هفته‌نامه‌ی دوچرخه: گرمایش زمین، ماجرایی جدی است که آهسته آهسته خودش را در جای‌جای کره‌ی زمین و تغییر رفتار ساکنانش، نشان می‌دهد. نمونه‌اش همین دیروز، جمعه ۲۱ آبان برابر با ۱۲ نوامبر. یک پنگوئن ساکن قطب جنوب، پس از حدود ۳۰۰۰ متر شنا و سرگردانی از زیستگاه طبیعی‌ خود، از سواحل جنوب شرقی نیوزیلند سردرآورده.

پنگوئنی که راه خودش را گم کرد!

آقا و خانم «سینک» که بعد از یک روز کاری، به پیاده‌روی در ساحل جنوب شرقی نیوزلند رفته بودند با این گونه‌ی نادر پنگوئن مواجه می‌شوند؛ گونه‌ای که زیستگاه اصلی‌اش، قطب جنوب است. چیزی که توجه خانواده‌ی سینک را به خود جلب کرد، سرگردانی پنگوئن بود؛ این‌که  پنگوئن نه داخل آب می‌رفت و نه فرار می‌کرد؛ انگار سر جایش خشکش زده بود.

به گزارش هفته‌نامه‌ی دوچرخه و به نقل از سایت خبری گاردین، این تنها سومین نمونه‌ی ثبت شده از پنگوئن‌های زنده از گونه‌ی «آدلی» است که به‌جای قطب جنوب، از سواحل نیوزلند سر در آورده است. ورود این گونه، یادآور تهدیداتی است که پرندگان از گرم شدن آب، افزایش رقابت بر سر منابع غذایی و تغییر زیستگاه خود با آن روبرو هستند.

ظاهرشدن پنگوئن‌های آدلی در سواحل نیوزیلند نادر است و به گفته کارشناسان، اگر تعداد بیش‌تری از آن‌ها در آینده در این سواحل دیده شوند ممکن است نشانه‌ای نگران کننده باشد. «فیلیپ سدون»، استاد جانورشناسی دانشگاه اوتاگو (قدیمی‌ترین دانشگاه نیوزلند)، به سایت خبری گاردین گفته است که «فکر می‌کنم اگر ورود سالانه پنگوئن‌های آدلی به شکلی مرتب شروع شود، باید احتمال داد که چیزی در اقیانوس تغییر کرده و باید آن را درک کرد.»

این ماجرا در حالی رخ داد که چندی پیش، کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱  در شهر گلاسگو اسکاتلند برگزار شد و سران بسیاری از کشورها دور هم جمع شدند تا برای نجات زمین از تغییرات اقلیمی، فکر بکری کنند. البته بسیاری از مردم جهان از پیمان‌هایی که تاکنون در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل بسته شده ناامید هستند. «گرتا تونبرگ»، نوجوان فعال محیط زیست سوئدی یکی از آن‌ها بود. او در یکی از همان تجمع‌ها اعلام کرد سران جهان که به کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل پیوسته‌اند، تنها وانمود می‌کنند که تغییرات اقلیمی را جدی گرفته‌اند. وی در ادامه گفت: «زمان برای ما رو به پایان است و از کنفرانس‌هایی مثل گلاسکو تغییری ایجاد نمی‌شود؛ مگر این‌که فشار عمومی زیادی از بیرون وارد شود.»

کد خبر 637389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha