شیرینی نخودچی، مثل شیرینی بهشتی از شیرینی‌های سنتی ایرانی و یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی عید هست که اصالت قزوینی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این شیرینی‌ها، ماندگاری بالاست. شیرینی‌های خانگی برای عید نوروز، نسبت به شیرینی‌های بازاری، سالم‌تر و به‌صرفه‌تر هستند.

شیرینی نخودچی - آشپزی - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اکالا، شیرینی نخودچی، مثل شیرینی بهشتی از شیرینی‌های سنتی ایرانی و یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی عید هست که اصالت قزوینی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این شیرینی‌ها، ماندگاری بالاست. شیرینی‌های خانگی برای عید نوروز، نسبت به شیرینی‌های بازاری، سالم‌تر و به‌صرفه‌تر هستند. درست کردن انواع شیرینی در خانه یکی از هنرهای کدبانوهای ایرانی هست و تقریبا تمام خانم‌ها برای یک بار هم که شده این کار را در خانه تجربه کرده‌اند. مخصوصا نزدیک عید، پختن شیرینی‌های خانگی خوشمزه و پیچیدن عطر شیرینی در فضای خانه خستگی خانه تکانی را از تن شما بیرون می‌کند. اگر نگران این هستید که آیا شیرینی‌های خانگی‌تان به خوشمزگی شیرینی‌های بیرون می‌شود یا نه، دستور زیر را دنبال کنید و مطمئن باشید پشیمان نمی‌شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی قزوینی

 آرد نخودچی    ۳۷۵ گرم

 پودر قند     ۱۵۰ گرم

روغن صاف قنادی    ۱۵۰ گرم

پودر هل    ۱ قاشق چای‌خوری

 کاکائو یا پودر پسته یا کنجد یا خرفه (برای تزئین)    به مقدار لازم

طرز تهیه آرد نخودچی برای شیرینی نخودچی

برای تهیه آرد باید نخودچی تهیه کنید. سعی کنید که نخودچی تازه و مرغوب باشد. نخودچی‌ها را داخل آسیاب بریزید و پودر کنید و بعد با یک الک ریز الک کنید. به همین سادگی آرد نخودچی مرغوب و خالص و لطیفتان آماده‌ است.

► برای خوش عطر شدن هر شیرینی خانگی مثل شیرینی نخودچی، حتما هل سبز را همان موقعی که می‌خواهید شیرینی درست کنید آسیاب کنید؛ بعد الک کنید و استفاده کنید تا عطر خوبی داشته باشد. چون پودر هل وقتی می‌ماند عطرش را از دست می‌دهد ولی وقتی به صورت تازه آسیاب و استفاده بشود باعث می‌شود شیرینی‌تان فوق‌العاده خوش‌عطر شود.

طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز | ترفند نرم و یکدست شدن خمیر شیرینی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

۱. اولین و مهم‌ترین راز شیرینی نخودچی، این است که باید آرد نخودچی کاملا مرغوب و لطیف باشد. برای اینکه از تازه بودن و مرغوب بودن آرد نخودچی مطمئن باشیم بهتر است خودمان در خانه آرد نخودچی درست کنیم. این کار اصلا سخت نیست به علاوه اینکه برای شما به صرفه‌تر و از خالص بودن آرد نخودچی هم مطمئن هستید.

۲. روغن و پودر قند الک‌شده را با همزن به مدت ۱۰ دقیقه می‌زنیم؛ تا کاملا پوک، سفید رنگ و سبک بشود. پودر هل تازه آسیاب شده را اضافه می‌کنیم و یکی دو دقیقه به هم زدن ادامه می‌دهیم ( زمان هم‌زدن را حتما رعایت کنید چون باعث می‌شود شیرینی شما پوک باشد و داخل دهن آب بشود).

۳. بعد نوبت اضافه کردن آرد نخودچی است، آرد نخودچی را باید قاشق قاشق اضافه کنید؛ بعد از اضافه کردن هر قاشق آرد نخودچی، مواد را با همزن کاملا مخلوط می‌کنیم و بعد قاشق بعدی آرد نخودچی را اضافه می‌کنیم.

۴. این کار را به همین صورت ادامه می‌دهیم تا تمام آرد اضافه بشود و آردمان تموم بشود؛ دلیل انجام این کار این است که خمیر لطیفی به دست بیاید.

► اگر آرد را یکجا اضافه کنید خمیرتان حالت پودری دارد و منسجم نیست و نمی‌توانید وردنه بکشید چون پودر می‌شود (حالت خمیری ندارد). وقتی تمام آرد رو اضافه کردید؛ خمیر حالت پودری و تکه‌ای دارد! با دست‌تان خمیر را جمع کنید و منسجمش کنید تا خمیر نرم به دست بیاید.

۵. بعد خمیر را داخل کیسه فریزر بگذارید و یک ساعت داخل یخچال استراحت بدهید.

روی صفحه کارتان، کاغذ روغنی بذارید و خمیر استراحت کرده را روی کاغذ روغنی بذارید؛ روی خمیر، نایلون فریزر یا کاغذ روغنی بذارید و بعد خمیر را با وردنه صاف کنید. (خمیر ما بین دو تا کاغذ یا نایلون هست تا به صفحه کار یا وردنه نچسبه). خیلی آرام وردنه بکشید؛ چون خمیر پوکی هست و مثل خمیر نان نیست که خیلی محکم وردنه بکشیم. وقتی خمیر صاف شد و به ضخامت دلخواه‌تان درآمد، می‌توانید قالب بزنید.

۶. برای قالب زدن می‌توانید از قالب سنتی شیرینی نخودچی یعنی گل چهارپر استفاده کنید یا از گل شش پر و یا انواع قالب‌ها در شکل‌های مختلف.

۷. شیرینی‌ها را بعد از قالب زدن داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده بچینید؛ وقتی همه خمیر قالب زده شد، وقت تزیین روی شیرینی هست.

► ما از یک تزیین خلاقانه و جدید استفاده کردیم. مقداری از خمیر نخودچی را با یک قاشق چایخوری پودر کاکائو مخلوط کردیم تا کاملا یکدست شد و بعد با وردنه به ضخامت چند میلی بازش کردیم. (ما بین کاغذ روغنی) و با قالب گل مینا که حالت فشاری داری قالب زدیم.

۸. گل‌های شکلاتی کوچیک را روی نخودچی‌های قالب زده قرار دادیم تا شیرینی‌ها شکیل‌تر و زیباتر بشود.

► به جای این کار می‌توانید از چیزای دیگری برای تزئین استفاده کنید مثل کنجد، خلال یا پودر پسته، تخم خرفه یا زعفران دم شده، می‌توانید با یک قلم‌مو از زعفران دم شده روی مرکز شیرینی نقش بزنید.

۹. بعد از تزئین شیرینی‌ها، سینی رو داخل فر ۱۸۰درجه که از قبل گرم شده به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار می‌دهیم؛ بسته به گرمای فرها زمان متفاوت است! ممکن است کمتر یا بیشتر از این زمان ببرد. اصلا نیازی نیست زیر شیرینی طلایی بشود چون اگه شیرینی زیاد توی فر بماند خشک می‌شود وقتی عطر شیرینی‌تان در خانه پخش شد یعنی شیرینی آماده هست!

وقتی سینی را تازه از فر درآوردیم، شیرینی‌ها کمی نرم هستند و اگه به آنها دست بزنید پودر می‌شوند. برای جابه‌جایی شیرینی‌ها عجله نکنید اجازه بدهید داخل سینی کاملا خنک بشود و بعد به ظرف در دار انقال بدهید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز | ترفند نرم و یکدست شدن خمیر شیرینی

طرز تهیه شیرینی نحودچی کاکائویی

اگر شما شیرینی‌های شکلاتی را بیشتر می‌پسندید و دنبال طرز تهیه شیرینی نخودچی کاکائویی هستید، می‌توانید با همین آموزش بالا، شیرینی نخودچی کاکائویی درست کنید. فقط کافی است به مواد اولیه، پودر کاکائو اضافه کنید. 

کد خبر 656280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha