کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، اثری تازه منتشر شده با موضوع زندگی و شخصیت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) با عنوان «بوی گرم شکوفه‌های بادام» به قلم گروهی از نویسندگان و به انتخاب مجید قیصری است.

كتاب

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: ادبیات آئینی به ویژه در حوزه مسایل دینی در بین نویسندگان ایرانی و فارسی زبان از قدمت بالایی برخوردار است و اغلب نویسندگان نام آشنا در این بخش آثار قابل توجه و ماندگاری تالیف و منتشر کرده اند. این رویکرد در دهه‌های اخیر و به ویژه سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ تر شده و در بخش زندگینامه شخصیت‌های ماندگار دینی آثار داستانی قابل تاملی تالیف و منتشر شده است. نویسندگان نسل جوان هم در این زمینه پیشقدم شده و در سال های اخیر آثار خواندنی متعددی در بخش ادبیات دینی خلق کرده اند که از زوایای گوناگون قابل توجه و تامل است. تازه ترین اتفاق در این زمینه، انتشار کتاب «بوی گرم شکوفه‌های بادام» با موضوع زندگی و شخصیت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) است که شامل یازده داستان کوتاه به قلم گروهی از نویسندگان اغلب جوان ایرانی است. این کتاب توسط نویسنده معاصر، مجید قیصری انتخاب و جمع‌آوری و به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر  شده‌ است. نویسندگان این مجموعه اغلب به بیان روایت های روزمره از زندگی انسان امروزی پرداخته اند که در آنها، قهرمانان داستان ها در مواجه با مصائب و مشکلات زندگی، بر آموزه های دین مبین اسلام و احادیث مرتبط با پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) متوسل شده و از گردنه سخت مشکلات عبور می کنند. بیشتر داستان های این مجموعه در بستر رئالیستی روایت می شود و حوادث و قهرمانان این آثار برای مخاطب امروزی آشنا و قابل لمس است. با توجه به تعدد نویسندگان، موضوعات متعددی دستمایه تالیف داستان ها شده و یکی از ویژگی های این مجموعه، همانا تنوع سوژه ها و موضوعات داستانی است. نویسندگان این مجموعه حتی پا را فراتر گذاشته و آثاری درباره مسلمانان در گوشه و کنار جهان نوشته اند که تنوع موضوعی کتاب را دوچندان کرده است. به عنوان مثال، مجید قیصری، نویسنده نام آشنا که داستان های این مجموعه را انتخاب کرده، خودش هم داستان کوتاهی با عنوان«به شتر نظر کن» ارائه کرده که حوادث آن درباره جنگ بوسنی و هرزگوین است و مصائب و امیدهای مسلمانان در آن جنگ ویرانگر را روایت می کند.

در بخشی از این داستان، می خوانیم:« ناامید شده بودیم. از همه جا و همه کس؛ تسلیم محض. یادم نمی رود نشسته بودیم روی مبل و حرف می زدیم که یکباره سرهنگ برگشت طرف ما که توی ایوان نشسته بودیم. عصبانی گفت:« مگر شما به خدای مصطفی ایمان ندارید؟ مصطفی ما را نجات می دهد.» ( ص20)

همچنین حوادث داستان«پارکلیت» نوشته معصومه صفایی راد، در پیرامون کلیسایی در اروپا و ماجراهای داستان «خشک آوری» نوشته نجیبه فیروزی در سرزمین افغانستان اتفاق می افتد. حوادث داستان کوتاه«بوی گرم شکوفه های بادام» نوشته مرتضی فرجی که عنوان کتاب هم از آن برگرفته شده در یکی از شهرهای ایران (همدان) است و به همین منوال، وقایع هر یک از داستان ها در گوشه ای از این کره خاکی به وقوع می پیوندند و وجه اشتراک همه آنها، ریسمانی به نام دین مبین اسلام و همچین مفاهیم و مضامین مرتبط با شخصیت حضرت محمد(ص) است که آدم ها را در قاره ها، کشورها و شهرهای مختلف با قومیت ها و نژادهای مختلف به هم پیوند می دهد و این از ویژگی های اصلی کتاب«بوی گرم شکوفه‌های بادام» است. به بیان دیگر، هر یک از داستان‌های این مجموعه به نوعی و از زاویه ای متفاوت به زندگی و سیره پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) پرداخته و در تعدادی از داستان ها با  زندگی های روزمره امروزی مواجه هستیم که به نوعی وام گرفته از شیوه و سبک زندگی پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) است. روایت‌هایی که در همه تاریخ می تواند جاری باشد و بارها به اشکال گوناگون دیده ایم و به روایت های مختلف بیان شده است. داستان‌های این مجموعه عموماً به زندگی امروز مسلمانان و پیوند آنها با سبک زندگی رسول خدا(ص) را نشان می‌دهد؛ داستان‌هایی که در هریک از آنها می‌توان نمایی از زندگی امروز و دغدغه‌ مسلمانان امروز را جست و در پس آن، تأثیری را که دین و به‌ویژه شخصیت حضرت محمد(ص) بر زندگی آنها گذاشته نیز به تماشا نشست.

یکی از ویژگی های اصلی داستان های کتاب «بوی گرم شکوفه‌های بادام» پرداختن به موضوعات امروزی با محوریت زندگی و زمانه شخصیت های معاصر متاثر از حال و هوای سال های دل انگیز و دست داشتنی تاریخ صدر اسلام است. با توجه به این که این موضوع به طور غیر مستقیم بیان شده به زیبایی داستان ها افزوده و آنها را در ردیف آثار خواندنی در حوزه ادبیات دینی قرار داده است. از دیگر ویژگی های داستان های این کتاب، محدود نشدن به یک جغرافیای خاص و تعمیم دادن موضوع به سرزمین های اسلامی است که مسلمانان از ملیت ها و نژادهای مختلف با توسل به آموزه های مبین دین اسلام و در صدر آنها، شخصیت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) به وحدت و آرامش می رسند و این از پیام های اصلی و ماندگار داستان های این کتاب است.

چاپ اول (1400) کتاب«بوی گرم شکوفه‌های بادام» به انتخاب مجید قیصری در 144 صفحه با شمارگان 1250 نسخه و قیمت 15000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 633978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha