پیش از مسابقات جهانی نروژ، اهالی ورزش کشور و مردم ری «پژمان پشتام» را قهرمانی در قد و قامت رقابت‌های آسیایی می‌شناختند...

پژمان پشتام

همشهری آنلاین_رابعه تیموری:  پیش از مسابقات جهانی نروژ، اهالی ورزش کشور و مردم ری «پژمان پشتام» را قهرمانی در قد و قامت رقابت‌های آسیایی می‌شناختند، ولی کسب مدال برنز این مسابقات توسط پشتام نشان داد ورزشکار بااخلاق ری ظرفیتی فراتر از رویارویی با حریفان آسیایی دارد و می‌تواند در کشتی جهان هم پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز درآورد. پشتام در مسابقات جهانی نروژ مقام سوم را کسب کرده است. او معتقد است ری ظرفیت‌های ورزشی و فرهنگی کشف نشدهای دارد که مدیریت شهری می‌تواند بستر شکوفایی این ظرفیت‌ها را به وجود آورد. در گزارش زیر پشتام از روزهای قدکشیدن خود در باشگاه‌های کشتی ری گفته و به فرصت‌ها و کمبودهای شهرری اشاره کرده است.  

در مسابقات کشتی جهانی نروژ حریفان پژمان پشتام از قهرمانان صاحب‌نام کشتی جهان بودند. هریک از آنها در وزن ۸۲ کیلوگرم سابقه‌ای طولانی داشتند و غلبه بر آنها برای پژمان پشتام آسان نبود، ولی این اتفاق افتاد و پشتام پشت صاحبان مدال‌های نقره و برنز جهان را به خاک رساند تا فرزندان ری در سربلندی ایران در رقابت‌های جهانی نروژ سهم بیشتری داشته باشند. پشتام نخستین کشتی‌گیر اهل باقرآباد ری است که در مسابقات کشتی جهانی مدال به دست آورده است.  

  • آوازه «سوریان» کشتی‌گیرم کرد

او درباره روزهایی که به تشک کشتی پا گذاشته می‌گوید: «برادر بزرگ ترم آزادکار است و در مسابقات استانی و کشوری مختلف شرکت می‌کند. من هم از نوجوانی در کشتی آزاد تمرین می‌کردم. وقتی آوازه قهرمانی‌های حمید سوریان بلند شد، کنجکاو شدم بدانم بچه‌محل من چطور به این سطح از موفقیت رسیده و باعث سربلندی مردم شهرش شده است. چون سوریان فرنگی کار می‌کرد، من هم وارد این رشته شدم.» 

  • مربیانی مانند «زارع» پهلوان‌پرورند

مرحوم «عبدالله زارع» از نخستین مربیان پشتام بوده و در کشف استعداد او نقش زیادی داشته است. پشتام می‌گوید: «استاد زارع استعدادها را خوب می‌شناخت و برای کشتی‌گیران جوان پدرانه مربیگری می‌کرد.» او معتقد است وجود مربیانی مانند مرحوم زارع در پهلوان‌پروری خاک ری مؤثر بوده و می‌گوید: «در شهرری وجود مربیان بااخلاقی مانند مرحوم عبدالله زارع سبب شدمنش جوانمردی در ورزشکاران ری ریشه‌دارتر شود. مربیان شهرری که اغلب از ورزشکاران و قهرمانان قدیمی ری هستند، به اصول اخلاقی و رفتار جوانمردانه بیشتر از اجرای فنون کشتی اهمیت می‌دهند و کشتی‌گیران پس از پا گذاشتن به تشک کشتی می‌آموزند که برای برد و مغلوب کردن حریف نبایدمنش پهلوانی را فراموش کنند.»

  • چراغ کشتی را روشن نگه داریم

 صاحب مدال برنز مسابقات جهانی نروژ بر این باور است که برای روشن نگهداشتن چراغ کشتی ری باید امکانات این ورزش گسترش پیدا کند و خانه‌های کشتی، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی ری رونق بیشتری داشته باشند. او می‌گوید: «در این شهر سالن‌های ورزشی مناسبی فعالیت می‌کند و تعداد زیادی از مربیانی که به کشتی ری خدمت می‌کنند، صاحب‌نام هستند، ولی این امکانات برای کشف و پرورش استعدادهای بالقوه کشتی ری کافی نیست و باید مسئولان به این شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.» 

  • بی‌مهری به ری

پشتام رشد قهرمانانی مانند «حمید سوریان»، «محسن سوریان»، «مهدی سبزعلی»، «حسن شاهسون»، «ذبیح ولی‌پوریان»، «رضا صنعتکار»، «اکبر بهتویی» و «مهدی صادق‌پور» بر روی تشک سالن‌های ورزشی ری را نشانه قهرمان‌پروری خاک این شهر می‌داند و می‌گوید: «شهر ری پر از استعدادهای ناشناخته در رشته کشتی است که هریک از آنها می‌توانند در میادین جهانی نام ایران را بلندآوازه‌تر کنند.» پشتام مانند همه جوانان جنوب شهری از محرومیت محله و شهر خود رنج می‌برد. او می‌گوید: «شهر ری از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است و در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارد، ولی به دلیل قرار گرفتن در جنوب تهران همیشه مورد بی‌مهری قرار گرفته و مردم این شهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.» 

  • ری توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد

قهرمان کشتی ری امیدوار است مدیریت شهری جدید به شهرری توجه خاصی داشته باشد و با اشتغالزایی، رفع مشکلات و کمبودها و ایجاد امکانات شهری و فرهنگی زمینه رشد نسل آینده ری را فراهم کند. او معتقد است بهبود شرایط این منطقه جنوبی سبب تقویت عرق محله‌ای و دلبستگی بومیان ری به شهرشان می‌شود.  

  • مهدی سبزعلی، قهرمان طلایی کشتی فرنگی /کشتی ری وامدار ورزش پهلوانی است

 ری؛ معدن استعدادهای کشف نشده | گفت‌وگو با صاحب مدال برنز مسابقات جهانی کشتی فرنگی


«مهدی سبزعلی» متولد سال ۱۳۵۲ صاحب آخرین مدال طلایی کشتی فرنگی در رده سنگین وزن آسیایی است. آخرین قهرمانی او در سال ۱۳۷۷ در بازی‌های آسیایی تایلند بود. به باور او ورزشکاران رشته کشتی در گذشته به ورزش پهلوانی اهمیت زیادی می‌دادند، مثلاً در همین باشگاه‌های محلی لیگ‌های متعدد برگزار می‌کردند که همین در پرورش استعدادهایی مثل حمید سوریان و... مؤثر بوده است. سبزعلی از نبود امکانات ورزشی و تفریحی در منطقه ۲۰ گلایه دارد و می‌گوید: «وقتی ظرفیت‌های زیادی در منطقه ۲۰ با این قدمت وجود دارد، بچه‌های محله ری نباید از آن بی‌بهره‌باشند.»

او در این سال‌ها با کمبود امکانات ورزشی در شهرری کنار آمده و در این‌باره می‌گوید: «با همه محدودیت‌ها تمام تلاشم را انجام دادم که ورزش را وارد نقاط آسیب‌پذیر منطقه کنم. با اینکه در پارک مینیاتور که در ضلع جنوب حرم قرار گرفته، معتادان حضور داشتند و موادمخدر رد و بدل می‌شد حدود یک سال است در همین نقطه ورزش می‌کنم و جالب است بدانید در همین مدت کوتاه حدود یک‌صد نفر از شهروندان را به ورزش جذب کرده‌ام.»

سبزعلی ادامه می‌دهد: «از زمانی که شهروندان متوجه شده‌اند در اینجا فعالیت ورزشی و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود، بسیاری از مشکلات از بین رفته و معتادان کمتر در پارک رفت‌وآمد می‌کنند یا حضورشان بسیار کمرنگ شده است.»قهرمان پیشکسوت رشته کشتی، شهروندانی که در برنامه‌های ورزش و نرمش حضور پیدا می‌کنند با مشکلاتی همراه هستند مثلاً در پارک مینیاتور سرویس بهداشتی وجود ندارد، وسایل بدنسازی نیست و مردم آب آشامیدنی برای خوردن ندارند.

حالا که ورزشکاران پا به میدان گذاشته‌اند و برای مشکلات محله قدم برمی‌دارند، کاش مسئولان بسترهای لازم را برای شهروندان و ورزشدوستان فراهم کنند مثلاً در منطقه ۲۰ زمین‌های بایر زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به مجموعه وزشی و پایگاه‌هایی برای شکوفا کردن استعدادها تبدیل کرد و فقط نیاز به عزم و همت بالای مسئولان است.  

  • شهر ری مستحق ورزشگاهی در سطح مسابقات بین‌المللی
 ری؛ معدن استعدادهای کشف نشده | گفت‌وگو با صاحب مدال برنز مسابقات جهانی کشتی فرنگی
محمد کشاورز /سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان

«محمد کشاورز» چهره ورزشی ساکن محله استخر شهرری فوتبال را از زمین‌های خاکی شهرری آغاز کرده و به سکونت در این محله و رشد یافتن در آن افتخار می‌کند.  
متولد سال ۱۳۶۱ در شهرری است و هنوز هم در خیابان ۲۴ متری محله استخر سکونت دارد. این ساکن محله شهرری که پس از موفقیت‌های متوالی اکنون سرمربی تیم گیتی‌پسند اصفهان_یکی از قدرتمندترین تیم‌های در حال حاضر آسیا است_، درباره مهم‌ترین مشکلات محله شهرری این چنین می‌گوید: «بسیاری از بزرگان، مدال‌آفرینان و المپیکی‌های رشته‌های مختلف ورزشی ساکن شهرری هستند و در این زمینه همیشه پرچم شهرری بالا بوده است این در حالی است که متأسفانه ورزشگاهی که بتواند یک رویداد بین‌المللی را پشتیبانی کند و در شأن این ورزشکاران باشد در آن وجود ندارد.

متأسفانه یا خیلی کوچک و بدون تجهیزات هستند یا فرسوده و قدیمی شده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «ما در رشته فوتسال بارها تیم‌های بزرگ دنیا را برای انجام بازی‌های دوستانه به ایران دعوت کرده‌ایم، چقدر خوب می‌شد اگر شهرری سالنی مجهز و بزرگ داشت تا بتوانیم از چنین بازی‌های بین‌المللی، لیگ برتر و... میزبانی کنیم.» 

  • مسابقات قوی‌ترین مردان ایران در جوار بناهای تاریخی ری برگزار شود
 ری؛ معدن استعدادهای کشف نشده | گفت‌وگو با صاحب مدال برنز مسابقات جهانی کشتی فرنگی
مهدی غفاری /مربی رشته بدنسازی 

«متأسفانه هنوز در تهران شهروندانی پیدا می‌شوند که اطلاعی از وجود بناهای تاریخی و باستانی ارزشمند در شهرری ندارند و آنها را نمی‌شناسند. برای همین باید تدابیری اندیشید تا شهروندان با شهرری و تاریخچه آن آشنا شوند.» 
«مهدی غفاری» مربی رشته بدنسازی، که یکی از شهروندان ساکن شهرری است، با بیان اینکه متأسفانه تاکنون صدا و سیما برای نشان دادن تاریخچه شهرری و بناهای تاریخی آن کار درخور توجهی انجام نداده پیشنهادی را مطرح می‌کند و می‌گوید: «کاش مسئولان ورزش کشور در دوره جدید فعالیت خود مسابقات قوی‌ترین مردان ایران را در بناهای تاریخی ری برگزار می‌کردند تا این مکان‌ها به شهروندان معرفی شود.»

کد خبر 635708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha