مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

داشتن رژیم غذایی همیشه برای کاهش وزن نیست. رژیم‌های مختلف می‌تواند نتایج مختلفی به همراه داشته باشد و اگر امیدوارید سلامت مغزتان را افزایش بدهید و از شروع آلزایمر پیشگیری کنید، شاید دوست داشته باشید رژیم mind را امتحان کنید.

غذاهای سالم برای مغز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از everydayhealth، آلزایمر- یک بیماری تخریب کننده عصبی پیشرونده و ویرانگر که باعث از دست دادن حافظه و سردرگمی‌ می‌شود- شایع‌ترین نوع زوال عقل بر اساس انجمن آلزایمر آمریکاست. این بیماری ششمین بیماری منجر به مرگ در ایالات متحده شناخته شده است. گرچه هیچ تحقیقی ارتباط رژیم  mind را با پیشگیری از آلزایمر ثابت نکرده است، مدارک کافی برای ارتباط بین این رویکرد غذایی و پیشگیری از این بیماری وجود دارد.  

هدف رژیم mind چیست و چطور رژیم دش و رژیم مدیترانه‌ای را در برمی‌گیرد؟

mind (مخفف رژیم مدیترانه ای- دش برای به تأخیر انداختن ویرانی عصبی) ترکیبی از رژیم مدیترانه‌ای و رژیم دش است و بکی کرکنبوش متخصص رژیم غذایی در ویسکانسین آمریکا می‌گوید: «محققان احتمال می‌دهند خطر گسترش زوال عقل را پایین می‌آورد یا سرعتش را کم می‌کند.»

رژیم mind چطور به سلامت مغز کمک می‌کند؟

رژیم mind روی خوردن غذاهایی با پایه گیاهی تمرکز می‌کند و خوردن محصولات حیوانی و غذاهایی با چربی اشباع‌شده بالا را محدود می‌کند. در این رژیم تأکید بر گیاهان است و آنچه قابل توجه است این است که این رژیم به خصوص اصرار بر مصرف بیشتر فیبر و سبزیجات با برگ‌های سبز دارد.  

تامین سوخت بدن با محصولات غنی از فلاونوئید ممکن است واقعاً برای ذهن مفید باشد. بر اساس مطالعه‌ای که پیش از این در Annals of Neurology منتشر شده است، به نظر می‌رسد زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت تا دو سال و نیم از آلزایمر در زنان جلوگیری می‌کنند.

به همین ترتیب طبق مطالعه قبلی که در مجله آکادمی‌ تغذیه و رژیم غذایی (۴) منتشر شده است، بین مصرف سبزیجات با برگ سبز - مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهش التهاب و استرس، دو عاملی که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، ارتباط وجود دارد. این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند به کاهش التهاب و استرس کمک کنند.

بهترین و بدترین غذاها برای رژیم mind 

► غذاهایی که باید در رژیم mind  استفاده می‌شوند:

  • سبزیجات با برگ سبز (کلم پیچ، اسفناج، کاهو): دست کم ۶ وعده در هفته 
  • خشکبار (بادام، بادام هندی، پسته): حداقل ۵ وعده در هفته
  • توت‌ها (توت فرنگی، بلوبری و...): حداقل ۲ وعده در هفته
  • لوبیا (لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز) حداقل ۳ وعده در هفته
  • ماهی: حداقل ۲ بار در هفته
  • روغن زیتون

غذاهایی که در رژیم MIND محدود هستند

گوشت قرمز: بیشتر از ۴ بار در هفته مصرف نشود.
کره و مارگارین: بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.
پنیر: بیشتر از یک بار در هفته مصرف نشود.
شیرینی: بیشتر از ۵ بار در هفته خورده نشود.
غذاهای سرخ کردنی یا فست‌فود: بیشتر از یک بار هفته مصرف نشود.

کد خبر 644307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha