روزهای کودکی وقتی فقط برای گذران اوقات فراغت به بوستان نزدیک خانه‌شان می‌رفت به والیبال علاقه‌مند شد.

سجاد جلوداريان

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: آن دوران فقط به تماشای بازی والیبال بزرگ‌ترها می‌پرداخت، اما به مرور زمان علاقه «سجاد جلوداریان» به این رشته بیشتر شد و اکنون به‌عنوان والیبالیست در تیم‌ملی والیبال نوجوانان بازی می‌کند. افتخارآفرینی تیم والیبال نوجوانان کشور در کسب رتبه سوم مسابقات جهان بهانه‌ای شد تا بیشتر با او آشنا شویم.  

بوستان امام خمینی(ره) محله نعمت‌آباد همان بوستان قدیمی نزدیک منزل‌شان است که بعد از سال‌ها هنوز هم برای دیدار با بچه‌های محله و بازی والیبال به‌صورت تفریحی به آن سر می‌زند. به محض ورود به بوستان ضمن احوالپرسی با بزرگ و کوچک، خودش را به زمین والیبالی می‌رساند که ۲ کودک در حال بازی در آن هستند. بعد از خوش‌وبشی مفصل با آنها به‌عنوان لیدر روبه‌روی‌شان می‌ایستد. طوری با آنها همبازی شده که نمی‌توان باور کرد عضو تیم‌ملی والیبال است و چندی پیش افتخار جهانی کسب کرده است.  

  • از ۹ سالگی شروع کردم

وقتی از این والیبالیست ۱۹ ساله می‌خواهیم بیشتر درباره خودش صحبت کند، می‌گوید: «والیبال رشته ورزشی مورد علاقه بچه‌های محله نعمت‌آباد است و از آقایان پا به سن گذاشته تا بچه‌های کم‌سن و سال در این پارک والیبال بازی می‌کنند. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از دوستان و اقوام‌مان هم که ساکن محله نعمت‌آباد و علاقه‌مند به رشته والیبال بودند در شکل‌گیری علاقه من نقش قابل توجهی داشتند.

ابتدا در محله فقط بازی‌های بزرگان این رشته را تماشا می‌کردم، اما به مرور خودم هم وارد میدان شدم و فعالیتم را از ۹ سالگی با بازی در پارک امام خمینی(ره) شروع کردم.»  جلوداریان با بیان اینکه از ۵ سال پیش فعالیتش جدی‌تر شده است، می‌گوید: «چند سالی در باشگاه‌های محلی فعالیت می‌کردم، اما با توجه به اینکه در نبود تیم‌های باشگاهی در این محله پیشرفت زیادی برایم رقم نمی‌خورد مجبور شدم برای تمرین به خارج از محله بروم.

 ابتدا از مسابقات مینی والیبال رده نونهالان شروع کردم و کم‌کم به رده‌های بالاتر نوجوانان رسیدم و سال بعد قرار است در رده جوانان بازی کنم. طی این سال‌ها ۳ دوره در مسابقات قهرمانی کشوری نایب قهرمان شدیم و چندی پیش هم در مسابقات جهانی در تیم‌ملی والیبال نوجوانان مقام سوم جهان را به دست آوردیم.» 

  • بچه‌های بااستعداد نعمت‌آباد را دریابیم

 «سجاد جلوداریان» | در بوستان محله والیبالیست شدم

«بی‌شک در پیشرفت هر انسانی پشتکار بزرگ‌ترین عامل محسوب می‌شود، اما من معتقدم در کنار این موضوع حمایت خانواده، پدر، مادر، دایی، عمو و پسرعموهایم و از همه مهم‌تر بچه‌های قهرمان محله هم در موفقیتم نقش قابل توجهی داشته‌اند.» عضو تیم‌ملی والیبال نوجوانان ادامه می‌دهد: «این روزها برای تمرین باید کنار تیم باشم، اما هنوز هم گاهی برای دیدار اهالی محله و والیبال بازی کردن تفریحی در این بوستان یا حتی برای بازی با بچه‌های محل در باشگاه‌های محلی حضور پیدا می‌کنم. این بوستان حتی برای کسانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند در باشگاه‌ها نامنویسی کنند هم شرایط خوبی فراهم کرده و من هم از حضور در اینجا احساس مطلوبی دارم.»

 او در ادامه از علاقه‌اش به شناسایی و حمایت از بچه‌های بااستعداد محله در رشته والیبال یاد می‌کند و می‌گوید: «با اهالی محل ارتباط خوبی دارم. بیشتر آنها من را به خوبی می‌شناسند و همیشه پیگیر بازی‌هایم هستند، برای بردها تشویقم می‌کنند و بابت باخت‌ها به حمایت‌شان ادامه می‌دهند. متقابلاً من هم اگرکاری از دستم برآید برای رشد بچه‌محل‌ها انجام می‌دهم و در حد دانشم به سؤال‌های‌شان پاسخ می‌دهم.» 

 این والیبالیست با بیان اینکه بیشتر خانواده‌های ساکن این محله از وضعیت متوسط رو به پایین برخوردار هستند و دغدغه‌های‌شان برای گذران مخارج زندگی مجال فکر کردن به ورزش حرفه‌ای را نمی‌دهد، می‌گوید: «اینجا پر از استعدادهای خاموش است که باید مورد حمایت قرار بگیرند و به حال خودشان رها نشوند. رسیدن به جایگاهی خوب از دل محله‌هایی با کمبود امکانات کار راحتی نیست، چراکه در کنار ورزشکاران موفق و علاقه‌مندان به ورزش، گروه‌هایی هم هستند که نه تنها خودشان حضور در قهوه‌خانه‌ها را به ورزش کردن ترجیح می‌دهند، بلکه دیگر نوجوانان و جوانان محله را هم به چنین رفتاری ترغیب می‌کنند.»

  • تقدیر شهرداری از مدال‌آوران جهانی منطقه ۱۹ 

شهردار منطقه ۱۹ طی نشست صمیمی با ۲ قهرمان ورزشی ساکن در منطقه از تلاش‌های آنان در کسب مقام و مدال جهانی تقدیر کرد. «علی توکلی» در دیدار با «امیرمحمد بیات» و «سجاد جلوداریان» ۲ قهرمان مدال‌آور منطقه، به اهمیت ورزش و ارج نهادن به فعالان این عرصه پرداخت و گفت: «با توجه به تأثیر ورزش در شادابی و سلامت جامعه ضرورت دارد ورزشگاه‌ها به‌عنوان ظرفیتی برای استعدادیابی و تقویت مهارت‌های ورزشی شهروندان به‌ویژه جوانان مورد توجه قرار گیرد.

افزایش امکانات ورزشی از اقدامات توسعه‌محور این منطقه با هدف دسترسی متوازن به این خدمات و افزایش رضایت عمومی شهروندان است که توسعه زمین‌های چمن مصنوعی و ایجاد ۵ زمین تنیس خاکی بوستان ولایت از جمله آنهاست.» گفتنی است امیرمحمد بیات در رقابت‌های کشتی فرنگی جهانی ۲۰۲۱ در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، رده سنی جوانان روسیه، موفق به کسب مدال برنز شد. او از اهالی محله خانی‌آباد است و سوابق درخشان دیگری همچون کسب مقام سوم جام تختی ۲۰۲۱ را در کارنامه ورزشی خود دارد. همچنین «سجاد جلودارزاده» با کسب مدال برنز مسابقات جهانی والیبال ۲۰۲۱ که در ایران برگزار شد، مقام سوم را در رده سنی نوجوانان به خود اختصاص داده است.  

  • حامی بچه‌های محله

 «سجاد جلوداریان» | در بوستان محله والیبالیست شدم

اختلاف سنی زیادی با سجاد دارند، اما طوری با او والیبال بازی می‌کنند که انگار سال‌هاست با او همبازی هستند و در کنارش والیبال بازی می‌کنند. «پویان» و «پارسا میرزایی» برادران ۹ و ۷ ساله‌ای را می‌گوییم که با دیدن این والیبالیست قهرمان دست از پا نشناخته و برای بازی به سوی او می‌دوند. پویان می‌گوید: «هر روز برای بازی به پارک می‌آیم و گاهی آقاسجاد را هم اینجا ملاقات می‌کنم.

خیلی مهربان و دلسوز است. انگار نه انگار که او عضو تیم‌ملی است و ما بچه ۹ ساله! برای حمایت از من و دیگر همسالانم هرکاری از دستش برآید انجام می‌دهد و هوای‌مان را دارد.» در ادامه صحبت‌های او، پارسا می‌گوید: «با مهارتی که او در رشته والیبال دارد بازی با ما برایش قطعاً جذابیتی ندارد، اما با رویی خوش به‌عنوان لیدر با ما والیبال بازی می‌کند. در این پارک با تماشای بازی بزرگ‌ترهایی همچون سجاد به این ورزش علاقه‌مند شدم و کم‌کم خودم بازی در رشته والیبال را شروع کردم.»

  • علاقه‌مند به خدمتگزاری در محله

«دوست دارم وقتی مهارتم در رشته والیبال بیشتر شد شرایطی در محله پیش بیاید که بتوانم در یک مجموعه به شناسایی استعدادهای محله و مربیگری برای علاقه‌مندان محله بپردازم.» «سجاد جلوداریان» عضو تیم‌ملی والیبال نوجوانان با بیان این موضوع می‌گوید: «بیشتر اهالی از جمله کودکان و نوجوانان محله من را به خوبی می‌شناسند و با حضورگاه و بیگاه در بوستان امام خمینی(ره) هرکاری بتوانم برای رشد و پیشرفت آنها انجام می‌دهم.» وی ادامه می‌دهد: «اگر شرایط تمرینی اجازه بدهد و فضایی در محله به این کار اختصاص داده شود باعث افتخارم است که در محله قدیمی‌ام، نعمت‌آباد، خدمتگزار اهالی خوب محله باشم.»

کد خبر 634102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha