با وجود دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تعویق 2 ماهه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه اجرایی این قانون نیز بخشی از بازار تهران در اعتراض به اجرای این قانون تعطیل شد.

در واقع عقب نشینی دولت پس از اجرای 18روزه و ناموفق قانون مالیات بر ارزش افزوده، موجب شده است تا برخی واحدهای صنفی با افزایش دامنه انتظارات خود خواستار تعویق 2 ساله یا تعلیق این قانون شوند و براین اساس دیروز نیز بازار طلا، پارچه و فرش‌فروشان در تهران تعطیل بود.

این در حالی است که مسئولان صنفی از تداوم جلسات مشترک با سازمان امور مالیاتی برای بررسی راهکارهای اجرای این قانون خبر داده و تاکید می‌کنند که تعطیلی بازار راهکار مناسبی برای مخالفت با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نبوده و با توافق‌های حاصل شده تداوم اینگونه مخالفت‌ها با اهداف دیگری صورت می‌گیرد.

سوءاستفاده برخی اصناف

رئیس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با تعویق 2 ماهه حل نخواهد شد، گفت: دستور رئیس‌جمهوری برای تعیین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی این قانون بوده و پس از انجام این کار با نظر اتحادیه‌ها، استمهال بیشتری برای اجرای این قانون اعمال خواهد شد.

محمد آزاد در زمینه تعطیلی بخشی از بازار تهران، اظهار داشت: روز گذشته بخشی از بازار که بیشتر بنکداری بوده و معاملات غیرمجاز و بدون فاکتور انجام می‌دهند به بهانه اجرای این قانون تعطیل کرده‌اند. وی همچنین تعطیلی بازار فرش را ناشی از اشتباه این صنف در برداشت قانون دانست.

رئیس شورای اصناف کشور توضیح داد: امروز نشستی با برخی اتحادیه‌ها خواهیم داشت و روز دوشنبه نیز مجامع امور صنفی 30 استان کشور با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی نشستی را برگزار خواهند کرد.

اصناف به‌دنبال لغو قانون

این در حالی است که سید مجتبی عراقچی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه اصناف به‌دنبال لغو قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، به فارس گفت: با توجه به اینکه فرش از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است، دلیل تعطیلی بازار فرش فروش‌ها در حمایت از سایر اصناف است.

این در حالی است که قاسم نوده فراهانی، عضو هیات رئیسه سومین دوره شورای اصناف کشور، گفت: وقتی رئیس‌جمهوری اجرای قانون را 2ماه به تعویق انداخته اما هنوز برخی از کسبه اقدام به تعطیلی بازار می‌کنند، این امر به معنای آن است که اینها از جای دیگری خط می‌گیرند.

علت تعطیلی برخی بازارها

رئیس شورای اصناف کشور اعلام کرد:  بخشی از طلا فروشان که معاملات آنها به‌صورت کیفی و بدون صدور فاکتور بوده، یا پارچه فروشانی که بیشتر پارچه‌های خارجی را به طرق غیرقانونی وارد می‌کنند، هنوز نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند، اما این تعطیلی‌ها خارج از بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده و در واقع نوعی سوءاستفاده از فضای کنونی برای رعایت نکردن قانون بوده است

کد خبر 65515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز