چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

علی شاکری: یک هفته مانده به آغاز رسمی بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر والیبال ایران، تهران به کانون بازی‌های تدارکاتی و دستگرمی تیم‌های شرکت‌کننده تبدیل شده است.

 این روزها اکثر تیم‌های شهرستانی که شرایط مالی مناسب‌تری دارند در تهران به سر می‌برند و هر روز با انجام چند بازی تدارکاتی سعی دارند خود را به بازی‌ها برسانند. این تیم‌ها که تا هفته پیش تکلیف خود را نمی‌دانستند، در یک هفته به آغاز مسابقات تلاش دارند تا ضمن جبران مافات ماه‌های از دست رفته به هماهنگی لازم دست یابند.

 برای تیم‌های تهرانی که برخلاف دوره‌های قبل از سهمیه کمتری نسبت به گذشته برخوردارند حضور تیم‌های شهرستانی در مرکز موهبتی بود تا بتوانند با حریفان متنوعی روبه‌رو شوند.

در دوره بیست و یکم لیگ‌برتر والیبال، تهران با 4 تیم به مصاف 9 تیم شهرستانی می‌رود. در کمتر دوره‌ای تیم‌های شهرستانی به لحاظ رقمی و نه امکاناتی و فنی تا به این اندازه بر تیم‌های تهرانی برتری داشتند.

شاید ایرادهای زیادی بتوان بر لیگ و تیم‌های شرکت‌کننده‌اش گرفت اما لیگ امسال با گستردگی بیشتری در ابعاد جغرافیایی کشور روبه‌روست که این خود یک امتیاز بزرگ برای لیگ این دوره محسوب می‌شود.

فاصله با ایده‌آل‌ها

 لیگ فعلی هنوز فاصله زیادی با ایده‌آل‌ها دارد. ایده‌آل‌های لیگ برتر والیبال زمانی محقق خواهد شد که باشگاه‌های متمول فعال در عرصه ورزش و به خصوص فوتبال هرکدام با سرمایه‌گذاری در مناطق مستعد کشور به یاری والیبال بشتابند تا این ورزش بتواند با استفاده از همه پتانسیل و ظرفیتش در عرصه باشگاهی به دنبال اهداف مهمش چون کسب قهرمانی در آسیا، راهیابی به المپیک و قهرمانی‌های رنگارنگ در رده‌های نوجوانان و جوانان حرکت کند.

 با وجود فراهم نبودن این شرایط والیبال توانسته در همین سال جاری به موفقیت‌های بزرگی چون مقام سومی جوانان و قهرمانی نوجوانان در جهانی دست پیدا کند. به هرحال داشتن یک لیگ پویا و خودجوش و تیم‌هایی که بتوانند در تمامی جهات از جمله سازندگی و پرورش بازیکن به ارتقای سطح والیبال کمک کنند، همواره از خواسته‌های اهالی این ورزش از مسابقات باشگاهی بوده است.

 رقابت نابرابر

عدالت، حکم می‌کند تیم‌ها با امکانات و شرایط تقریباً مساوی با هم به رقابت بپردازند، همان‌گونه که این موضوع در ذات ورزش و خود والیبال هم نهفته است. در والیبال پس از 4 گیم که 2 تیم مساوی شدند در گیم پنجم در امتیاز 8، زمین‌ها برای رعایت عدالت و شرایط تساوی برای اعضای 2 تیم، طبق قانون معاوضه می‌شود.

متأسفانه در رقابت‌های لیگ‌برتر والیبال هیچ‌گاه تیم‌ها متمول با امکانات چند برابر دیگر تیم‌های شرکت‌کننده بوده است. با وجود 2 عامل تعیین‌کننده مالی و امکاناتی بارها شاهد برتری تیم‌هایی در طول سالیان گذشته در لیگ‌برتر والیبال بوده‌ایم که یک دهم تیم‌های مدعی سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

دورنمای لیگ امسال

در لیگ‌برتر فصل جاری هم 13 تیم حاضر را می‌توان از این زاویه به 3 دسته تقسیم‌بندی کرد. در دورنمای لیگ امسال پیکان و سایپا از تهران، پتروشیمی ماهشهر، پگاه ارومیه و پردیس متحد قزوین به لحاظ جذب بازیکن و مربی در زمره تیم‌های درجه اول لیگ قرار می‌گیرند. اتکا و پاس تهران، بانک صادرات مشهد و اروم‌دشت ارومیه را نیز می‌توان به عنوان تیم‌های درجه 2 تلقی کرد و بقیه تیم‌ها مثل استقلال گنبد، شهرداری همدان، گل‌گهر سیرجان و تربیت یزد در رتبه سوم جای می‌گیرند.

 پیکان، بازهم مدعی اول

 پیکان تهران، پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران و آسیا در فصل جاری نیز با وجود از دست دادن محمد سلیمانی و پیمان اکبری، مدعی شماره یک قهرمانی است. این تیم با جذب محمد محمدکاظم، پرویز پزشکی، آرش کشاورزی و مهدی بازارگرد، همچنین حفظ امیر حسینی، محمد منصوری، محمد ترکاشوند، فرهاد ظریف، داود مقبلی، محمد موسوی و حمید جعفری دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. پیوستن عباس برقی ضریب توانایی کادرفنی این تیم را با حضور مصطفی کارخانه، داود آهنگری و حسین حسینی افزایش داده است.

سایپا، رقیب اول پیکان

سایپا، دیگر تیم تهرانی و رقیب 2 سال اخیر پیکان هم در فصل نقل و انتقالات، بی‌سروصدا بازیکنان خوبی جذب کرد. این تیم نیز مانند پیکان در کنار جذب بازیکن جدید از اندیشه تقویت کادرفنی هم غافل نماند. فرید صائبی در این فصل روی نیمکت سایپا در کنار حمید موحدی و محمد معصومیان خواهد نشست.

با رفتن محمد محمدکاظم، علی حسینی، محمد شریعتی و امیرحسین منظمی نفراتی چون سعید معروف، میکائیل تاجر، محسن عندلیب، رامین بابایی، احسن‌الله شیرکوند، حامد رضایی و عادل غلامی به این تیم پیوستند. علیرضا نادی، فرهاد نظری‌افشار و علی سجادی نیز بازماندگان تیم سال قبل هستند.

تازه‌وارد مدعی

 پردیس متحد قزوین به عنوان تیمی تازه‌وارد با توپ پر آمده است. پردیس با جذب منصور زادون، پیمان اکبری، سعید رضایی، رحمان داودی، مرتضی شیاری، رحمان محمدی‌راد، سعید مصطفی‌وند، عرفان نواز، روح‌الله کولیوند و علی پژوهان و 2 بازیکن خارجی شرایطی تقریباً همسان با پیکان و سایپا دارد. این تیم با هدایت علی مؤذن کاپیتان اسبق تیم‌ملی و محمدرضا دامغانی مربی تیم جوانان ایران و با علیرضا محمدی به عنوان مدیرفنی، می‌تواند بار دیگر نام والیبال قزوین را همانند ابتدای دهه 50 و 70 زنده کند.

 پگاه، همچنان مدعی

 پگاه ارومیه در این فصل زودتر از سال‌های قبل تیم خود را بست. حفظ رسول بنایی که در نیمه راه بازی‌های سال گذشته جانشین ابراهیم وطن‌پرست شد، این موقعیت را به وجود آورد که پگاه با آمادگی دوچندان وارد بازی‌های لیگ‌برتر شود.

حمزه زرینی، صابر نریمان‌نژاد، مهدی مهدوی، مهران زارع، ایگور ورونین و مارکوویچ بازیکنان جدید این فصل پگاه محسوب می‌شوند. این تیم با حضور جواد محمدنژاد، عبدالرضا علیزاده، معین رحیمی و فرزاد محمدی ساعی از پتانسیلی قابل توجه برای مطرح شدن دوباره برخوردار است.

 پتروشیمی، تلفیقی از تیم ملی و نوجوانان

 پتروشیمی با حضور فرهاد نفرزاده و ست‌کوویچ، حکم همان برق چند سال قبل را دارد. این تیم با تلفیقی از مردودهای تیم‌ملی بزرگسالان و چند بازیکن آتیه‌دار نوجوانان، قصد رقابت با مدعیان لیگ را در سر می‌پروراند. اینکه این تیم تا چه اندازه قادر به برآوردن انتظارات خواهد بود باید منتظر ماند.

مجتبی عطار، ساسان ثانی، آرش صادقیانی، بهمن جهاندیده، علیرضا جدیدی، مصطفی شریفات، مسلم محمدی‌زاده، فرهاد سال‌افزون و ادریس دانش‌فر به همراه 2 بازیکن اهل صربستان به نام‌های جوریچ و سینی‌شا نفرات پتروشیمی در این فصل هستند.

 تیم‌های دیگر

در مورد سایر تیم‌ها از اتکا تهران شروع می‌کنیم. تیمی که با از دست دادن چند چهره شاخص خود همچنان قصد دارد با دیگر جوانان جای بازیکنان قبلی را پر کند.

 ابراهیم وادی با بخششی، شاهینی، باقرپور، سوسن‌آبادی، سلیمانی و قاسمی به دنبال تکرار روزهای خوش فصل گذشته است.

 استقلال گنبد هم با همان مشکلات قدیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند و پس از کوچ چهره‌های برجسته‌اش با تیمی متوسط دلخوش پدیده‌های تازه‌ای است که همواره پس از شکل‌گیری با پیشنهادهای بهتر، ترک شهر و دیار می‌کنند.

 تربیت یزد با عباسعلی میرحسینی به هر زحمتی بود از انحلال دور شد و با تیمی غیربومی چشم به آینده دارد. بابک مظفری، عابد نورمحمد، خان‌احمدی، خداپرست، علیزاده، سلطانی و صالحی هسته اولیه تیم یزد را شکل می‌دهند.

 اروم‌دشت ارومیه جانشین تیم آذرپیام شد تا این شهر پس از تهران تنها شهری باشد که 2 سهمیه در لیگ‌برتر دارد. عزیز پرتوی، یدالله کارگرپیشه و مجید ساداتی مثلث کادرفنی این تیم را ترسیم می‌کنند. پرستاری، غیاثی، فرهادی، پاپیران، بنیادی، نائینی و صادقی به عضویت این تیم درآمدند.

 بانک صادرات مشهد در دقیقه 90 به لیگ‌برتر آمد. محمد شریعتی، رحمان رئوفی، مهرداد و مهدی فرح‌دوست، رضا تابعی و پیمان کریمی تا این لحظه حضورشان در این تیم قطعی است.

 پاس پس از چند سال همانند بانک صادرات در آخرین دقایق به والیبال بازگشت. این تیم قصد دارد با استفاده از بازیکنان جوان و سرباز مثل اشکان درخشان، مجتبی شبان، آرش کمالوند، گل‌محمد سخاوی، رضا صفایی و بازیکنان باتجربه‌ای چون افشاردوست و بهنام محمودی دوباره فعالیتش در والیبال همانند دهه 60 از سر بگیرد.

 شهرداری همدان هم در نخستین تجربه خود با فرهاد داخم و بازیکنانی چون شاهرخ جلوه، امین معمری، احمد بابایی، امیرحسین معززی‌خواه، سعید عسگریان، هادی پناهی و امیرهوشنگ شاه‌زمانی گام به لیگ برتر خواهد گذاشت.

کد خبر 33651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز