گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری شامگاه دیشب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وی پیش از آن و در جریان سفر به نیویورک و در گفت‌وگو با هیات سرپرستی و دبیران روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز اظهار داشت: دولت آمریکا باید با سایر ملت‌ها با احترام برخورد کند، با آنها روابط احترام‌آمیز و عادلانه داشته باشد و ما براساس این شرایط علاقه‌مندیم روابط دوستانه‌ای با آمریکا داشته باشیم.

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز از محمود احمدی‌نژاد پرسید: دوران دولت بوش در حال اتمام است و به‌نظر می‌رسد در شورای امنیت تحریم دیگری علیه ایران وضع نشود.

آیا شما فکر می‌کنید که در تقابل با آمریکا پیروز شده‌اید؟ رئیس‌جمهوری اظهار داشت: ما از تقابل استقبال نمی‌کنیم و معتقدیم که باید با گفت‌وگو و احترام متقابل مسائل را حل کرد و در واقع رویکرد آمریکا که می‌خواهد مسائل را با تضاد و تقابل حل کند، درست نیست.

اوباما یا مک‌کین

در ادامه این مصاحبه خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز به احمدی‌نژاد گفت: اوباما قصد دارد با ایران مذاکره مستقیم انجام دهد ولی مک‌کین این را قبول ندارد، شما ترجیح می‌دهید کدامیک از اینها روی کار بیایند؟ و چگونه می‌توان فصل نوینی را در روابط 2کشور ایجاد کرد؟

رئیس‌جمهوری پاسخ داد: برای ما تفاوت نمی‌کند که در آمریکا چه کسی روی کار بیاید. این حق مردم آمریکاست که دولت خود را انتخاب کنند اما هر دولتی که روی کار می‌آید باید روش‌ها را تغییر دهد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: من حاضرم با هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در صحن سازمان ملل مناظره و گفت‌وگو کنم؛ چراکه ما اهل گفت‌وگو، منطق و عدالت هستیم و دوست داریم بر این اساس با همه تعامل کنیم و فکر می‌کنیم این به نفع ملت‌هاست.

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز در ادامه پرسید: عده‌ای می‌گویند شما و بوش با یکدیگر شباهت‌هایی دارید از جمله اینکه هر دوی شما دارای اعتقاداتی هستید و می‌گویید که مامور خداوند هستید؟ رئیس‌جمهوری پاسخ داد: من چنین ادعایی ندارم، اگر آقای بوش چنین ادعایی دارند از خودش بپرسید.

جهان نگران فعالیت‌ هسته‌ای ایران نیست

رئیس‌جمهوری عصر دیروز ساعتی پیش از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با لر ی‌کینگ، مجری شبکه تلویزیونی سی.ان.ان با اشاره به حمایت کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: ملت‌ها طرفدار ما هستند و سازمان‌ها و ملت‌های مختلفی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران حمایت کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد جهان از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که دنیا از ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش می‌ترسد و گفته می‌شود که شما به‌دنبال بمب اتم هستید، خطاب به لری کینگ، مجری سی‌ان‌ان تأکید کرد: این دنیا که شما گفتید از ایران می‌ترسد، چه کسی است؟ آیا دولت آمریکا معادل تمام دنیاست؟ آیا آمریکا و چند متحد اروپایی‌اش تمام دنیا محسوب می‌شوند؟ نه، ناراحتی غربی‌ها از ما چیز جدیدی نیست، غرب دائما ما را تحت فشار قرار داده، در حالی که گروه‌های تروریستی که نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس ما را  ترور کردند، در کشورهای غربی به راحتی فعالیت می‌کنند.

دیدارهای دیگر

رئیس جمهوری، در حاشیه مجمع عمومی دیروز با آصف‌علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

احمدی‌نژاد همچنین عصر روز دوشنبه به وقت نیویورک (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) در دیدار با «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد که خبر آن را دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری منتشر کرد، با تاکید براینکه ملت ایران اهل گفت‌وگو و منطق است، تصریح کرد: ما علاقه‌مند هستیم موضوع هسته‌ای کشورمان به‌صورت صلح آمیز حل شود و این امر نیازمند رفتار عادلانه طرف‌های مقابل است‌.

احمدی‌نژاد دوشنبه شب به وقت نیویورک با حضور در مراسم افطار با تعدادی از متخصصان ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند ترویج‌دهنده فرهنگ ایرانی باشند، تاکید کرد: هر ایرانی در هر جای جهان، پرچم‌، سفیر و سخنگوی ملت ایران است‌.

خودداری آمریکا از دادن ویزا

ایسنا گزارش داد دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، برای رئیس‌جمهوری و هیات همراهش که به‌منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌ سر می‌برند برنامه‌ای در کالیفرنیا و لس‌آنجلس تدارک دیده بود که دولت آمریکا از دادن ویزا به هیات نمایندگی ایران برای این سفر خودداری کرد.

فارس هم گزارش داد: دولت آمریکا که بر خلاف مقررات بین‌المللی از صدور روادید برای مجتبی هاشمی ثمره مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ممانعت به‌عمل آورده بود، بعد از 2روز تاخیر روادید وی را صادر کرد.

ادعاهای ضدایرانی بوش

رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در نطق خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر با تکرار اتهام‌های واهی خود علیه ایران، تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج بوش مدعی شد: چنین رویکردهایی در جهان مدرن امروز جایی ندارد و ایران با حمایت خود از تروریسم بیش از پیش خود را منزوی می‌کند.

وی همچنین خواستار تشدید تحریم‌های ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل شد و ادعا کرد: ما نباید در مقابل تهدیدهایی که علیه مردمان‌مان مطرح می‌شود، سکوت کنیم.

کد خبر 64167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز