گروه اجتماعی- فخرالسادات کهندانی: اجرای طرح آموزش پیش‌دبستانی برای مناطق محروم در شهرستان کرج آغاز شد

در چارچوب این طرح،‌ کودکان 6-4 ساله در نواحی فقیر و آسیب‌خیز روستایی و شهری زیر پوشش آموزش پیش‌دبستانی قرار می‌گیرند.

این طرح که با پشتیبانی مالی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود،‌ فعلاً‌ در مرحله آزمایشی قرار دارد. در شهرستان کرج، کلینیک مددکاری اجتماعی با همکاری جمعیت تولد دوباره متکفل اجرای طرح تشکیل شده است.

به گفته دکتر فرید براتی سده، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی، تأسیس چنین پایگاه‌هایی برای کودکان در چارچوب مددکاری اجتماعی صورت می‌گیرد.

با این حال از آنجایی که کلینیک‌های اجتماعی در سطح کوچک‌تری عمل می‌کردند و فقط 10 درصد از کودکان به مهد کودک دسترسی دارند،‌ مشارکت‌ سازمان‌های مردم‌نهاد، کلینیک‌های مددکاری، شوراها و سایر دستگاه‌های محلی می‌تواند نتایج چشمگیری در زمینه بهبود محیط برای کودکان به همراه داشته باشد.

دکتر براتی سده خاطرنشان کرد: در چارچوب این برنامه،‌ آموزش مهارت‌های زندگی (مانند نه گفتن) قرار دارد. به علاوه،‌ قرار است در این برنامه،‌ به بچه‌های زیرپوشش در مناطق محروم روزانه دست کم یک وعده غذای گرم داده شود.

درحال حاضر، حدود 500 هزار کودک در بیش از 12‌هزار مهدکودک در سراسر کشور از خدمات آموزشی پیش از دبستان بهره‌مند می‌شوند.

با این حال، کارشناسان معتقدند این میزان پوشش آموزشی کودکان در سنین یادشده در مقایسه با جامعه کودکان هدف که بیش از 7 میلیون نفر است،‌ بسیار ناچیز است.

به دلیل ضعف مالی خانواده‌های ساکن در مناطق محروم، حاشیه شهرها و مناطق آسیب‌زا،‌ بچه‌های ساکن این نواحی از این قبیل آموزش‌ها محروم هستند.

دست‌اندرکاران اجرای طرح امیدوارند به این ترتیب بتوانند گامی بزرگ برای برخورداری کودکان خانواده‌های تنگدست به آموزش‌های حیاتی پیش از دبستان بردارند.

کد خبر 65374

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز