چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه: «جیمز وب»، تلسکوپی که حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آن هزینه شده و می‌توان یک زنبور را در کره‌ی ماه،‌ با آن به وضوح دید، قرار است بعد از سی‌سال انتظار، روز شنبه‌ی آینده، چهارم دی ‌۱۴۰۰ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۱) در آغوش کیهان قرار بگیرد.

«جیمز وب» در آغوش فضا قرار می‌گیرد

قرار گرفتن بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ فضایی جهان در آسمان،تحول شگفتی را در علم نجوم ایجاد و بشر را به پاسخ بسیاری از پرسش‌های بنیادینش نزدیک خواهد کرد. این‌که سرچشمه‌ی جهان هستی کجاست؟ ما از کجا آمده ایم؟ سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی تا چه اندازه به کره‌ی خاکی ما شباهت دارند؟ و از همه مهمتر آیا حیات در آن‌ها جریان دارد؟، این‌ها سؤال‌هایی است که سازندگان این چشم هیالایی، امیدوارند بتوانند با جیمز وب، برای آن‌ها پاسخی دست و پا کنند.

به گزارش خبرنگار دوچرخه و به نقل از یورو نیوز، ناسا این تلسکوپ را با کمک آژانس فضایی اروپا و کانادا در خاک آمریکا ساخته و حالا قرار است از پایگاه گویان فرانسه، بین ساعت ۱۵:۵۰ تا ۱۶:۲۲ (به‌وقت تهران) با موشک «آرین ۵» مسافر فضا شود.

آینه‌ی بزرگ و منحصر به‌فرد این تلسکوپ را باید وجه تمایز اصلی آن با نمونه‌های قبلی دانست. آینه‌ای با قطر ۶.۵ متر، متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی یعنی چیزی حدود ۳ برابر تلسکوپ هابل و ۱۰۰ برابر حساسیت و دقت بیش‌تر. این تلسکوپ آن‌قدر بزرگ است که برای جا شدن آن در موشک، باید قابلیت تا شدن به مانند یک «اوریگامی» داشته باشد و در فضا بصورتی «خودفرمان» باز شود.

ابتدای مأموریت، یعنی زمانی که تلسکوپ باید در مدار مشخصی قرار بگیرد و همزمان، آینه‌ی عظیم الجثه خود را بازکند، بسیار مهم و حساس است.

کد خبر 645016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha