گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری در نشستی مطبوعاتی از آمادگی خود برای مناظره با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داد.

به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد بعدازظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که بیش از 2ساعت به طول انجامید، به سؤالات مختلف آنان در حوزه‌های سیاسی داخلی و خارجی‌، برنامه هسته‌ای، طرح تحول بزرگ اقتصادی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.

رئیس‌جمهوری در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه یومیوری ژاپن مبنی بر اینکه آیا در سفر به نیویورک با سیاستمداران آمریکایی و یا گروه باراک اوباما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت‌وگوهایی پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: در برنامه‌های من ملاقات با سیاستمداران آمریکایی پیش‌بینی نشده است اما قبلا هم اعلام کردم که برای گفت‌وگو آمادگی دارم.

وی تاکید کرد: این گفت‌وگو باید آزاد‌، در مقابل رسانه‌ها و البته در صحن سازمان ملل درباره مسائل جهانی باشد. من سال گذشته هم در مصاحبه‌ای گفتم آماده‌ام با آقای بوش مناظره کنم اما اکنون دوره آقای بوش به پایان رسیده و در حال حاضر او تاثیری در مناسبات آینده ندارد.

امسال آماده هستم با نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در صحن سازمان ملل متحد در مورد مشکلات و معضلات جهانی گفت‌وگو کنم‌.

جایگاه مراجع محترم است

رئیس‌جمهوری در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤالی درباره جسارت به ساحت مراجع عظام تقلید تصریح کرد: جایگاه مراجع در کشور‌، جایگاهی بسیار محترم است و دولت هیچگونه تخریب چهره علما و مراجع را قبول ندارد، البته کشور ما کشوری آزاد است و افراد آزادانه اظهارنظر و تحلیل می‌کنند ولی خواهش می‌کنم این افراد در تحلیل‌های خود، از توهین به مراجع خودداری کنند.

دیپلماسی قوی ‌در نیویورک

احمدی‌نژاد درباره برنامه سفر به نیویورک هم گفت: در سفر گذشته ادبیات جدیدی بر دنیا حاکم شد و این ابتکار ملت ایران بود که اختیار امور را به‌دست گرفت.

البته در این سفر ملاقات‌های رسمی‌هم داشتیم که با جدیت پیگیری کردیم و در سفر بعدی هم همچنان هر 2 دیپلماسی رسمی و عمومی را پیش خواهیم گرفت.

وی در تشریح این نوع از برنامه‌ها اظهار داشت: در سفر آتی نیز با اقشار گوناگون از جمله با اصحاب اندیشه و هنرمندان آمریکایی نشست مفصلی خواهیم داشت.

نشست ادیان با حضور رهبران ادیان از سراسر دنیا، نشست آفریقا و نیز نشست همبستگی برای صلح در جهان که با ابتکار ایران برگزار می‌شود از جمله این دیدارهاست.

وی افزود: در این سفر با چند رسانه آمریکایی هم مصاحبه خواهیم داشت‌، همچنین با جمعی از دانشجویان که امکان آمدنشان فراهم باشد‌، دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد کرسنت به خبرنگار فارس گفت‌: این قرارداد قبل از این دولت با یک چندم قیمت روز آن موقع منعقد شده است که پس از سر کار آمدن این دولت‌، بلافاصله این قرارداد را برای بررسی بیشتر متوقف کردم‌.

احمدی‌نژاد ادامه داد: به‌عنوان اصلی کلی بدانید که این دولت اجازه نخواهد داد یک ریال از حقوق ملت ضایع شود و بسیاری از حملاتی که به مجموعه دولت می‌شود به خاطر همین اصل است.

نامزد دور بعد

خبرنگاری هم از احمدی‌نژاد پرسید آیا شما می‌خواهید برای دور بعدی ریاست‌جمهوری نامزد شوید و آیا امروز رسماً برنامه آینده‌تان را اعلام می‌کنید که رئیس‌جمهوری در پاسخ با مزاح خطاب به این خبرنگار گفت: آیا شما می‌خواهید برای ما تبلیغ کنید؟! وی ادامه داد: اگر قصد داشته باشم، به موقع اعلام می‌کنم الان برای شما چه فرقی می‌کند که من اعلام کنم بگذارید دولت کارش را بکند.

عضویت در شورای امنیت

رئیس‌جمهوری به جایگاه سازمان ملل پرداخت و گفت: به دبیرکل سازمان ملل متحد گفتم شورای امنیت در تسخیر عده‌ای خاص است، این شورای امنیت، شورای ملل متحد نیست بلکه شورای امنیت چند ملت خاص است.

وی با بیان اینکه ما مانند کشور ژاپن نامزد عضویت در شورای امنیت شدیم تا یک بار دیگر رفتار کشورهای مدعی جامعه جهانی را به معرض آزمایش بگذاریم، تأکید کرد: می‌خواهیم ببینیم آیا آنها می‌توانند کشورهایی را که مخالف آنها هستند بپذیرند یا نه؟

احمدی‌نژاد افزود: ژاپن پیش از این 9 دوره عضو شورای امنیت بوده است، اگر نوبتی هم باشد نوبت ایران است. اگر از دیدگاه دمکراسی هم به مسئله بنگریم باز حق با ایران است.

راضی نیستم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، وضعیت معیشتی دهک‌های پایین جامعه و مردم مستضعف در 3سال اخیر روند رو به پایینی داشته است‌، گفت: طبق گزارش‌های رسمی‌بانک مرکزی، اتفاقاً به نسبت با قیمت ثابت، قدرت خرید در 3دهک پایین جامعه بیشتر از 3 سال گذشته شده است، اما آیا من راضی هستم؟ خیر، راضی نیستم چون فاصله 3دهک پایین تا 3دهک بالا بسیار بسیار زیاد است.

انتقاد از برخی احزاب

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که پرسید برخی گروه‌های سیاسی و احزاب مانند کارگزاران، جبهه مشارکت و ایثارگران در موضع مخالفت با دولت با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟

اظهار داشت: من هم این خبر را شنیده‌ام که بعضی گروه‌هایی که پیش از این مواضع متضادی با هم داشتند، امروز علیه دولت ائتلاف کرده‌اند. البته در کشور آزادی مطلق وجود دارد و همه گروه‌ها آزادند با هم ائتلاف داشته باشند.

وی افزود: تاکید می‌کنم کسانی که فکر می‌کنند باید در صحنه سیاسی حضوری فعال داشته باشند، باید به آرمان‌های انقلاب، معیارهای اخلاقی و صداقت توجه کنند و همگی برای سرافرازی کشور، تحقق آرمان‌ها و عزت ملت تلاش کنیم.

واکنش به سؤال و جواب

قائم مقام جمعیت ایثارگران با اشاره به سؤال مطرح شده از رئیس‌جمهوری در نشست خبری مبنی بر ائتلاف بخشی از جمعیت ایثارگران با مشارکت و کارگزاران، آن را به‌شدت تکذیب کرد.

لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سؤال خبرنگار ایرنا از رئیس‌جمهوری در نشست خبری احمدی‌نژاد مبنی بر ائتلاف کارگزاران و مشارکت با بخشی از جمعیت ایثارگران علیه دولت نهم، تصریح کرد: این را یک تهمت می‌دانیم و به‌شدت تکذیب می‌کنیم.

وی افزود: در روزهای آینده به‌طور مفصل در این زمینه صحبت خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره اظهارات اخیر یکی از معاونان خود توضیحاتی ارائه کرد.

کد خبر 63785

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز