در روزهایی که همه‌گیری ویروس «کرونا» مردم و به‌ویژه کودکان و نوجوانان را از حضور در اجتماع و بازی و تفریح محروم کرده است و آنها مجبورند تا غیر از موارد ضروری و اضطراری در خانه قرنطینه باشند، برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و سمینارهای مجازی فرصت خوبی برای سرگرم شدن است.

داستان ستاره ها

همهشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  تجربه‌ای جدید که با وجود همه محدودیت‌ها و تفاوت‌هایش با برنامه‌هایی که به شکل حضوری برگزار می‌شد، باز هم خالی از لطف نیست و شور و هیجان را در بین بچه‌هایی به وجود می‌آورد که از خانه‌نشینی خسته شده‌اند. برنامه‌هایی مانند مسابقه «استعدادیابی تهرانسری‌ها» که همین امسال برگزار و نفرات برتر نیز مشخص شد. در این گزارش با این مسابقه، نفرات برتر و برگزیدگان آن بیشتر و بهتر آشنا می‌شویم.

  • برگزاری مسابقه با همکاری شهرداری منطقه

نوروز ۱۴۰۰ یک مسابقه مجازی استعدادیابی با مشارکت شهرداری منطقه ۲۱ و یکی از کانال‌های محلی تهرانسر برگزار شد. در این مسابقه که به رده سنی کودک و نوجوان اختصاص داشت، شهروندان در ۳ رشته مختلف، ویدئوهای خود را به مدیر کانال تهرانسری‌ها ارسال کردند تا از بین آنها نفرات برتر انتخاب شود. سرانجام در تیرماه نفرات برتر برگزیده شدند و با حضور در ساختمان شهرداری منطقه، جوایز خود را از دست «مریم عیدی‌زاده»، مدیر روابط‌عمومی، دریافت کردند تا مراسم اهدای جوایز این مسابقه مجازی در روزهای کرونایی باشد. «فرزان فتوحی» که مجری مسابقه استعدادیابی تهرانسری‌ها نیز بود درباره این برنامه می‌گوید: «مسابقه استعدادیابی تهرانسری‌ها با همکاری شهرداری منطقه، نوروز ۱۴۰۰ برگزار شد و طی آن از اهالی و ساکنان محله دعوت کردیم تا در زمینه‌های نمایش، موسیقی و حرکات نمایشی ویدئوهای خود را برای ما ارسال کنند تا ضمن منتشر کردن آنها در پایان به نفرات برتر از سوی شهرداری منطقه جوایزی اهدا شود. در مجموع حدود ۳۰ نفر ویدئوهای خود را برای ما ارسال کردند. ابتدا قرار بود نفرات برتر با رأی‌گیری کامنتی برگزار شود و اهالی تهرانسر نفرات برتر را انتخاب کنند.

حدود ۳ هزار رأی دریافت کردیم، اما از آنجا که پس از بررسی‌های دقیق‌تر متوجه شدیم در روند رأی‌گیری کامنتی تخلفاتی رخ داده است، پس از همفکری با مدیران شهرداری منطقه تصمیم گرفتیم تا آرای کامنتی را باطل کنیم و برای انتخاب نفرات برتر از داوران و کارشناسان هر رشته کمک بگیریم. در حوزه نمایش «محسن افشار»، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون داوری این بخش را برعهده داشت. در زمینه حرکات نمایشی «هادی فرحی»، مربی و داور رشته ورزشی ژیمناستیک نفرات برگزیده را انتخاب کرد. در قسمت موسیقی «سینا کریمی»، دانش‌آموخته رشته موسیقی و آهنگسازی داور مسابقه بود. در هر بخش نفرات اول تا سوم برگزیده شدند، اما از آنجا که شهرداری منطقه به‌عنوان اسپانسر مسابقه قرار بود تنها به یک نفر در هر بخش جایزه دهد، فقط نفرات برتر را معرفی کردیم.»

داستان ستاره‌ها

  • انتظار روبه‌رو شدن با چنین استعدادهایی را نداشتم

محسن افشار، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون که داوری بخش نمایش را برعهده داشت، عملکرد بچه‌ها را در مسابقات استعدادیابی قابل قبول می‌داند و می‌گوید: «سطح کار بچه‌هایی که در این مسابقه شرکت کرده بودند، خوب بود و گمان می‌کنم با وجود سن کم، عملکرد متوسطی در اجرای تئاتر، نمایش و موسیقی داشتند که در مجموع قابل قبول است. اگر از این استعدادها حمایت‌های لازم صورت بگیرد و به آنها رسیدگی شود، می‌توانند در رشته تئاتر پیشرفت کنند. به گمانم این بچه‌های با استعداد ارزش سرمایه‌گذاری دارند و می‌توانند آینده خوبی در تئاتر و موسیقی داشته باشند. واقعاً از تماشای کارشان لذت بردم و انتظار نداشتم که این‌قدر خوب باشند.»

  • ضرورت حمایت از افراد با استعداد

افشار برگزاری چنین برنامه‌هایی را بسیار مفید و سودمند می‌داند و باور دارد که چنین مسابقاتی باید در محله تهرانسر ادامه داشته باشد و در محله‌های دیگر نیز برگزار شود تا همه بچه‌ها فرصتی برای عرضه استعدادها و نشان دادن توانایی‌های خود داشته باشند: «به گمانم برگزاری چنین برنامه‌ای در محله، فکر و ایده خوبی بود و این کار را تحسین کردم. استعدادهای بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که می‌توانیم آنها را در دل محله‌ها شناسایی کنیم. به هرحال بسیاری از این افراد به دلیل اینکه فضا و دسترسی کافی برای بروز استعدادهای خود ندارند، نا شناخته می‌مانند و به اصطلاح می‌سوزند. شناسایی استعدادها باید از جایی آغاز شود. در مدارس یا محله فرقی نمی‌کند. بدیهی است این بچه‌ها با سن و سال کم که به این زیبایی تئاتر اجرا می‌کنند، نمی‌توانند به سادگی خود را به مراکز و پایگاه‌های تئاتر و نمایش برسانند و نیاز به حمایت دارند. نکته قابل تحسین دیگری که باید با آن اشاره کنم، حمایت و توجه پدر و مادر این بچه‌ها است که شرایط را برای اجرای نمایش آنها فراهم و این ویدئوها را برای شرکت دادن فرزندانشان در مسابقه از سال کردند.»

  • جای خالی سالن تئاتر در تهرانسر

این کارگردان، بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به این موضوع که تهرانسر بی‌شک به یک سالن سینما و تئاتر نیاز دارد، از شهرداری و هنرمندان محلی می‌خواهد که این موضوع را به نفع شهروندان، استعدادها و علاقه‌مندان این هنر پیگیری و دنبال کنند: «واقعاً جای تأسف است که تهرانسر به‌عنوان یک محله پرجمعیت و به نسبت قدیمی در منطقه ۲۱، هیچ‌گونه سالنی برای تئاتر و سینما ندارد. در گذشته، سالن تئاتر و سینما «ققنوس» بود که متأسفانه چند سالی می‌شود که تعطیل و تخریب شده است. گمان می‌کنم باید شهرداری در این زمینه‌کاری انجام دهد و شرایطی را فراهم کند که تهرانسر دست‌کم یک سالن سینما و تئاتر داشته باشد. سالنی که بشود از آن برای اجرای موسیقی و دیگر برنامه‌های هنری نیز استفاده کرد. این استعدادهای خوبی که دیدم واقعاً به یک پایگاه هنری نیاز دارند. هنرمندان تهرانسر نباید دغدغه نبود سالن سینما و تئاتر را در محله داشته باشند و باید با تلاش و رایزنی این کمبود و مشکل در این منطقه از بین برود.»

  • ژیمناستیک برای همه

هادی فرجی، مربی ژیمناستیک، که داوری بخش حرکات نمایشی را برعهده داشت، درباره عملکرد بچه‌ها در این بخش به همشهری محله می‌گوید: «مسابقه استعدایابی که در محله تهرانسر برگزار شد، در دسته‌بندی «ژیمناستیک برای همه» جای می‌گیرد که برای داوری ۲۰ فاکتور دارد. از این ۲۰ فاکتور، ۱۰ فاکتور را برای داوری لحاظ کردیم و بر همین اساس نفرات برتر انتخاب شدند.» فرجی که خود کارشناس استعدادیابی است، این قبیل برنامه‌ها را بیش از آنکه استعدایابی بداند مسابقه یا جشنواره می‌داند: «نمی شود به چنین برنامه‌هایی استعدادیابی گفت. برای استعدادیابی باید بچه‌ها همگی در شرایط یکسان باشند و یک نوع تست و آزمون از آنها گرفته شود. برای مثال، در زمینه سنجش آمادگی جسمانی، تعدادی از بچه‌ها را به مدت ۸ ماه تمرین و آموزش می‌دهند، سپس از همه آنها تست می‌گیرند تا نفرات با استعدادتر شناسایی شوند.»

  • ۵ استعداد برتر تهرانسر از نگاه داوران

در پایان، داوران ۵ نفر از شرکت‌کنندگان را به‌عنوان استعدادهای برتر انتخاب کردند. «ستایش بیرامی» از بین ۶ اجرایی که برای داوری انتخاب شده بود، در بخش حرکات نمایشی و ژیمناستیک مقام نخست را کسب کرد. «یسنا نصرالهی»، نوازنده سنتور، از بین ۱۶ اجرای منتخب در رشته نوازندگی موسیقی و خوانندگی برگزیده شد. گروه تئاتر ۳ نفره «آرین فخری»، «آرشیدا فخری» و «پینار قربانی» نیز با اجرای نمایش «مجازات گالیله» در بخش رشته نمایشی به مقام نخست دست یافتند.

  • امکانات محله برای ورزش ژیمناستیک مناسب نیست

 نام: ستایش بیرامی
رشته استعدادیابی: ژیمناستیک

ستایش بیرامی، درباره فعالیت‌های ورزشی و شرکت در مسابقه استعدادیابی به همشهری محله می‌گوید: «کلاس سوم بودم که ورزش را آغاز کردم. به سبب آمادگی جسمانی و علاقه‌ای که به ژیمناستیک داشتم، این رشته ورزشی را انتخاب کردم. پس از مدتی فعالیت در این رشته، ژیمناستیک را رها کردم. زمانی که کلاس هفتم بودم، تصمیم گرفتم دوباره این ورزش را شروع کنم. برای همین در باشگاه «یاس» تهرانسر ثبت‌نام کردم. امسال هم در مسابقات استعدیابی شرکت کردم و به موجب نوع حرکات و انعطاف بدنی خوبی که داشتم مقام نخست را کسب کردم. این برنامه‌ها بسیار خوب است و به بچه‌ها انگیزه می‌دهد و سبب می‌شود تا شادی و هیجان داشته باشیم.» نفر اول مسابقه استعدادیابی در رشته حرکات نمایشی، امکانات محله در رشته ژیمناستیک را کم و نامناسب می‌داند: «خیلی‌ها در تهرانسر مانند من علاقه زیادی به ورزش ژیمناستیک دارند، اما محله ما امکانات زیادی برای این رشته ورزشی ندارد. در تهرانسر ۲ باشگاه در حوزه ژیمناستیک فعال هستند که آنها هم کامل نیستند. فضای یکی از باشگاه کوچک است و باشگاه دیگر هم امکانات زیادی ندارد. اگر کسی در این رشته به موفقیتی می‌رسد به سبب امکانات نیست، بلکه به دلیل استعداد است.»

  • این مسابقه به ما انگیزه تلاش داد

نام: یسنا نصر اللهی
رشته استعدادیابی: موسیقی

یسنا نصر اللهی، نفر اول مسابقه استعدادیابی در بخش موسیقی است. هنرمند کوچک هم‌محله‌ای درباره اینکه چند سال است موسیقی کار می‌کند و چرا در مسابقه استعدادیابی شرکت کرده است به همشهری محله می‌گوید: «سال پیش به دلیل علاقه‌ای که به موسیقی داشتم، در کلاس آموزش سنتور ثبت‌نام کردم. با کمک و حمایت‌های پدر و مادرم در این مدت پیشرفت خوبی داشتم. وقتی شنیدم که در تهرانسر مسابقه استعدادیابی برگزار می‌کنند، برای اینکه بدانم در چه سطحی هستم تا بتوانم با بچه‌هایی که موسیقی کار می‌کنند رقابت داشته باشم، تصمیم گرفتم در این چالش شرکت کنم و خود را محک بزنم. هرگز انتظار نداشتم که مقام نخست را کسب کنم. از اینکه موفق شدم در رقابت با همسن و سال‌های خودم عملکرد بهتری داشته باشم، واقعاً خوشحالم و حس خوبی به من دست می‌دهد. تشویق می‌شوم تا موسیقی را جدی‌تر دنبال کنم. مسابقه‌ای که در محله برگزار شد، بسیار خوب بود و در بچه‌ها حس رقابت ایجاد کرد، به همه ما انگیزه داد و همه تلاش کردیم تا بهترین کار خود را ارائه دهیم.»

  • گام اول برای موفقیت در تئاتر را برداشتم

نام: پینار قربانی
رشته استعدادیابی: تئاتر

پینار قربانی، یکی دیگر از نفرات تیم برگزیده نمایش گالیله به همشهری محله می‌گوید: «از سال گذشته اجرای نمایش را آغاز کردیم. از اجرای نمایش گالیله فیلمی تهیه کردیم. فیلم‌های دیگری نیز از نمایش‌هایی مانند «داوینچی» داریم. هدف‌مان از اجرای نمایش گالیله این بود که تئاتری را اجرا کنیم تا علمی و آموزنده باشد. علمی بودن، طنزی که در نمایش وجود دارد و بازی خوب ما سبب موفقیت این نمایش شد و خوشبختانه مقام نخست را کسب کردیم.» پینار برای بازی در این نمایش در هیچ‌گونه کلاس بازیگری یا دوره تخصصی شرکت نکرده است. او نمی‌داند در تهرانسر کلاس یا آموزشگاهی برای تئاتر و بازیگری وجود دارد یا خیر؟ او می‌گوید: «برای یادگیری نمایش کلاس خاصی نرفته‌ام و نمی‌دانم در تهرانسر کلاسی در این زمینه وجود دارد یا نه! بازی در این نمایش و موفقیت ما سبب شد تا به بازیگری در تئاتر بیشتر از پیش علاقه‌مند شوم و می‌خواهم این راه را همچنان ادامه دهم. در واقع اکنون گام اول را بر داشتیم. امیدوارم باز هم بتوانیم موفق شویم و نمایش‌های ما دیده شوند.»

  • نمایش «گالیله» را با کارگردانی مادرم اجرا کردم

نام: آرین فخری
رشته استعدادیابی: تئاتر

آرین فخری، یکی از نفرات تیم برگزیده تئاتر در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تئاتر را آغاز کردم. قرنطینه و ماندن در خانه سبب شد تا به استعدادهایم پی ببرم و آن را شکوفا کنم. با تشویق مادر و پدرم تصمیم گرفتیم تا به همراه آرشیدا خواهر ۵ ساله‌ام، نمایش یک دانشمند معروف را بازی کنیم که ماندگار باشد. داستان مناسبش را پیدا کردیم و نمایش «گالیله» را با کارگردانی مادرم اجرا کردیم. موضوع نمایش مجازات و دستگیری گالیله بود. از طریق مادربزرگم مطلع شدیم که در تهرانسر گروهی برای استعدادیابی وجود دارد. ما هم فیلمی از تئاترمان گرفتیم و در کانالی که اعلام کرده بودند، گذاشتیم و خوشبختانه مقام نخست را کسب کردیم.» آرین از تصمیمش برای ادامه فعالیت در تئاتر می‌گوید: «دلیل انتخاب این نمایش این بود که نکات علمی و آموزنده‌ای دارد. برای تفریح و سرگرمی و بدون هیچ ذهنیت و انتظاری برای کسب مقام در این مسابقه شرکت کردیم و گمان اینکه مقام نخست را کسب کنیم، نداشتم. این اجرا و این مقامی که به دست آوردیم برای من انگیزه‌ای شد که تئاتر را ادامه بدهم.»

کد خبر 616584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha