بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره رفتارهای خارج از عرف در جلسات مشاوره نظیر بازنمایی رفتارهای جنسی یا لمس مراجعین غیرهم‌جنس و پرسیدن سوالات خصوصی توضیح داد.

مشاوره - روانکاوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا آقایوسفی بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی افرادی که پروانه اشتغال ندارند و بعضا سوءاستفاده‌هایی که در این راستا از مراجعین می‌شود، اظهار کرد: روانشناسان و مشاوران موظفند در فرآیند مصاحبه تشخیصی درباره تمام اطلاعات لازم برای تشخیص مشکل مراجع را از او سوال کنند و از این رو روانشناس و مشاور می‌تواند حتی شخصی‌ترین سوالات را از مراجع بپرسد اما اینکه این سوالات بجا یا نابجا پرسیده شده است تنها توسط مشاوران و روانشناسان متخصص امکان‌پذیر است و مردم نمی‌توانند این موارد را تشخیص دهند.

به گفته این دانشیار دانشگاه پیام نور، روانشناسان و مشاوران موظفند حتی سوالات بعضا شخصی را نیز از مراجع بپرسند چراکه پاسخ این سوالات برای شناخت بیشتر مراجع و هدایت او در جهت پیدا کردن خطاها و کشف راه حل‌های از بین بردن خطاها لازم است.

این روانشناس در عین حال این را هم گفت که مراجع می‌تواند در صورت عدم تمایل، به سوالات روانشناس و مشاور خود پاسخ ندهد اما همین امر منجر به سخت شدن همراهی روانشناس و مشاور و ادامه دادن جلسه مشاوره می‌شود.

آقایوسفی با تاکید بر اینکه بروز رفتارهای خلاف قانون از سوی روانشناسان و مشاوران در جلسات مشاوره جرم محسوب می‌شود، با ذکر مثالی تصریح کرد: برای مثال اگر مراجعی مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد، روانشناس و مشاور حق  ندارد از مراجع تقاضا کند که بدنش را به او نشان دهد. همچنین مشاور و روانشناس نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی مراجع غیر هم‌جنس خود را لمس کند و تنها روانشناس و مراجع هم‌جنس می‌توانند در ابتدا و انتهای جلسه برای رعایت ادب با یکدیگر دست دهند که این مورد نیز در شرایط پاندمی کووید ۱۹ انجام نمی‌شود.

او افزود: از سوی دیگر مشاور و روانشناس نمی‌تواند از مراجع بخواهد در جلسات درمان اعمالی حاکی از رفتار جنسی انجام دهد. این موارد معمولا در آیین نامه اخلاق حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران آمده و تمام روانشناسان و مشاوران از این موارد مطلع هستند و خوب هست مردم نیز بدانند.

به گفته وی، دریافت هدیه از مراجع و ایجاد روابط دوگانه یا چندگانه میان روانشناس و مراجع، بازنمایی رفتارهای جنسی و لمس مراجع غیر هم‌جنس در حین جلسات ممنوع است و روانشناسان و مشاوران تنها می‌توانند درباره مسائل و مشکلات مراجعین با آنها صحبت کنند.

این بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در مورد نحوه ثبت شکایات پیرامون تخلفات جلسات مشاوره و روانشناسی نیز خطاب به مردم تاکید کرد: اگر افراد شاهد تخلفاتی بودند و مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، می‌توانند به معاونت انتظامی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در تهران و یا به شورای استانی در هر استان مراجعه کنند. افراد باید شکایت خود را کتبا همراه با شماره ملی، آدرس، شماره تلفن و نام خود ثبت کنند تا توسط هیات های بدوی رسیدگی به تخلفات، بررسی شود.

وی همچنین با بیان اینکه استاندارد مکتوبی برای وقت دهی جلسات مشاوره و روانشناسی به مراجعین وجود ندارد، درباره ساعات خارج از عرف جلسات مشاوره و روانشناسی، تصریح کرد: اگرچه استاندارد مکتوبی در این زمینه وجود ندارد اما ساعت کار جلسات باید در ساعات عرف و نهایتا تا ۱۰ و نیم شب در زمستان یا حداکثر تا ۱۱ شب در تابستان باشد و جلساتی که پس از نیمه شب و در ساعات ۱۲ و یک یا دو نیمه شب برگزار شوند، قابل قبول نیستند.

آقایوسفی خطاب به مردم تاکید کرد: هر مراجعی این حق را دارد که در آغاز جلسات از روانشناس و یا مشاور خود بخواهد نام و نام خانوادگی کامل خود و شماره پروانه فعالیت خود در سازمان نظام روانشناسی را در اختیار او قرار دهد و حتی درخواست کند تا پروانه اشتغال مشاور یا روانشناس را ببیند. در پروانه اشتغال نوشته شده است که روانشناس یا مشاور چه تحصیلاتی دارد و در چه حوزه‌ای می‌تواند کار کند و خدمات ارائه دهد. افراد باید در همان حوزه‌ای که اجازه فعالیت و پروانه اشتغال دارند مشغول به ارائه خدمات شوند.

کد خبر 634302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha