شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: یک‌نوبته شدن مدارس مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و اولیا مدارس به‌وجود آورده‌است.

یک‌نوبته شدن مدارس کشور براساس طرح ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش امسال با اصرار در اغلب مدارس بدون در نظر گرفتن عواقب آن انجام شده است.

یکی از پیامدهای اجرای این طرح افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است. وزیر آموزش و پرورش در واکنش به انتقادها در باره تشکیل کلاس‌های 40 نفره و بیش از آن دستور داد مدیران مدارس طی 2 هفته با ایجاد کلاس‌های جدید از تراکم دانش‌آموزان  بکاهند.

ظاهرا وزیر آموزش و پرورش اطلاع ندارد که تعداد کلاس‌های مدارس محدود است و مدیران با یک دستور نمی‌توانند تعداد کلاس‌ها را زیاد کنند.

به هر حال دستور علی احمدی موجب شده تا انباری‌، اتاق معلمان، کارگاه و آزمایشگاه مدارس به کلاس تبدیل شود. ولی دریغ از امکانات اولیه مانند میز و نیمکت و مهم‌تر از همه معلم!

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در آیین بازگشایی مدارس با افتخار از کاهش 25 درصدی مدارس 2 نوبته خبر داد، غافل از اینکه یک نوبته کردن مدارس با صدور یک بخشنامه قابل اجرا نیست.

مادر یک دانش‌آموز در این باره گفت: یک نوبته شدن دبستان دخترانه... در منطقه 16 تهران مشکلات زیادی برای دانش‌آموزان به‌دنبال داشت است.

تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس 42 تا 45 نفر بود که هفته گذشته انباری مدرسه را تبدیل به 2 کلاس کردند و تعدادی از بچه‌ها را به این کلاس‌ها منتقل کردند تا مشکل تراکم حل شود.
او با گلایه از مشکلات به‌وجود آمده این سؤال را مطرح کرد که آیا وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان اجازه می‌دهند تا بچه‌هایشان در کلاسی که نور و تهویه ندارد درس بخوانند. از طرفی این کلاس‌ها هنوز میز و نیمکت و حتی معلم ندارند.

مدیر یک دبیرستان در شمال غرب تهران نیز گفت: امسال آموزش و پرورش با صدور بخشنامه اعلام کرد که مدارس باید یک‌نوبته شوند. دانش‌آموزان مدرسه دیگری را به این مدرسه آوردند که نتیجه آن تشکیل کلاس‌های 45نفره است.

به گفته او، پس از تاکید وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تعداد دانش‌آموزان، ما مجبور شدیم اتاق معلمان و آزمایشگاه مدرسه را به کلاس درس تبدیل کنیم ولی با کمبود تجهیزات و دبیر روبه‌رو هستیم.

مدیر دبیرستان... معتقد است یک‌نوبته شدن مدارس با در نظر گرفتن تمام جوانب و آماده کردن زمینه‌های آن امری مثبت در نظام آموزشی کشور است ولی بدون تخصیص امکانات، تجهیزات و معلم مورد نیاز این طرح آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد.

او خطاب به مسئولان آموزش و پرورش یادآور شد: از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم،  مرحمت فرموده ما را مس کنید.

یک دانش‌آموز ابتدایی در منطقه 17 تهران نیز گفت: کلاس ما در نمازخانه تشکیل می‌شود، ولی هنوز میز و نیمکت نداریم. معلم کلاس دیگر می‌آید و چند دقیقه درس می‌دهد و مشق می‌‌گوید، چون کلاس ما معلم ندارد.

نارضایتی دانش‌آموزان و معلمان

کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند یک نوبته شدن مدارس به نفع نظام تعلیم و تربیت است  زیرا تحصیل در بعدازظهر راندمان مناسبی ندارد.

از طرفی  عده‌ای نیز این شیوه کار را  قبول ندارند و مشکلات به‌وجود آمده را گواه ادعای خود بیان می‌کنند.

نارضایتی معلمان و افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها از جمله این مشکلات است که باید با برنامه‌ریزی دقیق برطرف شود، نه با صدور بخشنامه‌ای که ضمانت اجرایی ندارد و جز اضافه کردن به مشکلات آموزش و پرورش نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد‌داشت.

دبیر ادبیات یکی از دبیرستان‌های منطقه 5 با انتقاد از افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاس گفت: بررسی سطحی تکالیف دانش‌‌آموزان یک زنگ طول کشید و با این تراکم دانش‌آموز، تدریس نیز مشکل است.

یک‌نوبته کردن مدارس از شاخصه‌های مهم طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است. در این طرح مدارسی که در یک دوره و با یک جنسیت در 2 نوبت صبح و عصر فعالیت می‌کردند، یک‌نوبته شده‌اند.

عملکرد علی احمدی در دانشگاه پیام نور نیز بیانگر این امر است که وی علاقه خاصی به توسعه کمی دارد و کمتر به کیفیت می‌پردازد.

کد خبر 66098

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز