تکه دهم پایتخت به دلیل سابقه سکونت بیش از یک قرن در آن، از مناطق قهرمان‌پرور پایتخت است.

فوتبال

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی: مرحوم «علیرضا سلیمانی» قهرمان فوق سنگین کشتی جهان، «بهتاش فریبا» بازیکن سابق تیم‌ملی و استقلال، مرحوم «ناصر حجازی» دروازه‌بان نامدار تاریخ فوتبال ایران، «محمدرضا حیدریان» بازیکن سابق تیم‌ملی فوتسال، رضا شاهرودی و بسیاری از چهره‌های درخشان دیگر که روزی در همسایگی ما می‌زیستند، از باشگاه‌ها و زمین‌های خاکی منطقه۱۰ پرچم کشور را در عرصه‌های بین‌المللی به اهتزاز درآوردند. به تازگی «محمد مؤمنی» پیشکسوت تیم فوتبال استقلال و تیم‌ملی، سکان مدیریت اداره ورزش منطقه ۱۰ را به دست گرفته است. با او درباره برنامه‌های ورزشی که برای‌ ترویج فرهنگ ورزش همگانی و کشف استعدادها و نخبه‌های ورزشی میان شهروندان ساکن در تکه دهم پایتخت با حمایت شهردار ورزش‌دوست منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • نیازسنجی در محله‌ها 

برای استقلال گل زد و خاطره‌ساز شد. «محمد مؤمنی» فورواردی که دربازی جام باشگاه‌های آسیا به تیم «پلیس نیروی هوایی‌» عراق یک گل زد و یک پاس گل ساخت و باعث برتری آبی‌پوشان در جام باشگاه‌های آسیا شد، این روزها سکان مدیریت اداره ورزش منطقه ۱۰ را برعهده گرفته است. تکه ۸۱۷ هکتاری تکه دهم پایتخت یکی از کوچک‌ترین مناطق شهر تهران است که عمده بافت آن مسکونی و ریزدانه است و جمعیت متراکمی دارد. همین تراکم جمعیت و جریان زندگی افزایش سرانه‌هایی مانند ورزش و فضای سبز را می‌طلبد. هرچند در سال‌های اخیر با افتتاح چندین مجموعه ورزشی سعی شده تا نیازهای ورزشی شهروندان با توجه به بضاعت موجود تأمین شود، اما متأسفانه هنوز نیازهای سرانه ورزشی تکه دهم پایتخت برای شهروندان نسبت به سایر مناطق کمتر است. بوستان‌های منطقه وسعت چندانی ندارند و امکان ورزش در آنها برای همه شهروندان میسر نیست. برای مثال تعدادی از محله‌ها مانند هفت‌چنار و کارون زمین چمن مصنوعی ندارند.  


بررسی و نیازسنجی ظرفیت‌ها و امکانات موجود در محله‌های دهگانه با برگزاری جلسات میان شورایاران و مدیران محله یکی از نخستین اقدامات مدیر اداره ورزش است که درباره آن می‌گوید: «از همان روز ورودم به منطقه با ورزشکاران، شورایاران، مدیران و معتمدان محله‌ها جلسه برگزار کردم تا مطالبات و نیازهای آنها را به‌عنوان نماینده مردم در حوزه ورزش از نزدیک و بی‌واسطه بشنوم. همچنین پیگیر طرح‌های نیمه‌کاره بودم. از بوستان‌ها، زمین‌های چمن و مجموعه‌های ورزشی به‌صورت میدانی بازدید داشتم. در واقع یک نیازسنجی کلی از محله انجام شده تا بر حسب نیاز اهالی هر محله طرح‌ها و برنامه‌های مورد نیاز در دستور کار قرار گیرد. همچنین بخشی از بودجه حوزه خدمات شهری به اداره ورزش و توسعه فضاهای پارکی اختصاص داده شده که کمک بزرگی به توسعه و گسترش اجرای برنامه ورزشی در منطقه می‌کند. »

  • مدارس تبدیل به بوستان می‌شوند

کمبود زمین و فضای مناسب برای راه‌اندازی مجموعه‌های ورزشی و حتی تبدیل به بوستان در بعضی محله‌ها یکی از موانع توسعه فرهنگ ورزش همگانی در میان شهروندان پازل دهم است. تبدیل مدارس به بوستان در واقع استفاده از ظرفیت‌های موجود و چاره‌اندیشی و تدبیر مدیران برای تأمین سرانه‌های ورزشی است. مؤمنی در این‌باره توضیح می‌دهد: «شهروندان نیاز به فضایی مناسب برای ورزش دارند. راه‌اندازی بوستان مناسب برای ورزش یا ساخت مجموعه ورزشی در همه محله‌ها به دلیل شرایط حاکم امکان‌پذیر نیست. اما مدارس فرصت خوبی برای بهره‌مندی شهروندان در ساعات تعطیلی دانش‌آموزان هستند. امضای تفاهمنامه با آموزش و پرورش منطقه برای استفاده از حیاط مدارس به‌عنوان زمین ورزش‌های ورزشی را در دستور کار قرار دادیم که اگر این امر محقق شود، فضای مناسب و فراوانی برای ورزش به‌ویژه ورزش همگانی در اختیار شهروندان ساکن منطقه قرار می‌گیرد. »


همچنین راه‌اندازی ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های اداره ورزش پازل دهم برای توسعه ورزش همگانی میان اهالی است که پیشکسوت استقلال به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «با همکاری اداره فنی و عمران عملیات ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه در حال اجراست که افتتاح آن به‌ ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری میان شهروندان کمک فراوانی می‌کند. همچنین برپایی همایش ورزش‌های رزمی ‌با توجه به ورزشکاران و فعالیت‌های موفق باشگاه‌های منطقه در ورزش‌های رزمی ‌از برنامه‌های پیش‌بینی شده است. »

  • انجام ورزش‌های مجازی 

سوغات بیماری «کرونا» این مهمان ناخوانده جهانگرد، تعطیلی بسیاری از مجموعه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه مجموعه‌های ورزشی بوده است. اجرای بسیاری از برنامه‌های ورزشی به واسطه این بیماری در منطقه معلق مانده است. اما ورزش‌های خانگی در این روزها تعطیل نیست. می‌توانید در خانه ورزش کنید و خلاقیت به خرج دهید و در قبال آن جایزه دریافت کنید. مدیر اداره ورزش منطقه با بیان مطلب به اجرای مسابقه «ورزش و ارزش» در فضای مجازی به مناسبت ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند و می‌گوید: «سازمان ورزش به مناسبت ماه مبارک رمضان و در روزهایی که فاصله اجتماعی باید رعایت شود، برای افزایش معلومات عمومی ‌ورزشی شهروندان مسابقه «ورزش و ارزش» را در میان مناطق مختلف شهر تهران برگزار می‌کند. این مسابقه در فضای مجازی اجرا می‌شود و در پایان از هر منطقه به ۵ شهروند جوایز نفیسی اهدا می‌شود. اهالی می‌توانند با شرکت در این مسابقه از مزایای آن بهره‌مند شوند. » 
همچنین پویش مسابقات چالشی از دیگر برنامه‌های اداره ورزش منطقه است که مؤمنی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «اهالی می‌توانند با ارسال ویدئو از فعالیت ورزشی خود در خانه با شماره ۰۹۱۹۷۸۴۶۷۴ تماس بگیرند. »
 

  • کشف استعدادهای پنهان 

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان مدارس و محله‌ها با اجرای مسابقات و لیگ‌های مختلف ورزشی در مدارس و باشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره ورزش منطقه در روزهای پساکروناست. مؤمنی با تأکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین هدف ما فراهم کردن فضا و شرایط مناسب برای نخبه‌پروری است. منطقه ۱۰ از محله‌های قهرمان‌پرور و پر از استعدادهای کشف‌نشده است که با اجرای مسابقاتی مانند لیگ دانش‌آموزان مدارس منطقه، لیگ محله‌ها در رشته‌های ورزشی فوتبال، کشتی و... سعی می‌کنیم در میان کودکان، نوجوانان و جوانان استعدادیابی کنیم. بعد از شناسایی، فرد مورد نظر را برای آموزش‌های آکادمیک‌ به تیم‌ها و مربیان بزرگ معرفی می‌کنیم. امیدواریم با این برنامه‌ها ستاره‌های فروشی دوباره در منطقه ما ظاهر شوند.
مدیر اداره ورزش همچنین در پایان اجرای طرح معماری ورزشی در قالب طراحی و نصب المان ورزشی در معابر و میدان‌های اصلی منطقه را از دیگر برنامه‌های این اداره برای‌ ترویج و توسعه ورزش در میان شهروندان عنوان می‌کند.  

کد خبر 509581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha