حلوا زنجبیل یکی از انواع حلواهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که با حلواهای دیگر مانند حلوای آرد گندم کاملا متفاوت است. حلوای زنجبیل در شهرهای آذری زبان به عنوان یک شیرینی شناخته می‌شود که در کنار چای مصرف می‌شود این حلوا باید نرم و لطیف باشد به طوری که وقتی در دهان قرار می‌دهید آب شود.

حلوا زنجبیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پارسی‌دی، حلوا زنجبیل از حلواهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که با حلواهای دیگر مانند حلوای آرد گندم کاملا متفاوت است. حلوای زنجبیل در شهرهای آذری زبان به عنوان یک شیرینی شناخته می‌شود که در کنار چای مصرف می‌شود. این حلوا باید نرم و لطیف باشد به طوری که وقتی در دهان قرار می‌دهید آب شود. با مقدار موادی که در این دستور شیرینی‌پزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر حلوا زنجبیل تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا زنجبیل تهیه کنید کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم حلوای زنجبیلی ساده

آرد گندم ۱ پیمانه معادل ۱۲۵ گرم

پودر قند ۱ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم

گردو یا بادام ریز شده ۱/۳ پیمانه معادل ۵۰ گرم

کره و روغن جامد جمعا ۷۰ گرم

پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل ۱ قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه حلوای زنجبیلی بدون آرد برنج

مرحله اول: تفت دادن آرد

برای تهیه حلوای زنجبیلی تبریزی ابتدا آرد گندم را دو مرتبه الک می‌کنیم سپس در قابلمه‌ای مناسب می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم و کمی تفت می‌دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود ولی تغییر رنگ نباید بدهد باید با حرارت ملایم حدود ۳۰ دقیقه آرد را تفت دهید و بعد از گرفتن بوی خامی آرد را الک کنید و مجدد به قابلمه برگردانید.

مرحله دوم: افزودن کره و روغن جامد

برای رسیدن به کیفیت خوب حلوا زنجبیلی باید از مخلوط کره و روغن جامد استفاده کرد تا بافت نرمی داشته باشد پس مخلوط کره و روغن جامد را  را در تابه‌ای می‌ریزیم تا آب شود و بعد آرد تفت داده شده را به آن می‌افزاییم و تفت می‌دهیم تا منسجم شود و به رنگ طلایی درمی‌آید و روغن به خورد آرد برود.

مرحله سوم: افزودن پودر قند و مغزی‌جات

قابلمه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود سپس پودر زنجبیل و هل را نیز به آن اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا به خرد مواد برود در انتها زمانی که مواد خنک شدند و بعد پودر قند را الک می‌کنیم و به آن می‌افزاییم و هم می‌زنیم تا پودر قند به خورد حلوا برود این حلوا حالت پودری دارد.

مرحله چهارم: تهیه حلوا زنجبیلی

یک ظرف مستطیل را انتخاب کنید و کف آن کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و آرد را داخل قالب می‌ریزیم و با کف قاشق حلوا را فشار می‌دهیم تا روی آن صاف شود و بعد روی حلوا پودر گردو را می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا حلوا ۳۰ دقیقه در فریرز بماند، بعد کاملا خنک شود و بعد آن را با کاتر یا چاقو برش می‌زنیم به هر شکلی که تمایل دارید مثلا لوزی لوزی مدل زیبای است و آرام کاغذ روغنی را از قالب بیرون می‌آوریم چون این مدل حلوا بافت ترد و شکننده‌ای دارد. حلواها را در دیس می‌چینیم شما می‌توانید از قالب‌های سلیکونی نیز برای تهیه این حلوا استفاده کنید تا کار زیباتر باشد بدین صورت که حلوا را داخل قالب ریخته و خوب با قاشق منسجم کنید. سپس برای تمیز خارج شدن از قالب برای یک ساعت در فریرز قرار دهید، سپس به آرامی از قالب خارج کنید.

نکات کلیدی در تهیه حلوا زنجبیلی مجلسی و ساده با قالب

۱- می‌توانید بعد از افزودن پودر قند مواد را بچشید و بنا به سلیقه خود مقدار پودر قند را زیاد کنید.

۲- حتما باید زمانی که پودر قند را اضافه می‌کنید دمای حلوا ولرم باشد وگرنه پودر قند ذوب می‌شود و بعدا زیر دندان احساس می‌شود.

۳- با این میزان حدود ۲۴ تا ۳۰ عدد حلوا زنجبیلی خواهید داشت.

۴- این حلوا در ظرف در بسته در یخچال به مدت یک هفته قابل نگهداری است.

۵- به دلخواه از مغزهای مختلف در تهیه این حلوا می‌توانید استفاده کنید.

۶- مقدار افزودن زنجبیل به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد می‌توانید تا ۲ قاشق غذاخوری نیز بریزید.

۷- از روغن مایع استفاده نکنید.

۸- رنگ این حلوا روشن است و نباید خیلی تیره شود پس در موقع تفت دادن حواستان به آرد باشد و به حال خود رها نکنید.

کد خبر 645394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha