گروه اجتماعی: سرویس مدارس امسال به یک معضل تبدیل شده است و با وجود ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی سرویس به مدارس این مشکل همچنان پا بر جاست.

برخی از اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس از بالا بودن هزینه سرویس گله مندند. سال‌های گذشته اغلب سرویس مدارس خودروهای مینی‌بوس بود که چون تعداد زیادی از دانش‌آموزان را جا به جا می‌کرد در نتیجه هزینه کمتری نیز به خانواده‌ها تحمیل می‌شد.

آیین‌نامه سرویس مدارس که اوایل شهریور ماه از سوی هیات دولت به سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد همان طور که پیش‌بینی می‌شد در اجرا مشکلاتی را برای اولیای دانش‌آموزان و مسئولان مدارس به‌وجود آورده است.

رئیس آموزش و پرورش شهر تهران در باره قیمت‌های تعیین شده به ایسنا گفت: مطابق روند گذشته، ما به مناطق آموزش و پرورش در مورد سرویس مدارس بخشنامه کرده‌ایم؛ اولیا همان روند را ادامه دهند تا ما ساز و کار اجرایی شدن مصوبه دولت را فراهم کنیم.

علی اصغر یزدانی افزود: به همه مناطق آموزش و پرورش توصیه شده از امکان و توان مجموعه تاکسیرانی استفاده کنند.

وی معتقد است وظیفه اصلی آموزش و پرورش مسائل آموزشی و تربیتی است، در عین حال این کار از وظایف اولیاست که آنها هم اقدام شایسته را انجام می‌دهند.البته دستگاه‌های دیگری که در این زمینه وظایفی دارند هم باید به وظایف خود عمل ‌کنند.

مادر یک دانش‌آموز به همشهری گفت: سال گذشته برای سرویس فرزندم 100 هزار تومان پرداختیم ولی امسال گفته‌اند باید هر ماه 45 هزار تومان بپردازیم.

او اعتقاد دارد این یک نوع اجحاف در حق خانواده‌‌هاست.رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در این باره تصریح کرد: این مورد از وظایف شورای شهر تهران است و آنها باید پاسخگو باشند، ما هم در حد وظایف کاری خودمان پاسخگو هستیم.

مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های مردمی  سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان از اعتراض‌ آموزش و پرورش به نرخ‌های مصوب سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای سرویس دهی به مدارس تهران خبر داد.

لقایی اعتقاد دارد نرخ‌های اعلام شده  دو برابر نرخ سال گذشته است و به همین دلیل امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما آموزش و پرورش هیچ نقشی در تعیین این قیمت‌ها نداشته است.

وی افزود: آموزش و پرورش مجدانه خواستار اصلاح نرخ خدمت رسانی تاکسیرانی شهر تهران به مدارس است و معتقد است تعیین این نرخ براساس میزان تورم تعیین نشده است.

آموزش و پرورش همکاری نمی‌کند

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران به ایرنا گفت: با وجود بازگشایی مدارس و اعلام آمادگی سازمان نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران برای ساماندهی سرویس مدارس در پایتخت، سازمان آموزش و پرورش تهران اقدام جدی برای ساماندهی سرویس مدارس انجام نمی‌دهد.

حسین تیموری کرمانی افزود: طبق هماهنگی به عمل آمده در ستاد مهر رمضان، قرار بود، سرویس مدارس تهران با بهره‌گیری از تاکسی‌های تاکسیرانی ساماندهی شود، اما به‌دلیل کم توجهی سازمان آموزش و پرورش تهران تاکنون فقط 2 منطقه آموزش و پرورش در این زمینه اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران با تاکید بر اینکه نرخ سرویس رسانی تاکسی‌ها به مدارس تهران مصوب شورای اسلامی شهر تهران است، خاطرنشان کرد: مدارسی که قصد دارند از تاکسی‌های تاکسیرانی برای سرویس مدارس استفاده کنند، باید مبالغ تعیین شده را به حساب شرکت‌های طرف قرارداد تاکسیرانی واریز کنند.

در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز کشور یعنی بیش از 10 درصد دانش‌آموزان از سرویس برای تردد استفاده می‌کنند که حدود 185هزار نفر از این افراد را دانش‌آموزان مدارس تهران تشکیل می‌دهند.

نرخ کرایه سرویس مدارس

براساس جدول محاسبه هزینه سرویس مدارس، کرایه پایه برای هر دانش‌آموز با تاکسی زیر 1700 تومان و با ون زیر 1000 تومان در روز است.

به گزارش روابط عمومی حوزه ریاست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، براساس این جدول، درصورتی که مسیر رفت و برگشت از منزل به مدرسه تا 10 کیلومتر باشد، کرایه پایه برای هر دانش‌آموز با تاکسی، ماهانه 44 هزار تومان و روزانه یک هزار و 696 تومان و با ون ماهانه 25 هزار تومان و روزانه 961 تومان است.

به موجب این جدول چنانچه مسیر رفت و برگشت 10 تا 15 کیلومتر باشد، کرایه تاکسی ماهانه 50 هزار تومان و روزانه یک هزار و 923 تومان و با ون ماهانه  28 هزار تومان و روزانه یک هزار و 77 تومان است.

این گزارش می‌افزاید: مسیر رفت و برگشت 15 تا 20 کیلومتری نیز با تاکسی، ماهانه 56 هزار تومان و روزانه 2هزار و 154 تومان و با ون ماهانه 30 هزار تومان و روزانه یک هزار و 153 تومان محاسبه شده است.

براساس این جدول، درصورتی که مسیر رفت و برگشت 20 تا 25 کیلومتر باشد، کرایه با تاکسی، ماهانه 60 هزار تومان و روزانه 2هزار و 307 تومان و با ون، ماهانه 33 هزار تومان و روزانه یک هزار و 269 تومان است.

حداکثر ظرفیت برای تاکسی‌های سواری 4 نفر و برای تاکسی‌های ون 11 نفر در نظر گرفته شده، ضمن اینکه تمامی خودروها مدل 82 به بالا بوده و موظف به دریافت بیمه کامل سرنشین برای کلیه دانش‌آموزان و انجام معاینه فنی هستند.

دستورالعمل ساماندهی 15 مهر

مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های  مردمی سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان اوایل شهریور ماه به همشهری گفت:  دستورالعمل سرویس مدارس تدوین شده است. این در حالی است که وی دیروز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از تدوین دستورالعمل سرویس مدارس تا 15 مهر ماه خبر داده است.

مدیرکل دفتر جذب مشارکت‌های مردمی ظاهرا فراموش کرده است که یک ماه پیش خبر تدوین دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه سرویس مدارس با همکاری وزارت کشور به نقل از ایشان در همین صفحه منتشر شده است.

محمد علی لقایی در توجیه نابسامانی سرویس مدارس اظهار داشت: انجمن هیچ کوتاهی در روند اجرای آیین‌نامه ساماندهی سرویس مدارس نکرده است. در آیین‌نامه دولت، همه حوزه‌ها و چگونگی خدمات رسانی خیلی شفاف بیان شده است.

به گفته لقایی در این آیین‌نامه میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و راه و ترابری، تعامل خوبی برای خدمات رسانی بهتر به خانواده‌ها برقرار شده است.

وی تصریح کرد: جلسه کار گروه تخصصی تدوین دستورالعمل ساماندهی سرویس مدارس امروز با حضور نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و ترابری، شورای‌عالی استان‌ها و انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود.

کد خبر 64408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز