باشگاه فوتبال «نفت تهران» که ۲ سال پیش تیم‌داری در رده‌های بزرگسالان و حرفه‌ای را تعطیل کرد و «بادران» باشگاه فوتبالی که در دسته اول فعالیت دارد

تهرانسر

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: و نیز تیم‌های «وردآورد» که حتی جواز حضور در رقابت‌های دسته سوم را هم کسب کرده، برای اهالی ورزش دوست منطقه ۲۱ شناخته شده هستند. باشگاه فوتبال «نفت تهران» که ۲ سال پیش تیم‌داری در رده‌های بزرگسالان و حرفه‌ای را تعطیل کرد و «بادران» باشگاه فوتبالی که در دسته اول فعالیت دارد و نیز تیم‌های «وردآورد» که حتی جواز حضور در رقابت‌های دسته سوم را هم کسب کرده، برای اهالی ورزش دوست منطقه ۲۱ شناخته شده هستند. اما جالب است بدانید که فعالیت‌های ورزشی این منطقه غربی در سطوح بالا تنها به فوتبال محدود نمی‌شود و در رشته والیبال نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

یکی از تیم‌های خوب والیبال استان تهران به نام «پدیده غرب تهران» است که سرمربی و بازیکنان آن همگی بومی منطقه ۲۱ و محله «تهرانسر» هستند. باشگاهی که نزدیک به ۱۳ سال پیش، کارش را زیر نظر «احسان وطن دوست»، یکی از والیبالیست‌های ساکن منطقه، آغاز کرد و امروز در سوپر لیگ استان تهران حضور دارد.

احسان وطن دوست، از سال ۱۳۸۳ ساکن تهرانسر است. در تیم «فتح» تهرانسر بازی می‌کرد و مربیگری را در باشگاه «یاس» تهرانسر آغازکرد. او در تیم‌های والیبال منتخب تهران، «پیکان» و «سایپا» هم بازی کرده است تا اینکه در سال ۱۳۸۷ تصمیم می‌گیرد یک تیم والیبال محلی تشکیل دهد تا بتواند پله‌های رشد وترقی را یکی پس از دیگری طی کند. او درباره شروع کار و پایه‌های اولیه باشگاه پدیده غرب تهران به همشهری محله می‌گوید: «از سال ۱۳۸۷ این افتخار را داشتم که در خدمت ورزش منطقه و نوجوانان و جوانان والیبال دوست و مستعد تهرانسر باشم. کارمان را با شناسایی و آموزش بچه‌های علاقه‌مند و مستعد آغاز کردیم.

از زمانی که کارمان را با ۴ نفر شروع کردیم تا به امروز، حدود ۳۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان تهرانسری را آموزش داده‌ایم. ابتدا با نفرات برتر و برگزیده در مسابقات شهرداری‌ها شرکت کردیم و افتخارات و عناوین فراوانی را برای منطقه به دست آوردیم. مرحله به مرحله جلو آمدیم و پیشرفت کردیم و امروز باشگاهایی داریم که از فدراسیون «والیبال جمهوری اسلامی ایران» مجوز گرفته و ثبت شده است و در سطح ایران یک تیم شناخته به شمار می‌رود. باشگاه والیبال پدیده غرب، امروز در همه رده‌ها به شکل کانونی و آکادمیک فعالیت دارد. بسیار خوشحال و مفتخرم که توانسته‌ایم انقلابی در والیبال منطقه ۲۱ و تهرانسر ایجاد کنیم.»

یک تیم صدردرصد بومی و محلی
نکته جالب این باشگاه تنها حضورش در تهرانسر نیست. همه بازیکنان والیبال پدیده غرب نیز بومی و ساکن این محله و منطقه ۲۱ هستند که در این باشگاه آموزش دیده‌اند. وطن دوست می‌گوید: «زمانی که کارمان را آغاز کردیم، این‌گونه نبود که بتوانیم خیلی زود تیم تشکیل بدهیم و وارد مسابقات شویم. نزدیک به ۶ سال برنامه ما، شناسایی استعدادها و آموزش دادن به نوجوانان و جوانان مستعد تهرانسر بود. سپس از بین همین بچه‌ها، تیم والیبال تشکیل دادیم و وارد مسابقات شدیم. از روزی که کارمان را آغاز کردیم، هدفمان رسیدن به رده بالای والیبال بود. آن‌هم با بچه‌هایی که خودمان رشد و پروش داده‌ایم. همان‌گونه که اشاره کردم، همه بازیکنان تیم، بومی هستند.

این موضوع ۲ دلیل دارد. نخست اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی تهرانسر، رفت‌وآمد به اینجا برای ساکنان دیگر مناطق و محله‌ها دشوار است. دلیل دیگر هم این است که به انداره کافی در تهرانسر و منطقه استعداد خوب داریم که نیازی به استفاده از بازیکنان دیگر مناطق و محله‌ها نیست. نه تنها نیازی به استفاده از بازیکنان خارج از تهرانسر نداشتیم که تعداد زیادی از بازیکنان ما جذب تیم‌های دیگر شده‌اند. دست‌کم ۶ بازیکن در تیم‌های سوپر لیگ والیبال از جمله تیم پیکان داریم. تعداد دیگری از بچه‌ها در تیم‌های لیگ دسته اول کشور بازی می‌کنند و برخی هم به تیم‌های لیگ استانی رفته‌اند. بعضی‌ها را خودمان معرفی کردیم و بعضی هم خودشان رفتند. تعدادی هم مدت زمانی شاگرد ما بودند و پس از چند وقت متوجه شدیم که به تیم‌های دیگر رفته‌اند که همه اینها برای ما و والیبال منطقه و تهرانسر باعث افتخار است.»

تهرانسری‌ها نایب قهرمان استان تهران
بالاترین رده والیبال ایران، سوپر لیگ است که در کشور برگزار می‌شود. دوره بعدی لیگ یک کشوری و پس از آن مسابقات لیگ استانی است. تیم پدیده غرب از سال ۱۳۹۴ در رقابت‌های لیگ استان تهران حضور دارد و در هر دوره موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است. در سال ۱۳۹۴ این تیم در بین ۱۱۰ تیم شرکت‌کننده، در جمع ۸ تیم برتر قرار گرفت. سال ۱۳۹۵ نایب قهرمان تهران شد و در لیگ استانی به جمع چهار تیم نهایی راه یافت. در سال ۱۳۹۶ نایب قهرمان لیگ استان تهران شد و در سال ۱۳۹۸ دوباره به جمع ۸ تیم برتر استان راه پیدا کرد. در سال ۱۳۹۸ مسابقات به سبب شیوع ویروس «کرونا» نیمه‌تمام ماند. در سال ۱۳۹۹ نیز تا اینجا به جمع ۱۶ تیم راه پیدا کرده است و رقابت‌ها به شکل حذفی ادامه دارد.»

مشکلات تیم‌داری
باشگاه‌داری و روانه کردن یک تیم خوب و مدعی برای رقابت‌ها مانند هر رشته دیگری هزینه بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. تیم والیبال پدیده غرب، هرچند پله‌های پیشرفت وترقی را به خوبی طی کرده اما با مشکلات مالی روبه‌رو است. وطن دوست درباره مشکلات و مصائب تیم‌داری می‌گوید: «مبلغ ورودی مسابقات ۸ میلیون تومان است. تهیه لباس و توپ و دیگر امکانات، هزینه‌های کادر فنی، اجاره سالن، رفت‌وآمد اعضای تیم و بسیاری خرج و مخارج دیگری که سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان است. البته توانستیم اسپانسری بگیریم که حدود ۱۰‌درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. بقیه را هم از شهریه‌هایی که برای آموزش می‌گیریم، تأمین می‌کنیم. با توجه به اینکه کارمند سازمان «صدا و سیما» هستم و هزینه‌های زندگی‌ام از این طریق تأمین می‌شود، همه درآمد حاصل از آکادمی باشگاه را برای تیم هزینه می‌کنم.»

صنایع از ورزش منطقه حمایت نمی‌کنند
متأسفانه کارخانه‌ها و صنایع منطقه هیچ‌کدام حاضر به سرمایه‌گذاری و حمایت از این تیم نیستند. همان‌گونه که تیم فوتبال وردآورد سال‌ها است با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند. وطن دوست ادامه می‌دهد: «امسال که همه چیز گران‌تر شده، هزینه‌های ما هم چند برابر شده است. هیچ‌کدام از کارخانه‌ها و صنایع حاضر نیستند، اسپانسر ما شوند. برای هزینه‌های تیم، مبلغ ۲ میلیون تومان کسری داشتیم که با کمک «شمس‌آبادی»، رئیس اداره ورزش منطقه، به چند کارخانه پیشنهاد دادیم که به اندازه این مبلغ حامی مالی ما باشند که هیچ‌کدام قبول نکردند. قیمت یک توپ والیبال ۲ میلیون تومان است.

کفش والیبال ۳ میلیون قیمت دارد و همین چیزها است که جوان‌ها را از ورزش دور می‌کند. اگر قرار باشد به سطح بالاتر یعنی لیگ یک کشوری و سوپرجام برویم که از نظر فنی نیز توانایی و شانس آن را داریم، اما بی‌شک از لحاظ مالی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. با اینکه همه بازیکنان محصول آکادمی خودمان هستند و پول قرارداد نمی‌دهیم، شرایطمان این‌گونه است. امسال نیز با توجه به شیوع کرونا که سالن‌های ورزشی تعطیل شده است، چند روز مانده به بازی هم نمی‌توانیم یک جلسه تمرینی داشته باشیم! ‌»

کد خبر 565224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha