پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: این‌روزها بیش‌تر از هرکلمه‌ای، گوش‌هایمان به شنیدن «آخر آبان» حساس شده است؛ آخر آبان که قرار است مدرسه‌ها باز شوند.

بازگشايی با رعايت فاصله

البته در ابتدای سال تحصیلی جدید در خبرها آمده بود که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، تمام مدرسه‌های کشور تا پایان آبان‌ماه به‌تدریج بازگشایی می‌شوند، اما چون این وسط شرایط کرونا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، موضوع را آن‌چنان جدی نمی‌گرفتیم.
حالا درهای بسیاری از مدرسه‌ها هفته‌ای یک روز و برای ساعت‌های محدود به‌روی دانش‌آموزان باز شده تا تمرینی باشد برای پایان آبان و آغاز آموزش تلفیقی حضوری و مجازی. هم‌چنین تمرینی برای رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی که دانش‌آموزان و خانواده‌ها را از ابتلا به بیماری کرونا در امان نگه دارد.

حضور در مدرسه با رعایت فاصله گذاری
درباره‌ی حضوری‌بودن مدرسه‌ها، آخرین خبر را تا لحظه‌ی تهیه‌ی این گزارش، «علیرضا کمره‌ای»، سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است. او پیش‌بینی کرده که در نیمه‌ی دوم آبان، همه‌ی مدرسه‌ها امکان فعالیت حضوری داشته باشند. البته با تأکید بر این‌که شرایط کرونا حاکم است، اصل اساسی حفظ سلامت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.
به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، کمره‌ای می‌گوید: «کرونا شرایطش را به ما تحمیل می‌کند و اگر کلاس درس متراکم داشته باشیم، ناچاریم دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنیم. البته در مدرسه‌هایی با جمعیت بالای ۶۰۰ دانش‌آموز با کلاس‌های متراکم، وضعیت متفاوت‌تری را خواهیم داشت و ممکن است حتی به دو روز در هفته آموزش حضوری بسنده کنیم و بقیه‌ی آموزش‌ها از طریق روش‌های دیگر ارائه شود.»
به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش، بعضی از مدرسه‌ها که در نیمه‌ی اول بازگشایی می‌شوند، خودارزیابی انجام داده و مجوز بازگشایی را از منطقه‌ی آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند. اگر هم تعدادی باقی مانده باشند، با توجه به فرصتی که برای مدرسه‌ها مشمول بازگشایی در نیمه‌ی دوم آبان‌ماه وجود دارد، این امکان را فراهم و مجوز را صادر می‌کنند.
کمره ای می‌گوید: «مدرسه‌ها موظف‌اند پس از بازگشایی، الگو و مشخصات روش‌های ارائه‌ی خدمت خود را در ۲۸ شاخص، اعم از ساعت‌های فعالیت، تعداد دانش‌آموزان، زنگ‌های تفریح و... ثبت کنند که قابلیت پی‌گیری، رصد و نظارت دارد.»

رعایت پروتکل‌ها
اگر کرونا اجازه داد و مدرسه‌ها باز شد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به قیمت جانمان ارزش دارد و باید اجرا شود.
دستورالعمل‌هایی که آن‌قدرها هم سخت نیستند و در دو سال گذشته شاید به رعایت آن‌ها عادت کرده باشیم. اما به گفته‌ی متخصصان حوزه‌ی سلامت، برای دانش‌آموزانی که به‌صورت حضوری به مدرسه می‌روند، رعایت چند نکته الزامی است:
١. در صورت داشتن کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی، تب یا ضعف، مدرسه‌رفتن را فراموش کنید.
۲. تاحد امکان، صابون شخصی همراه داشته باشید و دستان خود را قبل و بعد از هرکلاس بشویید.
۳. قبل از شستن دست‌ها به هیچ‌عنوان به صورت خود و به‌خصوص چشم‌ها، بینی و دهان دست نزنید.
۴. فقط از نوشت‌افزار خودتان استفاده کنید.
۵. بطری آب، اسپری الکل، دستمال کاغذی، دستکش و ماسک اضافه همراه داشته باشید تا به‌موقع از آن‌ها استفاده کنید.
۶. از رهاکردن دستکش‌ها و ماسک‌های مصرف‌شده در محیط کلاس و مدرسه خودداری کنید.
۷. درست است که دلتان برای دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان تنگ شده، اما اصلاً به هم دست ندهید و فاصله یک و نیم متری را حفظ کنید و پس از پایان مدرسه به سرعت به منزل بازگردید.
۸. مراقب باشید درها و پنجره‌های کلاس باز باشد. پس در این‌روزها که هوا کمی سرد شده، لباس مناسب بپوشید.
۹. تغذیه‌ی مناسب و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.
۱۰. پس از بازگشت به منزل، نکات بهداشتی مثل حمام‌کردن، غرغره‌کردن محلول آب و نمک و قراردادن لباس‌های مدرسه در فضای باز را فراموش نکنید.

کد خبر 634431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha