رئیس پلیس راهور از افزایش ۱۲ درصدی تخلفات رانندگی در ۷ ماه امسال خبر داد و گفت: نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد. 

هادیانفر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: پلیس راهور همواره ۴ مأموریت اصلی دارد؛ مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور با رویکرد ارتقای ایمنی در ترافیک، کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی و اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح رفتار ترافیکی این ۴ مأموریت هستند.

او افزود: ۶ هزار و ۲۰۰ تیم و واحد گشتی با هزار و ۴۹۱ واحد سیار در حال خدمت هستیم، بیش از ۵ هزار دوربین نظارتی و کنترلی مسائل ترافیکی را در اختیار پلیس می‌گذارند.

هادیانفر ادامه داد: بر اساس قانون، وزارت راه ۳۳ درصد در حوادث ترافیکی نقش دارد و همچنین پلیس راهور ۱۹ درصد، وزارت صمت ۱۵ درصد، صداوسیما ۱۲ درصد، وزارت بهداشت ۱۱ و وزارت کشور که مسئولیت شهرداری‌ها را برعهده دارد ۱۰ درصد در این حوزه نقش دارند.

رئیس پلیس راهور گفت: روزانه ۴۵ تا ۶۰ نفر در شرایط متفاوت در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و به ازای هر جان‌باخته ۱۵ تا ۲۰ نفر مجروح یا جانباز می‌شوند.

او بیان کرد: در سال ۹۹ تصادفات به ۴۹۹ هزار فقره کاهش یافت، سالانه ۵۳۳ هزار فقره تصادف در کشور را تجربه کرده‌ایم؛ همچنین در سال ۹۹ تعداد جانباختگان به ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر کاهش پیدا کرد.

کاهش ۱۲ هزار نفری جان‌باختگان تصادفات در ۱۵ سال گذشته

هادیانفر گفت: به طور متوسط در ۱۵ سال گذشته، ۱۹ هزار و ۵۴۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. یعنی در بازه سال ۸۵ تا سال ۹۹ تعداد ۱۲ هزار و ۱۰۱ نفر کاهش داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: از سال ۸۵ تقریباً ۲۵۶ هزار مجروح در تصادفات داشته‌ایم که در سال ۹۹ این عدد به ۲۷۶ هزار مجروح رسید. متأسفانه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد این افراد (مجروحین تصادفات) یا معلول، یا قطع نخاع یا قادر به حرکت نیستند.

هادیانفر بیان کرد: در سال ۸۵ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت متأسفانه ۳۹ نفر فوتی در تصادفات داشتیم که در سال ۹۹ به ازای هر صد هزار نفر این عدد به ۱۸.۳ نفر رسید.

او گفت: نزدیک به ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله ۱۹.۵ نفر جان خود را از دست دادند که در سال ۹۹ این عدد به ۴.۲ نفر کاهش داشته است. کاهش ۱۵.۳ نفر در طول این ۱۵ سال را داشته‌ایم که معادل ۳۶۴ درصد و در خصوص برنامه ششم توسعه ۱.۵ نفر کاهش معادل ۳۵ درصد را داشته‌ایم. اگر همدلی دولت را داشته باشیم، می‌توانیم شرایط خوبی را در کاهش تصادفات داشته باشیم.

به ازای هر ایرانی ۲ خودرو داریم

رئیس پلیس راهور اظهار کرد: می‌توان گفت به ازای هر ۲ ایرانی یک خودرو داریم، به همکاران اعلام کردم در تصادفات اگر ایربگ خودرویی باز نشده باشد یا عمل نکرده باشد حتماً خودروسازان را مقصر بدانند.

هادیانفر گفت: ۶۴۵ هزار و ۶۳۱ تصادف خسارتی در ۷ ماه سال ۹۹ داشتیم که امسال به ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ رسیده‌ایم یعنی ۶۷ هزار و ۵۱۷ عدد افزایش داشته‌ایم.

او ادامه داد: در واقع ۸ هزار و ۲۱۶ فقره تصادف فوتی در سال ۹۹ به ۸ هزار و ۲۱۵ فقره در امسال رسیده است.

رئیس پلیس راهور افزود: در مجموع ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که حدود ۳ هزار نقطه آن در جاده‌ها هستند و ۴۴ درصد تصادفات در همین نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهد و در ۱۵ سال گذشته علیرغم تاکیدات پلیس راهور هیچ کار مفیدی در این زمینه رخ نداده است.

افزایش ۹.۵ درصدی جان‌باختگان تصادفات در ۶ ماه نخست امسال

هادیانفر گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۶ ماه سال ۹۹ تعداد ۷ هزار و ۸۹۲ فوتی داشته‌ایم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۸ هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است، ۷۵۲ نفر افزایش یعنی ۹.۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر مجروح در سال ۹۹ داشتیم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر رسیده است، در واقع ۱۳ هزار نفر (۹.۱ درصد) افزایش در این زمینه داشته‌ایم.

او بیان کرد: دولت دوازدهم لطف کمتری نسبت به تصادفات و برطرف کردن مشکلات این حوزه داشت. امیدواریم دولت سیزدهم این‌گونه نباشد.

هادیانفر گفت: در دولت نهم و دهم شورای عالی ترافیک با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم اصلاً این جلسه با حضور رئیس‌جمهوری برگزار نشد.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد از کل تصادفات مربوط به واژگونی‌هاست.

بیشترین و کمترین تصادفات فوتی در کدام استان‌هاست؟

او افزود: بیشترین تصادفات فوتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان رخ می‌دهد.

هادیانفر گفت: کمترین تصادفات فوتی هم در استان‌های قم، سمنان، مازندران، اردبیل و لرستان رخ می‌دهد.

رئیس پلیس راهور توضیح داد: ریالی از جریمه‌ها به پرسنل ناجا تعلق نمی‌گیرد، طبق ماده ۲۳ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، ۲۰ درصد از محل جرائم به پلیس تعلق می‌گیرد. ۱۵ درصد به پلیس گفتند برای تامین تجهیزات و مدیریت ترافیک و ۵ درصد هم برای فرهنگسازی و کاهش تصادفات است.

چند درصد از جرایم رانندگی به حساب دستگاه‌های مختلف واریز شده است؟

او گفت: در سال ۹۲ از محل وصول جرایم ۵ هزار میلیارد به خزانه دولت نه شماره حساب ناجا واریز شده است، ۵۳ درصد این پول به دستگاه‌ها برگشته است، اما بعد از آن رو به کاهش رفته است. یعنی در سال ۹۳ این عدد به ۴۳ درصد و در سال ۹۴ به ۱۷ درصد، در سال ۹۵ به ۳۳ درصد، در سال ۹۶ به ۱۵ درصد، در سال ۹۷ به ۱۱ درصد و در ۹۸ به ۱۱ درصد رسیده است.

هادیانفر ادامه داد: ۳ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۲۹ هزار شماره‌گذاری در ۷ ماه اول امسال داشته‌ایم که ۱.۴ افزایش نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۲ میلیون نقل و انتقال و ۵۸۰ هزار نوشماره بوده است.

جریمه ۶۸ میلیون وسیله نقلیه از ابتدای سال

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: امسال ۶۸ میلیون وسیله جریمه شدند که در واقع ۱۲ درصد افزایش تخلفات رانندگی را در ۷ ماه امسال داشته‌ایم.

واریز ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه به حساب دولت در دوران کرونا

هادیانفر بیان کرد: سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود، اما استدلال این است که کشته‌های کرونا به زیر ۱۰۰ نفر برسد، نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد.

او گفت: ۵۵۴ هزار و ۹۰۹ دستگاه خودرو در شهرها و ۳۱۶ هزار در جاده‌ها یعنی در مجموع ۸۷۱ هزار خودرو را در ۷ ماه امسال به دلیل شیشه دودی جریمه کردیم.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، ۸ درصد افزایش تردد در جاده‌ها نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم.

وی افزود: تا پایان ۱۴۰۰ تمام دو برابری جریمه‌ها به رقم اصلی برگشته است و رانندگان برای پرداخت جرایمشان هرچه سریع‌تر اقدام و از این موقعیت استفاده کنند.

هادیانفر گفت: خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان جریمه داشته باشند به دلیل این‌که دو بار برایشان پیامک زده‌ایم توقیف می‌شوند. البته اگر خانواده همراهشان باشد مدارک اخذ و بعد از اتمام سفر خودرو توقیف می‌شود.
 

کد خبر 636522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha