چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

مژگان خسروی: اگر چه راه دور است، اما کلاغ کوچة خبر بال‌بال‌زنان تا ترکمن صحرا رفت که خودش را به نویسندة عاشق و دوستدار بچه‌ها برساند و از کارهای جدیدش خبر بگیرد. این نویسنده کسی نیست جز عبدالصالح پاک که با لهجة شیرین و زیبای ترکمنی جواب سؤال‌های کلاغ ما را داد.

   اول ببینیم او تا به حال چه کارهایی کرده است. پاک «چهل دروغ» را نوشته که گردآوری و بازنویسی مجموعه افسانه‌های ترکمن‌صحراست. او علاقة زیادی به فرهنگ عامه دارد، برای همین زحمت «قوی سفید»، «دختر چوبی» و «جادة بی انتها» را کشیده است که آنها هم از باورها و افسانه‌های ترکمن صحراست. 

 تسلط او به زبان ترکمنی باعث شده دست به ترجمه هم بزند و کتاب‌هایی از نویسندگان ترکمنستانی را به نام‌های «کلاه پوستی» و «نان کی عسل می شود؟» ترجمه کند که انتشارات حوزه هنری آنها را منتشر کرده است. پاک  سال1341 متولد شده و  در حوزه ادبیات فارسی درس خوانده است. او کارمند کانون پرورش فکری و مسئول آفرینش‌های ادبی استان گلستان است.

   آخرین کتاب چاپ شدة پاک «گرگ آوازه خوان و روباه دم بریده» نام دارد که ناشر آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوا‌نان است. او چند کتاب هم زیر چاپ دارد که از آنها می‌توان به «پنجاه وپنج افسانه ترکمن‌صحرا»، «ای خواهرم»، «آق پامُیق» (به معنی پنبه سفید) و «پادشاه و مارخواب‌گزار»  اشاره کرد. کتاب اول را نشرقدیانی و سه‌کتاب دیگر  را هم کتاب‌سرای تندیس منتشر می‌کند.

   محتوای آثار او اغلب  در ارتباط با فضا و آداب و سنت‌های سرزمینی است که در آن بزرگ شده. نمونه بارز آن رمان «جاده بی انتها» است که به شکلی روان و ساده به آداب و رسوم ترکمن‌ها پرداخته است. داستان در باره دخترکی ترکمن است که به بیماری سرخک مبتلا شده و برای کنار آمدن با این بیماری به نواختن «دوتار» (نوعی ساز زهی مضرابی با دو سیم) که یکی از سازهای رایج در فرهنگ آنهاست، پناه می‌برد. از ویژگی های این کتاب نثر روان و نگاه صادقانه و بی‌ریای نویسنده و توجه به فرهنگ بومی است.  بد نیست بدانید که این کتاب در جشنواره دوچرخه طلایی، دیپلم افتخار گرفته است.

   پاک، به جز بازی و تماشای فوتبال، دوتار می‌نوازد و به گفتة شاهدان عینی خوب هم می‌نوازد.  اما او برای آنهایی که به نویسندگی علاقه دارند چند پیشنهاد دارد:« شاگردی کردن در این عرصه و مطالعه زیاد و به روز نگه داشتن اطلاعات، رمز موفقیت در این راه است.» او همچنین اضافه می‌کند:« داستان یک علم است، علمش را یاد بگیرید!»

کد خبر 63439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز