گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای آموزش و پرورش تأکید کرد: دستورالعمل ساماندهی نحوه اخذ کمک‌های مالی اولیا در مدارس تدوین شد.

محمدعلی لقایی به ایرنا گفت: با اجرای این دستورالعمل تکلیف نحوه کمک‌های مالی به مدارس برای یک سال مشخص می‌شود. این کمک‌ها برای رفع مشکلات مالی مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد تا زمینه تعلیم و تربیت بهتری برای فرزندان فراهم شود.

وی در باره رسیدگی به مواردی از مشکلات مردم که مدارس تقاضای کمک‌های مردمی به‌صورت اجباری از خانواده‌ها می‌کنند‌، افزود: اولیای دانش‌آموزان درصورت بروز هر گونه مشکل می‌توانند موضوع را به ادارات آموزش و پرورش مناطق و دفاتر ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در تهران اطلاع دهند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان تیر ماه امسال از تهیه و تدوین دستورالعملی در آموزش و پرورش خبر داد که به موجب آن مدارس دولتی می‌توانند از دانش‌آموزان شهریه اخذ کنند.

ابوالفضل خادمیان تصریح کرد: طبق دستورالعمل ساماندهی، مدارس باید از طریق اعتبارات و مشارکت‌های مردمی اداره شود.

به عبارت دیگر، طبق دستورالعمل جدید، مدارس باید از طریق اعتبارات و مشارکت‌های مردمی (شهریه) اداره شود. این طرح با مخالفت شدید نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

رئیس کمیسیون آموزش در واکنش به این سخنان به همشهری گفت: مطابق اصل 30 قانون اساسی دولت باید امکان آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.

علی عباسپور تهرانی فرد اظهار کرد: در ایران ۲ نوع مدرسه دولتی و غیردولتی وجود دارد. مدارس دولتی به هیچ عنوان حق ندارند به اجبار وجهی از اولیای دانش‌آموزان دریافت کنند.همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسما از وزارت آموزش و پرورش خواست تا درباره دستورالعمل اخذ شهریه در مدارس دولتی توضیح دهد.

عباسپور تاکید کرد: اگر ابهامی در تفسیر قانون اساسی وجود دارد، مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌توانند به شورای نگهبان مراجعه کنند.

همچنین تفسیر قوانین موجود نیز با مجلس است که در این باره نیز ابهامی وجود ندارد. وی یادآور شد: نباید کسری بودجه آموزش و پرورش منجر به فشار به مردم شود.

علی کریمی فیروز جایی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز به همشهری گفت: دریافت شهریه در مدارس دولتی مغایر قانون اساسی است، به هیچ وجه نباید از دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس دولتی شهریه یا وجهی به اجبار دریافت شود.

براساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.

البته مردم به این مسائل آشنا هستند و به «دریافت وجه برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی ممنوع است» عادت کرده‌اند. آنچه قرار است امسال با اجرای این دستورالعمل اندکی تغییر کند نحوه دریافت به‌اصطلاح کمک‌های داوطلبانه است.

به گفته مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای آموزش و پرورش قبض‌هایی در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا درصورت تمایل! کمک‌های خود را پرداخت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با وجود اینکه بر ممنوعیت دریافت وجه از سوی مدارس تاکید دارد، ولی معتقد است مشارکت داوطلبانه مردم! در اداره مدارس منعی ندارد.

مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های اولیای آموزش و پرورش در باره رایگان بودن آموزش و پرورش اظهار داشت: رایگان بودن آموزش تنها در برابر ارائه خدمات حداقلی به افراد است و آموزش و پرورش مدارس را تنها در همین حد می‌تواند تامین کند!

لقایی این طور توضیح داد: یعنی برای مثال، وقتی براساس برنامه‌های رسمی، دانش‌آموزان دبستانی ما باید 24 ساعت در هفته آموزش ببینند، مدرسه موظف است به‌‌صورت رایگان، دانش‌آموزان را به این میزان ساعت تعلیم دهد.

این الگوی ثابت باید اجرا شود، اما هرگونه فوق‌برنامه یا اضافه‌کاری مشمول دریافت شهریه خواهد شد و هیچ مدرسه‌ای در برابر انجام این امور وظیفه‌ای ندارد.

وی افزود: در واقع مدارس برای بهتر شدن کیفیت آموزشی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند و قصد دارند تا به این ترتیب سطح کیفی و کمی تعلیم و تربیت را بالا ببرند.

به همین دلیل، دیده شده گاهی به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا با پرداخت شهریه، فرزند خود را با دیگر دانش‌آموزان همسطح کند.

کد خبر 64600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز