوس پیش آمده و سوژۀ خوبی شده برای نوشتن داستان.

   عربلو به نوجوان‌‌های علاقه مند به نویسندگی،  پیشنهاد می‌کند حتماً کتاب‌های موفق و مشهور را مطالعه کنند، دست به قلم بشوند و از نوشتن خسته نشوند. چه بسا با عمل به این پیشنهاد‌ها دیگر به کلاس‌های قصه نویسی نیاز نداشته باشید.

کد خبر 65708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز