نیلوفر شهسواریان: شخصیت‌های اصلی و صحنه‌های مهم افسانه‌ها در کنار هم و دورتادور فضای نمایشگاه به یک ضیافت سیاه‌وسفید دعوت شده‌اند. انسان‌ها، حیوانات، دیوها و ابزاری مثل تمبک و قوری و سماور، اجزای افسانه‌ها را تشکیل می‌دهند. با تماشایشان حدس می‌زنم ماجرای هر افسانه چه می‌تواند باشد.

ضیافت سیاه و سفید افسانه‌ها

این تصویرگری‌ها را «قباد شیوا»، طراح و گرافیست برجسته‌ی ایران براساس دو کتاب «افسانه‌های دهستان برزرود» و «افسانه‌های دهستان اشکوِر» خلق کرده و گالری ثالث، میزبان این ضیافت است.
قباد شیوا نخستین طراح و گرافیک ایران است که خط شکسته و نستعلیق را نه به‌عنوان عامل فرعی و خبررسان، بلکه به عنوان یک عنصر گرافیکی در آثارش به‌کار برده است. اما درباره‌ی نمایشگاه، ماجرا از این قرار است که در سال ۱۳۸۶، نشر هزاره، مجموعه‌ی تصویرسازی‌هایی را برای این دو کتاب افسانه‌ای به گردآوری کاظم‌سادات اشکوری به قباد شیوا پیشنهاد داد. به‌گفته‌ی شیوا، در سال‌های اخیر، تصویرسازی‌هایش بیش‌تر روی جلد مجلات یا پوسترها استفاده شده و به همین خاطر از این سفارش استقبال کرد.
این هنرمند مشکلش را در این سال‌ها، گرفتاری‌های متعدد برای سفارش‌های گرافیک و تدریس می‌داند، اما بعد از خواندن تک‌تک افسانه‌ها، شیفته‌ی فضاسازی این قصه‌ها می‌شود. او می‌بیند قصه‌ها پر از غنای تصویری است که در قالب کلمات ساده، تجسم پیدا کرده‌اند. به‌خاطر همین در لابه‌لای کارهای روزانه در مدت دو سال، بدون طرح پیش‌فرض، روی کاغذ و فقط با مرکب سیاه این قصه‌ها را تصویرگری می‌کند. او می‌گوید تلاش کرده در این آثار از لرزش مختصر دستش که در سال‌های اخیر به آن مبتلا شده، حُسن استفاده را ببرد.
قباد شیوا، از برجسته‌ترین و شناخته‎‌شده‌ترین طراحان گرافیک معاصر ایران است و در طول فعالیت هنری‌اش، آثار مهمی از جمله پوستر، تصویرسازی و طراحی لوگو با ویژگی‌های ایرانی را خلق و به‌دنیا معرفی کرده است. آثار او در موزه‌های گوناگون جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی به‌نمایش گذاشته شده و در مجلات و کتاب‌های بسیاری نیز منتشر شده است.
این نمایشگاه از ۲۳ مهر آغاز شده و تا۱۱آبان‌ماه برپاست. شما می‌توانید، با رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک، هرروز از ساعت ۱۳ تا ۲۱ به‌ گالری ثالث (خیابان کریم‌خان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۴۸، طبقه‌ی سوم) سر بزنید.

ضیافت سیاه و سفید افسانه‌ها

کد خبر 634436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha