گرانی در بازار اقلام شب یلدا جولان می دهد و خریدها را بسیار محدودتر از سال های گذشته کرده است. بسیاری از اقلام هم در حال حذف شدن هستند تا قیمت های یک دور همی ساده کاهش یابد. در این میان اغلب بازنشستگان به عنوان بزرگترهای خانواده، بیشتر بار این گرانی را به دوش می کشند تا آبروداری کنند!

بازار يلدا

همشهری آنلاین - نجمه احمدبیگی‌ها: گرانی در بازار از مدت‌ها قبل در کشور ما آغاز شده است و همچنان افسارگسیخته پیش می‌رود. به طوری که در چند روز گذشته وزیر صمت اولویت خود را تنظیم بازار مواد غذایی و کنترل خوراکی‌ها اعلام کرده است. این روزها با نزدیک شدن به شب یلدا کافیست سری به بازار بزنید. شلوغ است اما از خریدهای آنچنانی سال‌های قبل خبری نیست.

با یک حساب سرانگشتی با توجه به قیمت های ارائه شده، برای برگزاری شب یلدای جمع و جور برای یک خانواده ۴ نفره  باید حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان هزینه کرد. البته این قیمت شامل یک سفره رنگین با انواع خوراکی‌ها و شام مفصل نمی‌شود؛ فقط یک دورهمی ساده.  برای یک دورهمی ۱۰ نفره که معمولا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها میزبان هستند بدون احتساب شام باید حدود یک میلیون هزینه کرد.

گرانی پشت ویترین ها

اینجا و در این نقطه شهر در شرق تهران و نزدیک مرکز شهر ، انواع خشکبار در مغازه‌های خشکبارفروشی چشم را می‌نوازد اما اکثر مردم به عنوان بیننده وارد مغازه می‌شوند و با گرفتن قیمت، راه خروج را در پیش می‌گیرند. بسیاری هم خریدهای خود را محدود کرده‌اند.  

محمد صادق زاده فروشنده خشکبار به همشهری آنلاین می گوید: دیگر این کار سودی ندارد. مردم دیگر خشکبار نمی خرند. کارمندهای زیادی در این نقطه شهر زندگی می کنند. وقتی خرید از ما اینچنین کم است وای به حال مغازه داران در محله های کارگرنشین.

در این بخش شهر اگرچه به گفته مغازه دارن، وضعیت همانند سال های قبل از کرونا نیست و خریدها نیز تناسبی با توجه به پیش بینی ها مبنی بر برگزاری دورهمی در یلدای امسال ندارد. اما خریدارانی هم در حال خرید هستند.

این مورد را زمانی بیشتر حس می کنیم که راهی مناطق جنوبی تر می شویم.

بازنشستگان آبروداری می کنند!

اینجا در یکی از محله های جنوبی تهران همه چیز پیدا می شود. مغازه ها در فاصله های نه چندان طولانی از هم در حال عرضه اقلام شب یلدا هستند. اما بیشتر مردم در حال قیمت پرسیدن هستند تا خرید کردن!

ابوالفضلی، مغازه خشکبار دارد، می‌گوید: حتی شب یلدا نیز نتوانسته بازار را آنچنان که باید گرم کند. خریدها محدود است و تعجب از قیمت‌ها زیاد! با توجه به نزدیک شدن شب ‌یلدا هنوز فروش آنچنانی نداشته‌ایم و حجم خرید مردم هم بسیار کم شده است. ‌بخشی را به حساب این میگذاریم که باز هم دورهمی های امسال محدود است اما وضع بازار عحیب است ، عجیب!

به گفته او، مردم خشکبار را از سبد خرید خود حذف کرده اند. بسیاری از مردم در طی سال اصلا وارد مغازه نمی‌شوند که حتی قیمت بپرسند. همه به فکر نان شب هستند.

وی ادامه می‌دهد: خریداران نیز در حال خریدهای لب به لب هستند. بازنشستگان که بیشترشان میزبان دورهمی‌های شب یلدا محسوب می شوند، ‌وضعیت مالی خوبی ندارند و سعی می‌کنند که بسیار حساب شده خرید کنند تا هم کم نیاورند و هم جلوی فرزندان و نوه ها، آبروداری کنند.

جدول قیمت آجیل در شرق و جنوب تهران

هزینه یک دورهمی ساده یلدایی چند؟ | آبروداری میزبانان بازنشسته یک سنت کهن زیر بار گرانی!

گفتنی است، قیمت شیرینی‌ از نوع‌ تر در قنادی‌ها از  ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان و درجه دو ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی هم حدود ۶۵ هزار تومان، قیمت کیک یزدی هم از ۴۹ تا ۳۹ هزار تومان است. قیمت باسلوق نیز از کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

سیب زمینی و پیاز در صدر خریدها از بازار میوه

در بازار رنگارنگ میوه نیز اوضاع تنها کمی بهتر است. فروشندگان در بازار میوه هم، همین حرف‌ها را می‌زنند. از نظر آنها اوضاع با چند سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست.  

محمدی به همشهری آنلاین می‌گوید: مردم آن‌قدر خرج و مخارج ریز و درشت دارند که به راحتی میوه را هم حذف می‌کنند. آنها بیشتر به دنبال خرید سیب زمینی و پیاز هستند. این روزها نیز اکثر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مشغول خرید شب یلدا هستند که سعی می‌کنند میوه‌هایی با قیمت مناسب تر را انتخاب کنند. خرید خانواده ها نیز همین طور است، ‌محدود.

وی ادامه می‌دهد: ‌در این منطقه از شهر که به جنوب آن محسوب می شود، سعی می کنیم میوه‌های گران نیاوریم چرا که خریدار ندارد.  

فروشنده دیگری نیز در این زمینه گفت: با اینکه میوه در همه مغازه های شهر به وفور یافت می شود اما در واپسین روزهای نزدیک به یلدا هم فروش ما آنچنانی نیست و با اینکه در روزهای پیک خرید یلدا هستیم تقاضا کم شده است.

 پیمان ادامه داد: حتی سعی کرده‌ایم محصولات را با سود کمتر عرضه کنیم بلکه بتوانیم فروش بیشتری داشته باشیم. تا چند سال قبل برای شب یلدا چند برابر از میدان تره بار میوه می آوردیم به طوری که در مغازه جا نبود و جلوی در جعبه‌های میوه را می‌چیدیم. اما امسال استقبال مردم خیلی کم شده است.

سبحانی، مرد میانسالی که در حال خرید میوه است، می‌گوید: قیمت‌ها که کلا گران است و امسال قرعه گرانی به انار افتاده است. از طرفی مجبور هستیم انار را تهیه کنیم چون یلدای بی انار که یلدا نیست. او چند نوع میوه دیگر مانند سیب و پرتغال و نارنگی هم برمی دارد و می‌گوید: همین چند قلم حدود ۲۰۰ هزار تومان شد.

جدول قیمت میوه در شرق و جنوب تهران

هزینه یک دورهمی ساده یلدایی چند؟ | آبروداری میزبانان بازنشسته یک سنت کهن زیر بار گرانی!

هزینه دورهمی شب یلدا چند؟

با یک حساب سرانگشتی با توجه به قیمت های ارائه شده، برای برگزاری شب یلدای جمع و جور برای یک خانواده ۴ نفره  باید حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان هزینه کرد. البته این قیمت شامل یک سفره رنگین با انواع خوراکی‌ها و شام مفصل نمی‌شود؛ فقط یک دورهمی ساده.  برای یک دورهمی ۱۰ نفره که معمولا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها میزبان هستند بدون احتساب شام باید حدود یک میلیون هزینه کرد. خرید حدود ۲ کیلوگرم آجیل مخلوط شیرین، یک و نیم تا دو کیلوگرم تخمه آفتابگردان، دو تا سه کیلوگرم شیرینی، و چند نوع میوه شامل پرتغال، نارنگی، سیب، انار و هندوانه بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد. ناگفته نماند نیمی از این مبلغ به خرید آجیل اختصاص می‌یابد.

به گزارش همشهری آنلاین، هزینه خرید چند نوع میوه شامل پرتقال، سیب، انار، هندوانه، خرمالو و ازگیل و نیم کیلو آجیل شیرین با یک کیلو شیرینی از نوع دانمارکی حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. البته خیلی از افراد از خرید خرمالو و ازگیل که هر کدام کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، فاکتور می‌گیرند. در واقع تورم قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده است و برخی خانواده‌ها توان خرید حداقل‌ها را هم ندارند اگر چه در این میان خانواده‌هایی هم هستند که با درآمدهای آنچنانی و حقوق‌های نجومی بی محابا در تدارک خرید سورو سات شب یلدا هستند.

برای یک دورهمی ۱۰ نفره ساده، در صورت خرید یک تا ۲کیلوگرم  آجیل مخلوط شیرین که مخصوص شب یلدا همراه باسلوق و کشمش که قیمت آن در محله های جنوبی تهران از ۲۰۰ تا ۲۸۰ هزار تومان، و خرید یک و نیم تا دو کیلوگرم تخمه آفتابگردان که از کیلویی ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت گذاشته شده است باید حداقل حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. خرید یک هندوانه حداقل ۶ کیلویی و سه کیلو انار، سه کیلو پرتقال، ۵ کیلو نارنگی و دو کیلو کیوی از ارزان ترین نوع نیز باید هزینه ۲۵۰ هزار تومانی کنید. 

سه کیلوگرم شیرینی ساده را نیز باید حدود ۱۹۵ هزار تومان خریداری کنید که به این ترتیب هزینه  خرید همین چند نوع از خوراکی ها برای یک دورهمی ۱۰ نفره ۹۵۰ هزار تومان خواهد شد. خرید همین اقلام با کیفیت بالاتر نیز بسیار بیشتر از یک میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که بر اساس سنت این شب، بزرگ ترها که اغلب نیز بازنشسته بوده و حقوق محدودی دریافت می کنند، میزبان این دورهمی محسوب می شوند. هرچند در سال های اخیر، در خانواده های با درآمد کمتر هر کسی سعی می کند، بخش از هزینه را برعهده بگیرد اما باز هم بزرگ ترهای ایرانی ترجیح می دهند که صفر تا صد هزینه یک مهمانی رو خود برعهده بگیرند و میزبان فرزندانشان باشند.

نکته قابل تامل اینکه هیچ نوع کمبودی در زمینه میوه و آجیل در سطح شهر تهران وجود ندارد و همه اجناس به فراوانی در دسترس مردم قرار دارد اما  چیزی که به راحتی در دسترس مردم نیست نقدینگی است. عاملی که قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

کد خبر 644286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نازنین احمدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام عرض ادب و احترام . بنده با نظرات ایشان موافق هستم و خواستار کاهش فشار و هزینه ها هستم
  • فروغ چهارده چریک IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    گرونی باعث میشه ارزش نان آور خانواده زیر سوال بره، گرونی رو کنترل کنید تا همه در شادی وآرامش زندگی کنن وتوانایی گرفتن جشن های سنتی رو داشته باشن