نیلوفر شهسواریان: عروسک‌ها ممکن است سر و دست و پایشان بشکند، مریض و زخمی و حتی قطع عضو می‌شوند! اما جای ناراحتی ندارد؛ کلینیکی مخصوص عروسک‌ها تأسیس شده که نگرانی عروسک‌ها و صاحبانشان را از بین برده است.

فکری برای درمان عروسک‌ها

کلینیک تخصصی عروسک ایرانیان، شبیه کلینیک انسان‌ها طراحی شده؛ فرم پذیرش دارد و کارشناسان (یا همان پزشکان عروسک‌ها!)، عروسک‌ها را به شکل آنلاین ویزیت می‌کنند. اتفاق خوب این است که از هرجای ایران می‌توانید عروسک‌هایتان را به این مجموعه ارسال کنید.
«فاطمه علی‌میرزایی»، مؤسس و مشاور کلینیک است. رشته‌ی تحصیلی او، حفاظت و مرمت آثار تاریخی است و حدود ۱۵سال است که در زمینه‌ی مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی فعالیت می‌کند. علی‌میرزایی درباره‌ی کار کلینیک عروسک ایرانیان می‌گوید: «درپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با یک مجموعه‌ی عروسکی مواجه شدیم. تصوری نداشتم که می‌توان در حیطه‌ی حفاظت و مرمت عروسک‌ها فعالیت کرد. اولین عروسکی که مرمت کردیم، مربوط به موزه‌ی عروسک و اسباب‌بازی کاشان و متعلق به اوایل دوران قاجار بود و بقیه‌ی عروسک‌ها مربوط به دوران پهلوی اول.»
او توضیح می‌دهد: «همکاری در این زمینه برای من جذابیت زیادی ایجاد کرد و باعث شد پژوهش کرده و مواد ساخت این عروسک‌ها را بررسی کنم. پی‌گیر شدم که چه مجموعه‌های عروسکی دیگری وجود دارد و برای حفاظت و مرمت آن‌ها در دنیا چه کارهایی انجام شده است. متوجه شدم این کار در دنیا زیاد انجام شده، اما در ایران اولین‌بار است که یک کلینیک مخصوص عروسک‌ها تأسیس می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «به دوستانی که خارج از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بودند و تخصصشان طراحی، دوخت، طراحی صحنه و طراحی و مرمت اشیای تاریخی بود، پیشنهاد تأسیس کلینیک عروسک‌ها را دادم. قرار شد اول در صفحه‌ای اینستاگرامی شروع به‌کار کنیم و بعد، با توجه به بازخورد، فضایی را برای کلینیک درنظر بگیریم. «مرضیه چلبی»، مدیر کلینیک و «لیلا کفاش‌زاده» مشاور فرهنگی‌هنری کلینیک هستند.»
علی‌میرزایی درباره‌ی فعالیت کلینیک تخصصی عروسک ایرانیان می‌گوید: «در کلینیک بخش‌های مرمت، کاشت و ترمیم مو، طراحی و دوخت و لباس، طراحی و ساخت جعبه و بسته‌بندی‌های حفاظتی و نمایشی را داریم. از ۲۲ خرداد که روز جهانی عروسک بود، از فعالیتمان رونمایی کردیم. هم عروسک‌های تاریخی و بومی مثل عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را پذیرش می‌کنیم و هم عروسک‌های مدرن. بیش‌تر عروسک‌هایی که پذیرش کردیم، مدرن بودند، چون مجموعه‌دارها تازه شروع به گردآوری عروسک‌ها کرده‌اند و خدا را شکر هنوز عروسک‌هایشان مشکلی نداشته‌اند.»

فکری برای درمان عروسک‌ها
برایم جالب است که طبق گفته‌ی این کارشناس فرهنگی، مدت بستری هرعروسک بستگی به میزان شرایط درمانی و ترمیم دارد که بین دو تا سه هفته طول می‌کشد. بعد از آن، پرونده‌ی پزشکی‌اش را با اطلاعاتی مثل تاریخ بستری و تاریخ ترخیص کامل می‌کنند. کارت دارو و مراقبت‌های بعدی عروسک را هم برای صاحب عروسک ارسال می‌کنند. واقعاً در این کلینیک به عروسک‌ها احترام می‌گذارند!
علی‌میرزایی می‌گوید: «قرار است کارگاه‌هایی برای کودکان، تحت عنوان «پرستار-کودک» برگزار کنند. برای مجموعه‌داران عروسک‌ هم برنامه‌هایی آموزشی با موضوع ساماندهی و نمایش عروسک درنظر گرفته‌اند. هدف بلندمدت آن‌ها این است که عروسک‌های مدرن از جنس پلاستیک یا  عروسک‌های وینیلی که امروزه رواج پیدا کرده‌اند، به محیط‌زیست آسیب نرساند و به‌جای این‌که دور انداخته شوند و عروسک‌های دیگری جایگزینشان شود، کمک کنند تا حفظ و ترمیم شوند.»
نشانی اینستاگرامی کلینیک عروسک ایرانیان doll_clinic.ir@ است. دوست داشتم حضوری به این کلینیک سر می‌زدم، اما به‌خاطر شرایط کرونا نشد. اما چه خوب است که عروسک‌ها کرونا نمی‌گیرند و در جایی، دل‌سوزانی دارند که درمان و رسیدگی به آن‌ها برایشان مهم است.

کد خبر 623870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha