اواخر سال گذشته بود که خبر راه‌اندازی آکادمی تیراندازی در سالن متروکه متعلق به آموزش‌وپرورش منطقه ۹ در «تهرانسر» دهان به دهان چرخید.

زنگ تفريح

همشهری آنلاین_مهدی امساعیل‌پور: این مرکز که توسط مربی اسبق تیم‌ملی تیراندازی که خود ساکن این محله است، راه‌اندازی شده، نخستین مرکز تیراندازی منطقه ۲۱ و نخستین پایگاه تیراندازی حرفه‌ای و آماتور غرب تهران است. در این مرکز طبق تفاهم و تعاملی با اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ برای توسعه ورزش همگانی و با هدف شناساندن ورزش تیراندازی به شهروندان، به‌صورت رایگان از دانش‌آموزان استعدادیابی می‌کند. همچنین کلاس ورزش مدارس منطقه هم به‌صورت رایگان در این مرکز برگزار می‌شود. در ادامه با این طرح بیشتر آشنا می‌شویم.  

«ثریا موسوی»، کارشناس تربیت‌بدنی آموزش و پرورش منطقه ۹، درباره طرح استعدادیابی دانش‌آموزان در آکادمی تیراندازی واقع در تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «براساس تفاهم و تعاملی که بین آموزش و پرورش منطقه ۹ و این آکادمی تیراندازی وجود دارد، دانش‌آموزان، کارکنان و مربیان تربیت‌بدنی مدارس به همراه خانواده‌های خود می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

هم‌چنین این مجموعه میزبان مسابقاتی است که آموزش و پرورش برای مربیان تربیت‌بدنی و دانش‌آموزان برگزار می‌کند. علاوه بر این دانش‌آموزان مدارس می‌توانند به‌صورت دسته‌جمعی از طرف مدرسه به این مرکز مراجعه کنند و از امکانات سالن تیراندازی بهره‌مند شوند. بر این اساس جلسه اول در طرح استعدادیابی برای دانش‌آموزان رایگان است و در آنجا مربیان آکادمی دانش‌آموزان علاقه‌مند را استعدادیابی می‌کنند. پس از یک جلسه استعدادیابی رایگان اگر دانش‌آموز استعداد و علاقه داشت که این رشته ورزشی را ادامه دهد، براساس تفاهمنامه با تخفیف در دوره‌های آموزشی آکادمی ثبت‌نام و شرکت می‌کند.» 

  • کلاس ورزش و تیراندازی مدارس در آکادمی 
زنگ ورزش با تفنگ و تپانچه
مقدس مافی‌نژاد/مدیرداخلی آکادمی تیراندازی

موسوی از همکاری مدارس و آکادمی برای برگزاری زنگ ورزش خبر می‌دهد و می‌گوید با بازگشایی کامل مدارس این طرح اجرا خواهد شد: «براساس تفاهمنامه قرار است زنگ ورزش مدارس در این سالن برگزار شود یا مربیان این آکادمی به مدارس بیایند. البته قرار بود از ابتدای آبان‌ماه این طرح اجرا شود که پس از اوج‌گیری دوباره «کرونا» مسکوت ماند اما پس از بازگشایی کامل مدارس این کار انجام می‌شود.

با این وجود دانش‌آموزان را تشویق و ترغیب کرده‌ایم تا به شکل اختیاری با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به آکادمی تیراندازی بروند. هم‌چنین در دبیرستان تربیت‌بدنی دخترانه «شهید طاهریان» در بلوار «یاس» تهرانسر یکی از دروس آنها تیراندازی با تپانچه، تیر و کمان و تفنگ بادی است. مانند ورزش «شنا» که آن هم یکی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان است. این کلاس درس در سال تحصیلی جدید در این آکادمی برگزار می‌شود. هم‌چنین دانش‌آموزانی که در سال گذشته به دلیل کرونا نتوانستند این درس را بگذرانند، کلاس درس آنها نیز در آکادمی تیراندازی برگزار می‌شود.» 

  •  هدف، توسعه ورزش همگانی 

«مقدس مافی‌نژاد»، مدیرداخلی آکادمی تیراندازی، درباره طرح استعدادیابی دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقه ۹ به همشهری محله می‌گوید: «پس از راه‌اندازی آکادمی تیراندازی، جدای از ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های ما توسعه و توجه به ورزش همگانی بود.

در کشور ما اغلب مردم تیراندازی را ورزشی لوکس و گران قیمت می‌دانند و سمت آن نمی‌روند، این در شرایطی است که در کشوری مانند «آلمان» چند میلیون نفر به شکل تفریحی و آماتور این ورزش را انجام می‌دهند، بدون اینکه در پی ورزش حرفه‌ای و قهرمانی باشند. با توجه به اینکه این سوله متعلق به آموزش و پرورش منطقه ۹ است و در این محدوده مدارس و دانش‌آموزان زیادی وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا در این زمینه علاوه بر شهرداری منطقه با آموزش و پرورش نیز همکاری داشته باشیم.» 
 

  • سالن متروکه پایگاه تیراندازی شد

«محمد زائررضایی» مربی اسبق تیم‌ملی و متولی باشگاه تیراندازی به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به این که در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ هیچ سالن و باشگاهی برای تیراندازی با تفنگ و تپانچه وجود نداشت و از سوی دیگر، ‌ تردد و رفت‌وآمد به مجموعه ورزشی آزادی هم که سالن تیراندازی دارد، برای همه مردم و خانواده‌ها آسان نیست و این مجموعه بزرگ ورزشی محدودیت‌های خاص خود را دارد و همچنین باشگاه تیرانداری مجموعه ورزشی آزادی به ورزشکاران حرفه‌ای و ملی‌پوش اختصاص دارد و چندان در زمینه تفریحی و استعدادیابی فعالیت ندارد نیاز به یک باشگاه و آموزشگاه تیراندازی که هم برای حرفه‌ای‌ها باشد و هم افراد آماتور، به شدت احساس می‌شد.

آموزش و پرورش منطقه ۹ یک انباری متروکه و بدون استفاده در تهرانسر داشت. از آنجا که من بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ مربی تیم‌ملی تیراندازی ایران بودم و از سال ۱۳۹۵ تاکنون در منطقه ۲۱ و محله تهرانسر سکونت دارم، پیشنهاد دادم که این فضای متروکه را به سالن تیراندازی تبدیل کنیم و در نهایت با موافقت اداره آموزش و پرورش نخستین و تنها باشگاه تیراندازی منطقه ۲۱ و غرب تهران تجهیز و راه‌اندازی کردیم.»

  • معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۲۱/کمک به ارتقا و گسترش ورزش در منطقه 
زنگ ورزش با تفنگ و تپانچه
مصطفی بیگی


«مصطفی بیگی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۲۱، می‌گوید: «در منطقه چند کانون استعدادیابی ورزشی داریم که باشگاه تیراندازی واقع در تهرانسر یکی از آنها است. شهرداری همواره تعامل و همکاری خوبی با این مراکز ورزشی و پایگاه‌های استعدادیابی دارد و تلاش می‌کنیم تا از این ظرفیت و پتانسیل برای ارتقای ورزش شهروندی استفاده کنیم. طرح استعدایابی از دانش‌آموزان هم کار بسیار خوبی است که با همکاری آموزش‌وپرورش منطقه ۹ و باشگاه تیراندازی ز انجام می‌شود و می‌تواند در جذب کودکان و نوجوانان و همچنین خانواده‌های آنها به ورزش، مؤثر و مفید باشد. در مجموع چنین کارها و طرح‌هایی مورد حمایت و تأیید شهرداری است و هر کمک و همکاری که برای اجرا شدن بهتر و مناسب‌تر این قبیل کارهای فرهنگی و ورزشی لازم باشد دریغ نخواهیم کرد.» 

  • تیراندازی را حرفه‌ای ادامه خواهم داد
زنگ ورزش با تفنگ و تپانچه
مهسا محمدی


«مهسا محمدی»، ۱۶ ساله، دانش‌آموز مدرسه «دنیای علوم» درباره طرح استعدادیابی باشگاه تیراندازی تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «از گذشته دورادور با رشته تیراندازی آشنا بودم و بسیار علاقه داشتم که این ورزش را تجربه کنم و همیشه احساس می‌کردم که استعداد خوبی در تیراندازی دارم. تا اینکه در طرح استعدادیابی از دانش‌آموزان، این فرصت پیش آمد تا این رشته را از نزدیک تجربه کنم و همان‌گونه که فکر می‌کردم هم استعداد خوبی در تیراندازی دارم و هم پس از نخستین تجربه متوجه شدم که واقعاً به این رشته علاقه‌مند هستم.»

  • نمی دانستم استعداد تیراندازی دارم 
زنگ ورزش با تفنگ و تپانچه
فردین سهلانی


«فردین سهلانی، ۱۲ ساله، دانش‌آموز مدرسه «ابن‌سینا» هم از دانش‌آموزانی است که برای یادگیری تیراندازی با «تپانچه» به این باشگاه آمده است. فردین هم از علاقه زیادی که به این رشته ورزشی پیدا کرده است می‌گوید: «در طرح استعدادیابی دانش‌آموزان با رشته تیراندازی آشنا و به آن علاقه‌مند شدم. البته پیش از آن‌هم به تیراندازی علاقه داشتم، اما فرصتی پیش نیامده بود که بتوانم آن را تجربه کنم. پس از نخستین تجربه متوجه شدم که استعداد بسیاری در تیراندازی دارم و می‌توانم در این رشته موفق باشم. خیلی خوب است که این فرصت در اختیار دانش‌آموزان مدارس قرار گرفته تا از نزدیک با این رشته ورزشی آشنا شوند و آن را تجربه کنند.»

کد خبر 634993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha