دبیر کمیته سلامت روان کرونا گفت: در دی ماه سال ۹۹ که حدود یک سال از پشت سر گذاشتن کووید در ایران می‌گذشت، در پژوهش سراسری، نزدیک ۲۵ هزار نفر در سراسر کشور ارزیابی شدند که با ابزارهایی که قبلا هم مطالعات با آن صورت می‌گرفت و در آن مطالعه دریافتیم ۲۹.۷ درصد از جمعیت ایران در آن تاریخ یعنی دی ماه ۹۹ دچار مشکلات روانشناختی بودند.

افسردگی نوجوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، احمدعلی نوربالا، دبیر کمیته سلامت روان کرونا در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون پژوهش‌های کلانی درباره آثار میان مدت و بلند مدت کرونا بر سلامت روان شهروندان انجام شده است، گفت: پژوهش‌هایی که درمورد سلامت روان تا به حال در کشور انجام شده است، اولین آن در سال ۱۳۷۸ بود که حدود ۲۱ درصد جمعیت کشور را دچار مشکلات روانشناسی تشخیص داد.

او افزود: پژوهش دیگری به صورت کشوری در سال ۹۰ انجام شد که حدود ۲۳.۶ درصد از جمعیت کشور را دچار مشکلات روانشناختی یا نیاز به خدمات روانپزشکی تشخیص داد. درسال ۹۳ پژوهش دیگری انجام دادیم که این عدد به ۲۳.۴ درصد رسید.

نوربالا گفت: اما در دی ماه سال ۹۹ که حدود یک سال از پشت سر گذاشتن کووید در ایران می‌گذشت، در پژوهش سراسری دیگری، نزدیک ۲۵ هزار نفر در سراسر کشور ارزیابی شدند که با ابزارهایی که قبلا هم مطالعات با آن صورت می‌گرفت و در آن مطالعه دریافتیم ۲۹.۷ درصد از جمعیت ایران در آن تاریخ یعنی دی ماه ۹۹ دچار مشکلات روانشناختی بودند که نسبت به سال ۹۳ رشد قابل توجهی داشت.

او افزود: این درحالی بود که ما موج پنجم را تجربه نکرده بودیم. در آن پژوهش سال ۹۹ که آخرین پژوهش ملی کشوری سلامت روان است، ضمن اینکه ۲۹.۷ درصد از افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی بودند، در آن تاریخ ۱۴.۹ درصد افراد مطالعه دچار بیماری کرونا شده بودند و جالب بود که این عده که دچار ابتلا به کرونا بودند، ۳۹.۶ درصد مشکلات روانشناختی داشتند که می‌بینیم که نسبت به عدد ۲۹.۷ بالاتر است.

نوربالا گفت: چهار درصد از این افراد در آن تاریخ عزیزانشان را از دست داده بودند و یکی از نزدیکانشان فوت کرده بود و این افراد که عبارتی داغدار بودند، ۴۰.۸ درصد دچار مشکلات روحی و روانشناختی بودند که این دو یافته نشان می‌دهد که کووید به صورت کلی اختلالات روانی را در سطح جامعه افزایش داده است. در کسانی که مبتلا شده‌اند این شیوع بالاتر است. آن‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند هم بیشتر دچار این اختلالات شده بودند.

کد خبر 630767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha