مهدی اسماعیل پور-خبرنگار: برخی از مناطق و محله‌های پایتخت از جمله مناطق ۶ و ۷ سال‌هاست که با کمبود سرانه ورزشی روبه‌رو هستند.

بهنام ابوالقاسم‌پور|معاون سازمان ورزش شهرداری

در بعضی از این محله‌ها حتی یک مرکز ورزشی یا استخر وجود ندارد و ساکنان آنها مجبورند تا برای یک ساعت ورزش یا شنا راهی مناطق دیگر شده و به سفر درون‌شهری بروند. در محله‌های جنوب شهر نیز هرچند تعداد اماکن ورزشی کافی و مناسب است اما با توجه به مشکلاتی که اغلب خانواده با آن دست به گریبان هستند لازم است تا هزینه ورزش کاهش پیدا کند. مشکلات موجود را با معاون سازمان ورزش شهرداری در میان گذاشتیم و نظر بهنام ابوالقاسم‌پور را جویا شدیم.

  • طبق آمار، پراکندگی مجموعه‌های ورزشی شهرداری در تمام محله‌ها یکسان نیست. تعداد مراکز ورزشی محله‌ها، نسبت به مساحت و جمعیت ساکن در آنها کم است. چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟

در برخی از مناطق نظیر 15، 18، 19 و 20 سرانه ورزشی خوبی داریم. اما در بعضی از مناطق مانند 6 یا 7 سرانه ورزش کمتر است. در این مناطق تلاش کرده‌ایم تا از ظرفیت‌های ورزشی مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌ها استفاده کنیم.

این مناطق به مجموعه‌های ورزشی جدید نیاز دارند اما برای این کار باید ابتدا تأمین اعتبار صورت بگیرد. با توجه به تراکم بالای جمعیت در تهران نیاز است تا در چند محله به‌ویژه در شمال و شرق تهران مجموعه‌های ورزشی تازه‌ای ساخته شود اما همان‌طور که اشاره کردم این کار نیاز به تأمین بودجه دارد که مبلغ سنگینی هم می‌شود.

  • یکی دیگر از مشکلات ورزشی در محله‌ها، پولی شدن زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری است. برای این موضوع چه دلیل و توضیحی وجود دارد؟

استفاده از این زمین‌ها در گذشته رایگان بود، اما با نظر شورای شهر، مدیریت آنها به مدیر محله یا شورایاری‌ها واگذار شد. هزینه و تعرفه استفاده از این زمین‌ها ارزان بوده و به گونه‌ای است که اگر چند جوان و نوجوان دور هم جمع شوند و این زمین‌ها را برای یک سئانس اجاره کنند، فشار مالی به آنها وارد نمی‌شود. همچنین در جنوب شهر و محله‌هایی که ساکنانش به لحاظ مالی توانمند نیستند، در طول هفته چند سئانس رایگان برای استفاده افراد محلی در نظر گرفته شده است.

  • انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی موجود که هزینه خانواده‌ها در موارد ضروری‌تری چون خوراک، پوشاک، بهداشت و تحصیل افزایش پیدا کرده، بحث ورزش کمرنگ‌تر از گذشته شود. در چنین شرایطی اداره ورزش شهرداری برای حمایت از ورزش شهروندی، به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد و چه برنامه‌ای دارد؟

کاری که ما در اداره ورزش انجام دادیم این بود که تعرفه قیمت‌ها را افزایش ندادیم و هزینه‌ها را بالا نبردیم. با اینکه قیمت‌ها در مجموعه‌های ورزشی شهرداری در تمام رشته‌های ورزشی خیلی کم است، اما در تمام رشته‌های ورزشی از شنا گرفته تا فوتبال و ورزش‌های رزمی، قیمت‌ها بر اساس همان تعرفه قبلی است. برای مثال قیمت بلیت استخر در مجموعه‌های ورزشی خصوصی حدود 30 هزار تومان است، اما در مجموعه‌های ورزشی شهرداری در حدود 8 هزار تومان است.

علاوه بر این در راستای حمایت از اقشار کم‌درآمد، به‌ویژه در محله‌های جنوب شهر، مجموعه‌های ورزشی در محله‌ها موظف هستند تا در طول هفته 6سئانس را با تخفیف 50‌درصد و نیم‌بها در اختیار شهروندان قرار دهند. به این‌ترتیب هزینه استفاده از استخر به 3 یا 4 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

3 سئانس نیم‌بها برای آقایان و 3 سئانس نیم‌بها هم برای بانوان در نظر گرفته شده است. برای افراد سالمند و بازنشسته هم طرح منزلت را داریم که در هفته 3 سئانس رایگان برای آقایان و 3 سئانس رایگان هم برای بانوان در نظر گرفته شده است. در تمام محله‌ها شهروندان استقبال خوبی از این برنامه دارند.

  • برای گروه‌های خاص و شهروندانی که با بیماری‌ها و مشکلات جسمی روبه‌رو هستند، یعنی گروه‌هایی چون نابینایان، سندرم داون‌ها و اوتیسمی‌ها که امکان استفاده از امکانات ورزشی عمومی و همگانی را ندارند چه کارهایی انجام شده است؟

علاوه بر بوستان‌هایی که برای افراد کم‌توان جسمی در محله‌های مختلف در نظر گرفته و مناسب‌سازی شده است، در نیمه دوم امسال هم مسابقات ویژه‌ای برای افراد و گروه‌های خاص در نظر گرفته‌ایم که اجرا خواهد شد. مبتلایان به‌ام. اس، اوتیسم، کسانی که پیوند اعضا انجام داده‌اند، افراد مبتلا به سندرم داون، افراد کم‌توان ذهنی، بیماران اعصاب و روان و کودکان‌کار و بهزیستی در محله‌های مختلف می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و در کنار ورزش به رقابت با یکدیگر بپردازند.

  • با توجه به مجموع مشکلات و کمبود‌های سخت‌افزاری که در ورزش محله‌ها داریم، امسال استقبال شهروندان از ورزش همگانی در چه سطحی بود؟

در نیمه اول سال 97 بیش از 5 هزار و 600 مسابقه محلی در مناطق 22‌گانه برگزار کردیم که در تمام آنها شاهد استقبال خوب شهروندان بودیم. در همین مدت بیش از 185 هزار نفر از شهروندان در ایستگاه‌های فعالیت بدنی مشارکت داشتند که نشان می‌دهد ورزش در محله‌ها شرایط خوبی دارد.

کد خبر 418663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha