چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

مژگان خسروی: کلاغ کوچه خبر که هفته پیش به ترکمن‌صحرا رفته بود، این هفته به قم پر زده و از محمود پوروهاب و کارهایش خبر آورده است.

معمولا پوروهاب را بیشتر با شعرهایش می شناسند؛ اما اگر شنیدید که تعداد داستان‌هایش بیشتر از شعرهایش است، تعجب نکنید!

پوروهاب ،نزدیک به بیست سال است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کند.

حاصل این سال‌ها، پنجاه کتاب شعر، داستان، زندگینامه، تحقیق و بررسی و حدود صد مقالة پژوهشی و نقد است. او مسئول شعر ماهنامه‌های سلام بچه‌ها و پوپک و همین‌طور کارشناس ادبی مجله باران است.

   به تازگی کارهای زیادی از این شاعر و نویسنده  منتشر شده است، از جمله «پیر چنگی» و «بهار مهربان یثرب»  انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «قصه‌های خیلی قشنگ»  در  انتشارات محراب قلم وکتاب «پر از بوی گلابی» که این یکی برندة جایزه کتاب فصل شده است.

   و اما بشنوید از زیر چاپی‌های پوروهاب. مجموعه شعر «تو با ما قدم می زنی» که در قالب‌های تازه و آزاد برای نوجوانان سروده شده و قرار است انتشارات امیرکبیر  آن را چاپ کند و  زندگینامة «شهید مفتح»  که انتشارات مدرسه آن را منتشر خواهد کرد. «پنج پنجره بوی گل» انتخابی از بهترین نوشته‌های  اوست که در نشر توکا آخرین مرحله‌های چاپش  را پشت سر می‌گذارد. و «همیشه کسی هست»کتاب دیگری است که توسط به‌نشر، منتشر می‌شود.

   این روزها پوروهاب کار مشترکی را به همراه مجید ملامحمدی شروع کرده که گزیده‌ای از تاریخ ادبیات، از رودکی تا شاعران اواخر سبک هندی است که در آن بهترین آثار 85 شاعر را  با توضیح لغت‌های مشکل و سبک‌های آنان معرفی کرده است. این کتاب «مجموعه‌ خیال» نام دارد و ناشر آن هم آوای مدرسه است.

   در حال حاضر پوروهاب  مشغول بازنویسی گزیدۀ آثار مولانا به نثر است که به‌زودی منتشر خواهد شد. اگرچه شاعران و نویسندگان همة آثار خود را دوست دارند، اما همیشه با یک اثر خود بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، پوروهاب هم به کتاب «تو با ما قدم می‌زنی»، به دلیل زاویه دید خوب، زبان نو و مطرح کردن مضمون‌هایی که حالت اعتراض دارد و تصویرهای زیبایی را در ذهن تداعی می‌کند، علاقه دارد. خیال نکنید شاعرها همیشه در کُنجی نشسته و فقط می نویسند و می سرایند. آنها هم سرگرمی‌ها و اوقات فراغت خاص خود را دارند. مثلا  پوروهاب عاشق سفر به طبیعت، فوتبال و... است.

از شما چه پنهان او نفس گرمی هم دارد و گاه برای خود و دوستانش زمزمه هم می‌کند. اصلا می‌ دانستید قبل از غرق شدن در این حرفه او به خوانندگی علاقة زیادی داشته است. او صدای خوبی دارد و در کلاس استادانی چون شجریان پرورش یافته است.

کد خبر 64113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز