منطقه ۲۱ به سبب قرار گرفتن در حاشیه تهران، یکی از دروازه‌های اصلی شهر در محدوده غربی پایتخت است.

موتور سكلت

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:  هم­چنین گره خوردن و درهم تنیده شدن صنعت و سکونت و معابر بزرگراهی متعدد و طولانی موجب شده است تا به لحاظ ترافیکی، منطقه ۲۱ شرایط خاص و متفاوتی نسبت به دیگر مناطق غربی داشته باشد. در گفت‌وگو با سرهنگ «شاهپوررضا غیاثوند»، رئیس پلیس راهور منطقه ۲۱، مشکلات، ویژگی‌ها و چالش‌های ترافیکی این محدوده را بررسی کرده‌ایم.  

سرهنگ شاهپوررضا غیاثوند به موتورسیکلت‌سوارها توصیه می‌کند تا از معابر بزرگراهی منطقه ۲۱‌ تردد نداشته باشند: «منطقه ۲۱ محدوده‌ای بزرگراهی است. در مجموع و با حساب مسیرهای رفت و برگشت و کندرو، در این منطقه چیزی در حدود ۱۷۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی وجود دارد. بنابراین باتوجه به‌ تردد وسایل نقلیه سنگین در این محدوده، منطقه ۲۱ شرایط خاص و ویژه‌ای دارد.

اغلب حوادث و سوانح رانندگی در این محدوده به موتورسیکلت‌­سواران مربوط می‌شود. متأسفانه در بیشتر موارد، آنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و نکات ایمنی را نادیده می‌گیرند. برای مثال از «کلاه ایمنی» استفاده نمی‌کنند و با سرعت غیرمجاز و به شکل نا متعارف‌ تردد دارند و همین موارد هم سبب می‌شود تا دچار حوادث و سوانح رانندگی شوند که منجر به فوت یا جراحت شدید راکبان موتورسیکلت می‌شود. معابر بزرگراهی برای‌ تردد خودروهای سبک و سنگین است، بنابراین‌ تردد در آنها برای موتورسیکلت­‌سواران می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

با این وجود آنها نه تنها در این معابر تردد دارند که ایمن و مطمئن نیز حرکت نمی‌کنند. به‌گونه‌ای که فقط در منطقه ۲۱ چیزی در حدود ۶۰‌درصد تصادفات فوتی به راکبان موتورسیکلت مربوط می‌شود. توصیه ما این است که موتورسیکلت‌­سواران برای حفظ جان و سلامت خودشان بهتر است که در معابر بزرگراهی‌ تردد نکنند. برای کاهش تصادفات و رعایت قوانین، فرهنگسازی بسیار مهم است. هر چقدر با متخلفان برخورد قانونی شود، اما اگر از فرهنگ­سازی و آموزش غافل شویم، این تصادفات و مشکلات ترافیکی به قوت خود باقی خواهند ماند.» 

  • نوسازی سرویس کارکنان صنایع

 موتورسیکلت ­سواران در «فتح» و «لشکری» ‌ تردد نکنند!

رئیس پلیس راهور منطقه ۲۱ از نوسازی بخشی از سرویس کارکنان صنایع با پیگیری‌های انجام شده خبر می‌دهد: «باتوجه به اینکه ۹۰‌درصد صنایع شهر تهران در منطقه ۲۱ واقع شده‌اند و هرکدام از آنها کارمندان و کارگران بسیار زیادی دارند، در نتیجه میزان‌ تردد این افراد با سرویس کارخانه‌ها یا وسایل نقلیه شخصی به این منطقه زیاد است. البته با برخی از صنایع مذاکرات لازم پیرامون نوسازی سرویس‌های حمل‌ونقل کارکنان انجام و آموزش‌هایی به کارکنان آنها ارائه شده است.

متأسفانه در سال‌های گذشته این صنایع اغلب از وسایل فرسوده و از رده خارج شده برای سرویس کارکنان خود استفاده می‌کردند، اما پس از صحبت‌هایی که با آنها داشتیم این ناوگان تا حدود زیادی نوسازی شده‌اند و اگر هم تصادفی رخ دهد، آسیب و تلفات آن کمتر خواهد بود.»

  • بی توجهی شهروندان به پل عابرپیاده

 موتورسیکلت ­سواران در «فتح» و «لشکری» ‌ تردد نکنند!

سرهنگ غیاثوند از کسانی می‌گوید که با تردد از عرض معابر بزرگراهی جان و سلامت خود را به خطر می‌اندازند: «موضوع دیگر در منطقه ۲۱ به عابران پیاده بر می‌گردد. متأسفانه‌ ترددهای عرضی در معابر بزرگراهی بسیار زیاد است و اغلب عابران لزوم استفاده از پل‌های عابرپیاده را نادیده می‌گیرند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند.

برای ایمنی عابران پیاده، پل‌هایی در فواصل مشخصی جانمایی و با نرده و نیوجرسی، عرض معابر مسدود شده است. علاوه بر این یکسری موانع سلبی در برخی از معابر در مسیر حرکت خودروها قرار داده‌ایم تا خطر تصادف عابرانی که از عرض معابر تردد می‌کنند، کاهش پیدا کند. متأسفانه با وجود هشدارها و توصیه‌های مکرر پلیس، برخی از شهروندان به هر شکلی که شده می‌خواهند برای صرف وقت و انرژی کمتر از عرض معابر عبور کنند. در بعضی از نقاط نرده‌های وسط معابر سرقت می‌شوند و هرچند شهرداری به‌طور مرتب آنها را ترمیم می‌کند، اما باز هم برای مدتی فضای خالی ایجاد می‌شود و برخی‌ها از همین خلأ استفاده می‌کنند و با به خطر انداختن جان خود از عرض معابر حتی معابر بزرگراهی‌ تردد می‌کنند.

اغلب تصادفاتی که برای عابران پیاده اتفاق می‌افتد، منجر به فوت می‌شود. حتی اگر به فوت هم منجر نشود، آسیب‌های شدید جسمی و روحی به فرد و خانواده وارد می‌شود که شاید سال­ها به طول بینجامد تا دوباره به زندگی عادی بازگردند. در مجموع عابران پیاده، موتورسیکلت‌­سواران و تردد وسایل نقلیه سنگین از مشکلات اساسی ما در منطقه ۲۱ هستند. ماشین‌های سنگین به وفور در این محدوده‌ تردد دارند که البته این به خودی خود معضل نیست، اما اگر آنها و دیگران قوانین را رعایت نکنند، آن وقت تبدیل به مشکل می‌شود. هرچند خوشبختانه تلفات جانی زیادی بابت سوانح و تصادفات رانندگی نداریم، اما باید به قوانین توجه داشت و آنها را رعایت کرد تا این آمار از آنچه که هست نیز کمتر شود.»

  • توقف وسایل نقلیه سنگین در محله‌ها ممنوع!  

 موتورسیکلت ­سواران در «فتح» و «لشکری» ‌ تردد نکنند!

غیاثوند بر این باور است که محدود کردن زمان‌ تردد وسایل نقلیه سنگین در منطقه ۲۱ با توجه به نیاز و وابستگی صنایع به جابه‌­جایی کالا و مواد اولیه، امکان‌پذیر نیست. هرچند توقف آنها در داخل محله‌ها ممنوع شده است: «توقف ماشین‌های سنگین در شهرک‌های مسکونی و محله‌ها را ممنوع کرده‌ایم.

اما تردد وجود دارد. باتوجه به اینکه کارخانجات و صنایع زیادی در محدوده منطقه ۲۱ وجود دارد و این خودروهای سنگین قطعات بزرگ و کوچک این صنایع را حمل می‌کنند، بنابراین نمی‌توان ساعت خاصی را برای‌ تردد آنها تعریف و تعیین کرد. خودروهای سنگین تقریباً در طول شبانه‌روز رفت‌وآمد دارند. البته می‌توان با گفت‌وگو با مدیران این صنایع بررسی­‌های دقیق انجام شود که آیا برای رفت‌وآمد وسایل نقلیه سنگین می‌توان زمان‌بندی مشخصی اعمال کرد یا خیر؟ هم­چنین درخصوص اصلاحات هندسی، جزو مناطق برتر در این حوزه هستیم. این اصلاحات در کاهش تصادفات نقش ب­سزایی دارند.»

  • کنترل سرعت وسایل نقلیه با دوربین و سرعتکاه

 تردد وسایل نقلیه با سرعت زیاد و تخطی از سرعت مجاز، یکی از مشکلات ترافیکی منطقه ۲۱ است که سرهنگ غیاثوند و همکارانش تلاش می‌کنند تا به هر طریق این موضوع را کنترل و مدیریت کنند: «همکاران ما در نقاط مختلف بزرگراهی منطقه مستقر هستند و در طول شبانه‌روز، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وسیله نقلیه دارای سرعت غیرمجاز را اعمال قانون می‌کنند.

هم­چنین ثبت تخلف‌های راهنمایی و رانندگی از سوی دوربین‌ها در معابر بزرگراه‌های منطقه وجود دارد. همان‌گونه که اشاره شد، در نقاطی که دوربین وجود ندارد با حضور مأموران پلیس راهور، ‌ ترددها کنترل می‌شوند. در معابر محلی و معابری که به‌عنوان معابر درجه دوم و سوم به حساب می‌آیند و در آنها دوربین وجود ندارد، ناچار هستیم از سرعت‌گیر استفاده کنیم. چون اگر این سرعت‌گیرها نباشند، تعداد حوادث و تلفات ناشی از تصادفات افزایش پیدا می‌کند.» 

کد خبر 634980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha