یک بررسی جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی «روزه‌داری متناوب» دست کم در کوتاه‌مدت می‌توانند به کاهش وزن و سایر سودمندی‌های بهداشتی بینجامند.

fasting

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی آنالیز داده‌های مجموعه‌ای از ۱۳۰ کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که رژیم «روزه‌داری متناوب» می‌تواند به کاهش وزن، شاخص توده بدنی (BMI)، چربی بدن، کلسترول بد، قند خون ناشتا و فشار خون و سایر عوامل خطرساز مربوط به چاقی بینجامد.

این بررسی نشان داد که دو نوع خاص رژیم روزه‌داری متناوب با کاهش وزن قابل‌توجه و سایر منافع بهداشتی همراهی دارند. یکی به نام «روزه‌داری تغییریافته یک روز در میان» که شامل یک روز مصرف کمتر از ۶۰۰ کالری غذا و یک روز غذا خوردن معمول است.

روش دوم به نام «رژیم غذایی ۵ به ۲ یا ۵:۲ » شامل ۲ روز در هفته در روز مصرف غذای بسیار کم یا غذا نخوردن و ۵ روز در هفته غذا خوردن عادی است.

پژوهشگران تایلندی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند نتایج پژوهش‌شان از تاثیر روزه‌داری متناوب به خصوص «روزه‌داری تغییریافته یک‌روز در میان» در بزرگسالان دچار اضافه وزن یا چاقی به عنوان یک روش کاهش وزن که سودمندی‌های بهداشتی دیگر هم به همراه دارد، حمایت می‌کند. البته آنها می‌گویند افراد برای انتخاب نوع رژیم غذایی‌شان باید با پزشکان مشورت کنند.

یک محدودیت این پژوهش این است که اغلب بررسی‌های آنالیزشده در آن فقط حدود سه ماه طول کشیده بودند. ‌در بررسی‌هایی هم که مدت بیشتری ادامه یافته بودند، به نظر می‌رسید وزن کاهش یافته‌ دوباره باز می‌گردد، یا به این علت که بدن خودش را با این الگوی غذاخوردن جدید تطبیق داده بود یا اینکه افراد مورد بررسی نتوانسته بودند همچنان رژیم غذایی را رعایت کنند.

بنابراین به گفته این پژوهشگران هنوز معلوم نیست که کاهش وزن و بهبود سوخت‌وساز بدن با رژیم روزه‌داری متناوب می‌تواند در درازمدت به کاهش مرگ یا عوارض قلبی-عروقی منجر شود یا نه.

این پژوهشگران همچنین می‌گویند غذا نخوردن برای ساعات طولانی در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند یا دلایل دیگر در معرض افت قند خون هستند، ممکن است خطراتی داشته باشد.

در میان انواع رژیم‌هایی غذایی مورد بررسی فقط «روزه‌داری تغییریافته یک‌ روز در میان» و «روزه‌داری ۵:۲ » با کاهش ۵ درصد یا بیشتر وزن کلی بدن در بزرگسالان دارای اضافه‌وزن یا چاقی همراهی داشت. همچنین «روزه‌داری تغییریافته یک‌روزدرمیان» نیز با بهبود ۲ تا ۱۲ ماهه در عوامل خطرساز بیماری قلبی مانند کلسترول کل، کلسترول «بد»، تری‌گلیسریدها و فشار خون همراهی داشت.

کد خبر 645807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha