پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سومین بخش نشست مطبوعاتی رییس جمهور در 28 شهریور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری:

رییس جمهور در ادامه مصاحبه‌ مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه‌ جهانی جام جم مبنی براینکه سرمایه‌های مالی بسیاری در اختیار ایرانیان خارج از کشور است و شما از سه سال پیش همواره بر جذب سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان خارج از کشور به جای اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس انجام شود، تاکید داشته اید، چقدر موفق بوده‌اید و آیا توانسته‌اید تسهیلاتی را برای جذب این سرمایه فراهم کنید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر رشد ورود سرمایه به کشور ما بسیار خوب است و یک بار من این آمار را داده‌ام.

وی افزود: در سال ‌٨٣، ‌٤/٢ میلیارد دلار برای ورود سرمایه و سرمایه گذاری در کشور مجوز گرفتند. که این غیر از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در نفت و توافق‌نامه‌های دولتی انجام می‌شود. در سال ‌٨٥ نیز مجوز ورود سرمایه و سرمایه گذاری به کشور به بیش از ‌١٠ میلیارد دلار افزایش یافت که همین رشد را در سال ‌٨٦ هم شاهد بودیم؛ به این معنا که در شش ماهه اول ‌٨٦، ‌١٠ میلیارد و به همین نسبت و امسال هم به همین صورت بوده است .

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سرمایه‌ها هم وارد بورس، هم وارد سرمایه گذاری‌هایی در بخش مسکن و هم وارد صنعت شده است؛ به طوری که امروز مشاهده می‌کنید که بورس ما یکی از بهترین دوران خود را طی می‌کند که در سال ‌٨٣، پنج هزار میلیارد تومان کل معاملات بورس در یک سال بود در حالی که ما حباب‌های سنگینی در بورس داشته و قیمت‌ها غیر واقعی بود.

به گفته‌ رییس جمهور آن حباب‌ها خالی و قیمت‌ها واقعی شد . به طوری که در پنج ماهه اول امسال بیش از ده هزار میلیارد تومان حجم معاملات بورس در کشور بود که همین نشان می‌دهد اقتصاد و سرمایه گذاری فعال است و بسیاری از اینها سرمایه گذاری‌های ایرانیانی است که وارد کشور می‌شود و خوشبختانه سرعت ورود سرمایه‌های ایرانیان تصاعدی است.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشیال تایمز در مورد اینکه ایران چند ماه است که در مورد تعلیق غنی سازی صحبت نمی‌کند و آیا تغییری در خط قرمز ایران ایجاد شده یا خیر؟ گفت: یک مثل ایرانی است که می‌گوید که اگر در خانه کس است یک حرف بس است. ما در مورد مساله هسته‌یی به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم، بنابراین اگر کسانی برای شان شبهه‌ای پیش آمده است شما حرفهای قبلی ما را برایشان مجددا مخابره کنید.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران پای حقش بوده و دوران ادبیات تعلیق گذشته است، افزود: دوران اینکه بیاییم تعلیق کنیم به تاریخ پیوست؛ در حالی که ما وارد دوران جدیدی شده‌ایم و سطح مناسبات به یک سطح دیگری ارتقاء پیدا کرده و ما در حال گفت‌وگو در مورد تحولات جهانی هستیم.

رییس‌جمهور یاد آور شد: در نزد خودشان هم ایران به عنوان یک کشور هسته‌یی تثبیت شده و بدانید که دیگر شرایط به گونه دیگری است.

احمدی‌نژاد در مورد سوال دیگر خبرنگار فایننشیال تایمز مبنی بر اینکه آیا دوستی مردم ایران با مردم اسرائیل مفهوم جدیدی در دیپلماسی ایران بوده است، ناظران تحلیل می‌کنند که دولت شما از طریق دوستی با مردم اسرائیل باب گفت‌وگو با آمریکا را باز خواهد کرد؟ اظهار کرد: ما با مردم هر جایی که در دنیا باشند اما متجاوز، ‌زورگو و اشغالگر نباشند دوستیم و این حرف جدیدی نیست. در کلام رهبری عزیزمان و مسوولان جمهوری اسلامی ایران همیشه دلسوزی برای مردم دنیا موج می‌زند.

رییس جمهور تصریح کرد: ما می‌گوییم باید آن کسانی که با فریب آنها را اسیر کرده‌اند و از آنهاسپر انسانی درست کرده‌اند که در پشت آن بتوانند امنیت خود را حفظ کنند را باید نجات دهیم؛ چرا که ما این مردم را جزء صهیونیست ها نمی‌دانیم. ما می‌گوییم این ها باید بروند و درها را باز کنند تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه ما دلمان می‌سوزد و نمی‌خواهیم کسی کشته شود و حقی ضایع شود، اظهار کرد: اگر دیگران می‌خواهند با این تعابیر مساله‌یی را در داخل کشورمان درست کنند درست نخواهد بود؛ چرا که مواضع ما روشن است و پیشنهاد ملت ایران برای مساله فلسطین پیشنهاد کاملا انسانی است و موضع ما در مورد صهیونیست‌ها نیز موضع کاملا روشنی است.

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود درباره قیمت نفت،گفت: ما فعلا با توجه به وضعیت نامتعادل اقتصادی جهان نمی‌توانیم قیمت عادلانه‌ای ارایه بدهیم. باید بگذاریم وضعیت اقتصاد جهان تثبیت شود، اما آن‌چه که می‌دانیم این است که قیمت امروز نفت از نظر ارزش کمتر از قیمت نفت در دهه 1980 است؛ چرا که ارزش دلار سقوط کرده و ارزش آن کمتر از آن سال‌ها است.

احمدی‌نژاد درباره این‌که آیا شما در انتخابات آتی کاندیدا می‌شوید؟ گفت: به وقتش اعلام می‌شود، چه فرقی برای شما دارد، بگذارید کارمان را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود درپاسخ به سوالی درباره علت آنچه از سوی خبرنگاری تناقض‌گویی در آمارها میان افرادی از دولت و بخش‌هایی از حکومت که خارج از دولت هستند ‌نامیده شد، گفت: علت روشن است. برخی پیشرفت‌های دولت حتی در عرصه‌ دیپلماسی را نفی می‌کنند که ایران را امروز مقتدر و عزیز کرده است. برخی سفرهای استانی را نفی می‌کنند. برخی اشتغال‌هایی که در کشور درست شده را نفی می‌کنند. رشد اقتصادی را نفی می‌کنند. حتی اصل دولت را نفی می‌کنند. آنها در انتقادهایشان آزاد هستند اما اگر فکر می‌کنند دیگران با آنها چنین تعاملی داشته باشند آن‌وقت آنها بتوانند کشور را مدیریت کنند اشتباه می‌کنند. بالاخره بانک مرکزی اگر اعتباری دارد همیشگی است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد که آمارهای آن را زیر سوال ببرند. کسانی که این‌طور قضاوت می‌کنند به نوعی دوره مدیریت خود را زیر سوال می‌برند. لابد خودشان آن زمان چنین کارهایی کرده‌اند اما بدانند که این دولت اهل این حرف‌ها نیست. من تنها رییس دولتی هستم که اول از همه خودم به دولت انتقاد می‌کنم و ضعف‌ها را می‌گویم. جالب است که حتی وقتی ضعف‌ها را می‌گویم آنها به من حمله می‌کنند. من ضعف دولت را می‌گویم و در عین حال تلاش می‌کنم آنها برطرف شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج درباره‌ی نامه‌ی سوم اقتصاددانان به دولت که گفته می‌شود در راه است، گفت: هرکس پیشنهاد بدهد ما از آن استقبال و تشکر هم می‌کنیم. ما زمانی از دوستان این سوال را مطرح کردیم که بگویند میزان نقدینگی چه‌قدر باید باشد که بتوانیم طبق برنامه رشد کنیم، یا آنها بتوانند فرمولی ارایه دهند که بیکاری و تورم تک رقمی شود و نقدینگی نیز درعین حال کاهش یابد و با این همه رشد اقتصادی هم 8 درصد بشود، یعنی آن چه که آنها در برنامه آورده‌اند. هر اقتصاددانی بتواند این فرمول را بدهد من دست او را می‌بوسم و به او جایزه می‌دهم. نیازی هم به طومارنویسی نیست. اگر طومار هم بدهند آن را مطالعه می‌کنیم.

احمدی‌نژاد درباره‌ی قراردادهای نفت و گاز و علت طولانی شدن آنها گفت: برخی قراردادهای نفت و گاز با حجم بالا و در درازمدت است و عقد چنین قراردادهایی به صورت طبیعی زمان‌بر است و نیازمند کار کارشناسی بالایی است.

وی گفت: همان‌طور که می‌دانید قراردادها دو جور است؛ یکی در بخش سرمایه‌گذاری و در بالادستی است. ما در بخش بالادستی 50 میلیارد دلار قرارداد داریم که در حال اجرا است و قراردادهای فراوانی امضا شده است. در بخش فروش هم که ما با سوییس قرارداد امضا کرده‌ایم، با ترکیه، عمان، امارات، کویت و قرارداد لوله‌ی صلح در حال مذاکره هستیم و تاخیری هم به وجود نیامده است. در عین حال باید بگویم که عقد یک قرارداد در کشور ما یک مسیر طولانی را طی می‌کند تا به مرز تصمیم‌گیری برسد.

رییس‌جمهور درپاسخ پرسش خبرنگار الوفاق درباره اخبار غیررسمی مبنی بر ائتلاف ایران، روسیه و برخی کشورها در قفقاز گفت: حوادث قفقاز باعث شد که مناسبات منطقه از ثبات خارج شود و حالت سیال به خود بگیرد و در این میانه همه کشورها تلاش می‌کنند که این ثبات را به نفع خود ایجاد کنند که البته این ثبات و ایجاد آن نیازمند زمان است. روابط ایران با کشورهای منطقه‌ی آسیای میانه همواره روابط خوبی بوده است، اما به نظر من روابط در این منطقه به خوبی مدیریت نشده است؛ چرا که اگر به خوبی مدیریت می‌شد شاهد چنین حوادثی در منطقه نبودیم. همگرایی‌ها در کشورهای منطقه با توجه به اشتراکاتی که وجود دارد طبیعی است و گفت‌وگوهایی هم که هم‌اکنون در جریان است در گذشته نیز وجود داشته است و هم‌اکنون نیز دنبال می‌شود. به نظر ما دخالت کشورهای خارج از منطقه به نفع هیچ‌کدام از کشورها نیست؛ چرا که می‌بینیم حاصل چنین دخالتی‌هایی چنین وضعی را در منطقه به وجود آورده است. ما کشورهای منطقه می‌توانیم در کنار هم مشکلات را حل کنیم. ورود ناتو نیز باعث تشدید ناامنی‌ها در منطقه می‌شود. چنان‌چه می‌بینیم حضور ناتو در عراق و افغانستان چه مشکلاتی را به وجود آورده است. به نظر من کشورهای اروپایی در قضیه‌ی گرجستان بیشترین ضرر را کردند. آنها باید با دیگران مشورت کنند تا دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نشوند. ما حاضریم با آنها در این زمینه صحبت کنیم؛ چرا که از وضعیت به وجود آمده در منطقه خوشحال نیستیم

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد در رابطه با گزارش اخیر رسانه‌های غربی مبنی بر انتشار عکس‌هایی از تسلیحات هسته‌ای ایران گفت: این موضوعات برای ما جدید نیست و عادی است، ما چیز مخفی نداریم که از آن عکس مخفی گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار در رابطه با نقش ایران در مناقشه گرجستان و روسیه و تمایل روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی در ایران افزود: کار ما آشکار و شفاف است و به همین دلیل قاطعانه دفاع می‌کنیم و چون شفاف کار می‌کنیم تا آخر می‌ایستیم.

رییس جمهور در رابطه با موضوع گرجستان ادامه داد: ایران کشور بزرگ، تاریخی و تاثیرگذار است و نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند و از لنگرگاه‌های اصلی امنیت منطقه است، بنابراین طبیعی است که ایران فعال و دارای جایگاهی برجسته است که روز به روز برجسته‌تر می‌شود.

وی در رابطه با تمایل ایجاد پایگاه نظامی روسیه در ایران با اظهار تعجب از طرح چنین سوالی گفت: این خبر را از کجا شنیده‌اید و آیا این خبرها از مریخ می‌آیند. من تا به حال این خبرها را نشنیده‌ام و برای اولین بار از شما می‌شنوم و باید بگویم با روسیه روابط اقتصادی و دفاعی داریم اما پایگاه ...؟!

احمدی نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات در رابطه با مشکلات اجتماعی کشور از جمله گسترش مصرف مواد مخدر و بزهکاری‌های اجتماعی و همچنین مساله سلامت گفت: واژه‌ای که بکار می‌برید درست نیست و باید بگویم شاخصه بهداشتی و درمانی ما رو به بهبود است.

وی افزود: سال گذشته 20 هزار نفر توریست از کشورهای دیگر برای درمان به ایران مراجعه کردند و 22میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی روستایی قرارگرفتند. با سطح سلامت بالای مادران، نوزادان و کودکان مواجه هستیم.

احمدی نژاد همچنین اضافه کرد: کسری بودجه به این خاطر است که در بخش سلامت یارانه های سنگین می دهیم و این به این معنا نیست که وضع بهداشت ما ضعیف است.

وی با اشاره به این که وضع ایران در شرایط بسیاری از بیماری‌ها پاک پاک بود و وبا نیز به سرعت در ایران مهار شد، گفت: شبکه بهداشتی ما خوب کار می‌کند و ناتوانان مالی و بیماران اورژانسی رایگان درمان می‌شوند و آن‌هایی که پوشش بیمه‌ای ندارند، تحت پوشش بیمه‌ای قرارمی‌گیرند.

احمدی نژاد تصریح کرد: الان بهداشت و درمان در ایران ارزان تر از تمام کشورهای همسایه است و پیش‌بینی می شود بیش از سه برابر سال گذشته از دیگر کشورها برای معالجه به ایران مراجعه خواهند کرد، البته ضعف‌هایی هم داریم که جبران خواهند شد و با مطلوبمان فاصله داریم.

وی در رابطه با بحث مواد مخدر گفت: الان از معتادین کشور آمار دقیقی داریم و شدیدترین مبارزه با قاچاق و اعتیاد در ایران جریان دارد؛ به گونه ای که هرسال در سازمان ملل اول شده‌ایم و ماموران مبارزه هم مورد تشویق سازمان ملل قرارگرفته و الگو شده‌اند.

وی با اشاره به این در کنار اصلی‌ترین مرکز تولید مواد مخدر قرارداریم، گفت: شبکه جهانی قاچاق نیز از نیروهای درون پاکستان حمایت می‌کند با این حال آمار دو تا چهار میلیون معتاد، غلط است و باید بگویم تعداد معتادان کشور ثبت شده است و کسی که کارت نداشته باشد توسط نیروهای انتظامی با برخورد مواجه می شود.

احمدی نژاد با اشاره به این که 250هزار معتاد خطرناک داریم، گفت: اکثریت این معتادان تحت پوشش درمانی هستند و داروی جایگزین شناخته شده به آن‌ها داده می شود. درهمین حدود نیز معتاد به ماده تریاک داریم که ضعیف‌تر است که در اولویت دوم ما قراردارد و شربت جایگزین آن توسط وزارت بهداشت در حال تولید است.

وی افزود: تعداد معتادان و افراد مشکوک به اعتیاد زیر 600هزار نفر است که 250هزار نفر آن‌ها معتاد خطرناک هستند و تحت پوشش درمانی ما قراردارند و باید بگویم که تزریقی‌ها حدود 5 هزار نفر هستند.

وی با بیان این که بعضی دوست دارند در سیاه‌نمایی مسابقه دهند، گفت: باید بگویم که کشور ما سالم است البته نه به این معنا که 250هزار معتاد کم است؛ چراکه ما با یک نفر نیز مبارزه می کنیم.

رییس جمهور گفت: اگر آمار 4 میلیون معتاد درست باشد الان در این جلسه باید 10 تا 15 نفر معتاد باشند بنابراین به رسانه‌ها و شما توصیه می‌کنم هرکسی حرفی زد نباید منتشر شود و هرچیزی که ملت ما را دربرابر بدخواهان تضعیف کند، خوب نیست.

کد خبر 63724

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز