همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری در دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور گفت: اگر بخواهیم تعبیر درستی برای طرح تحول اقتصادی به کار ببریم می‌توان گفت این طرح، طرح باز مهندسی اقتصاد کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمد‌ی‌نژاد شنبه شب (23 شهریور) در ابتدای این دیدار که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان این ‌که «بسیج مهندسین استمرار فرهنگ و روحیه‌ بسیجی در عرصه‌ مهندسی کشور است» و طرح این پرسش که « مهندسی چیست؟» گفت: کار مهندسی، کار به اندازه و بهینه، مبتنی بر قواعد روشن و محکم و کاری است که در انجام امور در آن همه‌ جهات در نظر گرفته می‌شود؛ البته امروز در دانشگاه‌های کشورمان مهندس به کسی می‌گویند که با یک فن مرتبط با ماده آشنا شود؛ گرچه در حال حاضر و آرام‌آرام مفهوم مهندسی در حال گسترش به بخش‌های دیگر نیز هست؛ مثل مهندسی فرهنگی و مهندسی اقتصادی.

وی گفت: اعتقاد من این است که اگر با روش مهندسی که به نگاه مهندسی به امور منجر شود، به سمت انجام کارها پیش رویم سرعت پیشرفتمان چند برابر می‌شود و مساله‌ای حل‌نشدنی در برابرمان وجود نخواهد داشت؛ البته نمی‌گویم راه صد‌ساله را یک شبه طی می‌کنیم، ولی می‌توانیم چند ساله طی کنیم.

وی تصریح کرد: مهم این است که این نگاه را بشناسیم و وارد عرصه‌ مدیریت‌های گوناگون کشور شویم.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با تاکید بر این‌ که « در عرصه‌های گوناگون نیازمند نگاه مهندسی هستیم» افزود: در برخی امور نیز به باز‌مهندسی نیاز داریم؛ از جمله آموزش و پرورش که البته این امر تا حدودی در نظام آموزشی شروع شده است.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مهندسی فرهنگی اظهار کرد: در این ارتباط در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقداماتی در حال انجام است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با اعتقاد به این ‌که « در اقتصاد نیز به نگاه مهندسی نیازمندیم» و اشاره به این که « کشوری که این ‌همه نیرو، ذخایر و توانمندی دارد، نباید عقب باشد،» مدیریت مصرف بالای انرژی در کشور را نیازمند نگاه مهندسی دانست و افزود: ما باید در این امر تجدید نظر کنیم و نگاه مهندسی داشته باشیم؛ اکنون نیز می‌توان کاری کرد که مصرف انرژی در بخش‌های گوناگون به یک‌ دهم میزان فعلی کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: تعبیر درستی که می‌توان برای طرح تحول اقتصادی به ‌کار برد، طرح بازمهندسی اقتصاد کشور است.

رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که قریب به اتفاق مهندسان ما از روش مهندسی در انجام امور استفاده نمی‌کنند و یا کم استفاده می‌کنند، گفت: در سیاست خارجی ‌نیز می‌توان با نگاه مهندسی وارد شد و این امر اثربخشی زیادی خواهد داشت. هم‌چنین می‌توان در این عرصه نگاه مهندسی مبتنی بر اعتقادات دینی و اسلامی داشت.

احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنانش با بیان این ‌که « بدون حضور در عرصه‌های جهانی قادر نخواهیم بود استقلال خود را حفظ کنیم و در واقع بدون تاثیر‌گذاری در صحنه‌ بین‌المللی کشور را به قله برسانیم» گفت: در واقع نمی‌گذارند؛ چرا که معادلات را در عرصه‌های جهانی به نحوی تنظیم می‌کنند که مانع حرکت شما باشد؛ از این رو باید با حضور فعال این معادلات را برهم زد و در راستای اهداف خود تنظیم کرد.

وی افزود: در واقع قدرت‌های بزرگ آینده را به‌ گونه‌ای ترسیم کرده‌اند که تمام دنیا به نحوی که آنها می‌خواهند جلو برود؛ چنان‌که در هر عرصه‌ای که وارد می‌شوید جهت‌گیری‌های آن‌ها مشاهده می‌شود؛ آن‌ها آن چه را می‌خواهند جلو شما می‌گذارند؛ بنابراین شما برای پیشبرد اهدافتان باید این سیستم را تغییر دهید و به سمت اهداف خود تنظیم کنید؛ یعنی باید محیط بین‌المللی و دیپلماسی و سیاست خارجی را مهندسی کنید و اگر این مهندسی درست باشد، موفقیت‌های پی‌ در پی به دست می‌آید.

رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که « همه‌ی تحولات به نفع ایران در حال حرکت است» گفت: تمام مناسباتی که 60 سال سابقه دارد، امروز سیال و بی‌اعتبار شده و جهان به سمت یک شکل جدید در حال حرکت است.

وی با بیان این‌که به لطف خدا امروز ایران درعرصه‌ی بین‌المللی در همه‌ی جای دنیا و حتی در دورترین نقاط تاثیر‌گذار است و اثر تعیین‌کننده دارد، افزود: مثلا امروز (ایران) در آمریکای لاتین با آن که از ما فاصله‌ زیادی دارد، می‌بینیم که حضور دارد و اثر‌گذار است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این‌که « در حال حاضر آرایش‌های سیاسی در حال تغییر است و سرعت تحولات در عرصه‌ بین‌المللی روزافزون» اظهار کرد: هر کس برای خدا تصمیم بگیرد و بایستد قطعا پیروز است و این عین پیروزی است و شکست در آن راهی ندارد؛ از این رو دشمنان این اندیشه هر کاری کنند شکست خورده‌اند. ما باید درعرصه‌ داخلی و خارجی همین نگاه را داشته باشیم، این نگاه قدرت عظیمی ایجاد می‌کند که در برابر آن قدرت‌های دیگر ارزشی ندارند و کوچک به نظر می‌رسند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش با بیان این که « دستیابی به اهداف بزرگ و لازمه کار انسانی، عبور از دل مشکلات است»، افزود: در واقع وقتی از این مشکلات عبور می‌کنیم ساخته می‌شویم.

وی با بیان این‌که « در اقتصاد نیازمند بازمهندسی هستیم و این میدان، میدان هنرنمایی مهندسان است» افزود: بخش عمده‌ کار به انرژی، بهره‌برداری از انرژی و مدیریت انرژی برمی‌گردد و این کار مهندسی است و من از بسیج مهندسان دعوت می‌کنم در این عرصه وارد شود و مشارکت کند .

احمدی‌نژاد هم‌چنین با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های علمی و فناوری و تقاضایی که در حوزه بین‌المللی برای صدور این پیشرفت‌ها وجود دارد، گفت: ما در چند کشور خط تولید تراکتور راه‌اندازی کرده‌ایم و اکنون نوزده کشور از ما تقاضا کرده‌اند این خط تولید را در کشورهای آنها ایجاد کنیم. در مورد خودروی سمند نیز این‌گونه است و ده‌ها کشور از ما خواسته‌اند خط تولید سمند را در کشور آن‌ها راه بیندازیم و این تقاضاها در عرصه‌های گوناگون فنی و مهندسی وجود دارد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که « همیشه عده‌ای هستند که در برابر تحول و کار نو مقاومت می‌کنند و می‌خواهند ایران منفعل باشد» اظهار کرد: ایران در حال حاضر در عرصه‌ جهانی یک قدرت سالم و فرهنگی است. ما یک قدرت انسانی هستیم و پیاممان نیز انسانی، الهی و پیام پیامبران است.

وی با بیان این‌که « زورگویان در طول تاریخ تلاش کردند پیام الهی و پیامبران به گوش ملت‌ها نرسد» گفت: پیام الهی پیام نجات همه‌ انسان‌هاست و امروز پیام جمهوری اسلامی پیام الهی و پیامبران است؛ البته در درون و بیرون افرادی هستند که اهل انفعال هستند، گرچه گاهی در بازی‌های سیاسی داخلی سوپرانقلابی می‌شوند، ولی اهل انفعال هستند و از حرکت نو‌آورانه وحشت دارند و با آن مخالفت می‌کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، مهدی چمران، دبیر کل سازمان بسیج مهندسین و هم‌چنین ایلخانی رییس سازمان بسیج مهندسین و چند تن از مهندسان این سازمان نیز سخنرانی کردند.

اعضای بسیج مهندسین در مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری افطار را مهمان رئیس‌جمهور بودند.

کد خبر 63297

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز