اساس شکل‌گیری منطقه ۲۲ راه‌اندازی قطب گردشگری برای پایتخت‌نشینان و جذب گردشگر بود

بهشت دوچرخه سواران

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  اتفاقی که پیامد مثبت و تبعات شهری آن مانند کمبود جای پارک خودروها، شلوغی و افزایش جمعیت را همراه داشت. اما یکی از مهم‌ترین معضلاتی که این روزها اهالی پازل ۲۲ پایتخت از آن گلایه دارند، رشد قارچ‌گونه برج‌سازی و مصائب ساخت‌وسازها و حواشی آن است که به عقیده بسیاری از چهره‌های این منطقه ادامه یافتن این روند باعث آسیب به بافت و ظرفیت‌های بی‌نظیر این محدوده می‌شود. به بهانه هفتمین «قرار خدمت» شهردار تهران و بازدید از منطقه ۲۲ با «ریحانه خاتونی» بانوی دوچرخه‌سوار تیم‌ملی و از اهالی محله آبشار که در کارنامه پرافتخار ورزشی‌اش کلی مدال رنگین جهانی و کشوری دارد، درباره ظرفیت‌ها و نیازهای این منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 مهم‌ترین ویژگی منطقه ۲۲ از نگاه یک ورزشکار چیست؟
همسایگی با مجموعه ورزشی چیتگر باعث شده تا این منطقه به‌عنوان قطب دوچرخه‌سواری در سایر مناطق شهر تهران مشهور شود. البته بافت شهری این منطقه با وجود خیابان‌ها و معابر پهن و وسیع و هموار فرصت خوبی برای روآوردن اهالی به ورزش به‌ویژه دوچرخه‌سواری است و به زبان ساده‌تر این منطقه ظرفیت پرورش دوچرخه سوران حرفه‌ای را دارد. قبل از شیوع کووید ۱۹ اهالی از مسیرهای سلامتی و دوچرخه‌سواری استفاده خوبی می‌کردند که متأسفانه کرونا کمی این ماجرا را کمرنگ کرد. البته به جز چیتگر وجود مجموعه ورزشی آزادی را هم باید از دیگر ویژگی‌های این منطقه برشمرد که باعث‌ تردد و تربیت ورزشکاران حرفه‌ای برای جامعه ورزشی کشور می‌شود.


 با توجه به این ظرفیت‌ها قطعاً این منطقه ظرفیت‌های خوبی برای پرورش ورزشکاران حرفه‌ای در رشته دوچرخه‌سواری دارد؟
زمین‌های بخش «لتمان کن» در این منطقه فضای خوبی را برای تمرین دارد. البته برای استفاده از مسیرهای دوچرخه به دلیل کوتاه بودن و تردد عابران پیاده و گاهی پارک موتورسیکلت مشکل داریم. پیست دوچرخه‌سواری استادیوم آزادی هم چندان مناسب نیست. بخشی از این مسیر ۸ کیلومتری از بزرگراه گذر می‌کند که آسفالت مناسبی نداشت و با کلی رایزنی و نامه‌نگاری بعد از یک سال این محدوده آسفالت شد. بی‌شک نیاز به یکسری تأمین امکانات وجود دارد. این منطقه می‌تواند بهشت دوچرخه‌سواران پایتخت شود.

بهشت دوچرخه‌سواران اینجاست


 رویکرد جدید شهرداری اجرای طرح محله‌محوری از سوی شهروندان است. در این‌باره چه نظری دارید؟
اجرای این طرح ایده بسیار خوبی است و در بسیاری از کارها مانند جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خشک و تر، خودم برای تشویق دوستان و همسایه‌ها پیشقدم می‌شوم. این کار باعث زنده شدن حس مسئولیت‌پذیری برای حفظ و نگهداشت شهر می‌شود و مردم متوجه می‌شوند فقط شهردار نیست که مسئولیت حفظ و نگهداری یک شهر را دارد.


 شهردار تهران هر هفته برنامه بازدید از مناطق شهر تهران و ارتباط مستقیم با اهالی و نخبگان هر منطقه را دارد. نظرتان در این‌باره چیست؟
این روند اگر گره‌گشای کار مردم باشد اقدام بسیار شایسته‌ای است. در این دیدار مردم رودرو و بی‌واسطه همه نیازهایشان را از یک مسئول درخواست می‌کنند. بخش دیگر ماجرا توجه به نیازهای منطقه است. متأسفانه در این منطقه شاهد ساخت‌وسازهای بی‌رویه و برج‌های سربه فلک کشیده هستیم. این موضوع باعث ازدیاد جمعیت می‌شود که نیازمند توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و راه‌اندازی بازار میوه و تره‌بار و... است. قرار بود این منطقه به قطب گردشگری شهر تهران تبدیل شود. اما این روند که دائم در آن برج‌سازی شود به زیبایی و هدف اصلی شکل‌گیری این منطقه آسیب می‌رساند. بد نیست اگر هم مجوزی برای ساخت ملکی داده می‌شود برای خانه‌های ویلایی باشد.


 اگر روزی شهردار تهران باشید برای منطقه سکونتتان چه‌کاری انجام می‌دادید؟
یکی از مهم‌ترین نیازها ترویج فرهنگ ورزش همگانی و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه دوچرخه در ترددهای روزمره برای کاهش آلودگی هواست. برنامه‌ریزی می‌کردم که مردم با این موضوع آشنا شوند و با برنامه‌های فرهنگی در فرهنگسراها مردم را به استفاده از دوچرخه دعوت می‌کردم. بخش دیگر ماجرا هم حمایت از ورزش و راه‌اندازی تیم‌های ورزشی قوی در محله‌هاست که باعث کشف استعدادها و معرفی آنها به عرصه‌های بین‌المللی می‌شود.

بهشت دوچرخه‌سواران اینجاست

  • تجهیزات بیمارستان منطقه در اولویت قرار گیرد

«این روزها باتوجه به شیوع بیماری کووید۱۹ و تبعات غم‌انگیز آن بیشترین نیاز چهره شهر دمیدن روح شادی و نشاط بر پیکره شهر است. موسیقی درمانی و پخش موزیک در اجرای زنده در بوستان‌ها و اماکن تجاری و عمومی کمک زیادی به ایجاد روحیه و شادابی در میان شهروندان می‌کند.» «مژگان روزبهانی» از دانشجویان برتر دانشگاه علامه طباطبایی در رشته روان‌شناسی و از اهالی دهکده المپیک این را می‌گوید و می‌افزاید: «یکی از نیازهای مهم مردم تهران این روزها توجه به موضوع ارتقای سلامتی به‌ویژه سلامت روان آنهاست. برای رهایی از بسیاری استرس‌های روزمره نیاز به درمان یا پیشگیری داریم که استفاده از المان‌های شاد در طراحی چهره شهری باید بیشتر از همیشه مد نظر باشد. به نوع تبلیغات باید توجه کرد و اینکه مدت‌های طولانی بنری خشک و بی‌روح در گوشه و کنار بزرگراه‌ها نصب باشد چهره چندان خوشایندی ندارد.» روزبهانی دیدار هفتگی شهردار را یکی از اقدامات خوب و درخور توجه مدیریتی عنوان می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه جلسه بازدید از نخبگان و چهره‌های شهری از نکات ارزنده این دیدارهای هفتگی است که می‌توانیم صمیمانه و راحت و بی‌واسطه با مقام مسئول دیدار کنیم و نظرات و پیشنهاداتمان را ارائه دهیم و در واقع گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌هایمان داریم که از نکات قوت این دیدارهای هفتگی است.» تجهیز بیمارستان اعصاب و روان ایرانیان در منطقه ۲۲ از دیگر نیازهای شهری است که روزبهانی به آن اشاره می‌کند: «این منطقه تنها یک بیمارستان دارد. اما همین بیمارستان هم چندان تجهیز نیست. برای مثال بخش اطفال و بسیاری از بخش‌های مورد نیاز بیماران اعصاب و روان را ندارد که باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.»

بهشت دوچرخه‌سواران اینجاست

  • تأمین نیازهای شهری قبل از برج‌سازی

«منطقه ۲۲ به‌زودی تبدیل به قطب گردشگری پایتخت می‌شود. اما بد نیست قبل از هر اقدامی ابتدا زیرساخت‌های آن فراهم شود.» برای مثال ساخت مجموعه‌های فرهنگی متنوع قبل از هر چیزی نیاز به تأمین پارکینگ دارد. «آسیه هداوندخانی» مربی تیم‌ملی یونگ مودو بانوان ایران و از اهالی شهرک شهید باقری این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در این منطقه مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی معروف و پرمخاطبی داریم. به مرور هم بر تعداد این مراکز تفریحی و خدمات اضافه خواهد شد. این موضوع باعث افزایش جمعیت می‌شود. در فصل تابستان در حوالی دریاچه خلیج‌فارس و مجموعه‌های تجاری هیچ جای پارکی نیست و اکثر خودروها دوبل پارک می‌کنند. این، مهم‌ترین معضل مجموعه است.» هداوندخانی از اهمیت راه‌اندازی مجموعه‌های ورزشی برای‌ ترویج فرهنگ ورزش کردن میان اهالی می‌گوید: «ما در منطقه ۲۲ مجموعه‌های ورزشی خوبی داریم. اما متأسفانه به دلیل بعضی شرایط پیچیده به‌ویژه در این روزهای کرونایی رونق چندانی ندارد. اگر از این باشگاه‌ها حمایت شود با استخدام مربی بی‌تردید مردم برای ورزش کردن اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهند و استعدادهای بیشتری هم کشف و معرفی می‌شود.»

کد خبر 648568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha