«مهدی چمران»، رئیس شورای‌شهر تهران از همان روزهای نخست فعالیت شورای‌شهر اسلامی دوره ششم، بر لزوم بازنگری در سیاست ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر تهران تأکید و اعلام کرد این مسیرها از کارایی لازم برخوردار نیستند.

دوچرخه سواري

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور: یکی از این مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری که انتقاد بسیاری به جانمایی و کارکرد آن وارد است، در منطقه ۲۱ قرار دارد. صحبت از بلوار «گلها» است که از یک سو به بزرگراه «فتح» (جاده قدیم) و از سمت دیگر به بزرگراه «شهید لشکری» (جاده مخصوص) می‌رسد و با توجه به اینکه اماکن پر ترددی مانند ساختمان شماره ۲ شهرداری منطقه، کلانتری ۱۵۰ تهرانسر، بوستان بانوان، بوستان ترافیک، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، چند مرکز تفریحی و رفاهی و مکانیکی‌ها در این راسته قرار دارند، ‌ تردد و رفت‌وآمد وسایل نقلیه سبک و سنگین در این محور زیاد است.

مسیر دوچرخه‌سواری بلوار گلها که در هر ۲ لاین شمال به جنوب و برعکس ایجاد شده، علاوه بر اینکه با استقبال اهالی تهرانسر روبه‌رو نشده است و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند، مشکل ثانویه‌ایی نیز به دنبال خود داشته است. باریک شدن مسیر و اختلال در حرکت خودروها به‌ویژه در ساعت‌های پر ترافیک، موضوعی است که برخی از اهالی محله نسبت به آن معترض هستند. با توجه به موارد مطرح شده ضمن بررسی مشکلات مسیر دوچرخه‌سواری بلوار گلها، به دنبال این سؤال رفتیم که با توجه به تغییر رویکرد مدیریت جدید شهری نسبت به مسیرهای ویژه دوچرخه چه سرنوشتی در انتظار طرح‌های اجرا شده خواهد بود؟   

برخی از اهالی «تهرانسر» از ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه و باریک شدن بلوار گلها که ترافیک این محور پر رفت‌وآمد را تشدید می‌کند، ناراضی هستند. «مهدی گل‌محمدی» که ساکن یکی از کوچه‌های منتهی به بلوار گلها است، در این‌باره می‌گوید: «مسیر دوچرخه‌سواری که در بلوار گلها ایجاد کرده‌اند، هیچ کاربرد و استفاده‌ای ندارد و تاکنون ندیده‌ام که حتی یک نفر در این مسیر دوچرخه‌سواری کند و تنها سبب باریک شدن بلوار و ایجاد ترافیک شده است.

نمی‌دانم روی چه حساب و کتابی چنین مسیر دوچرخه‌سواری را در اینجا درست کرده‌اند، آن‌هم در شرایطی که بلوار گلها مسیر رفت‌وآمد عابران پیاده هم نیست. تعداد کسانی که در طول شبانه‌روز پیاده در این محور تردد دارند می‌توان با انگشتان دست شمرد! در مجموع این مسیر هیچ خیری برای محله ندارد.»

«منیره تهرانی» یکی دیگر از ساکنان تهرانسر است که نظر مثبتی بر این مسیر دوچرخه‌سواری ندارد: «واقعاً هیچ‌کسی از این مسیر برای دوچرخه استفاده نمی‌کند و در یک‌سالی که اینجا ساخته شده است، شاید ۵ تا ۶ نفر را دیده باشم که در حال رکاب زدن در این مسیر باشند. اصلاً چرا باید کسی بخواهد با دوچرخه از این سر بلوار گلها به آن سو برود؟ آنقدر وسیله نقلیه از اینجا عبور می‌کند که خیلی راحت می‌توان سوار تاکسی، اتوبوس و یا مسافرکش‌های شخصی شد. دیگر چرا باید برای رفت‌وآمد در چنین مسیرهایی کسی چند میلیون پول بدهد و دوچرخه بخرد؟» 

  • دوچرخه‌سواری در بلوار گلها خطرناک است
مسیر دوچرخه‌سواری؛  بماند یا جمع شود؟
داود حاج اسفندیاری/ دبیر شورایاری محله

دبیر شورایاری محله «باشگاه نفت» تهرانسر نیز از منتقدان اجرای طرح مسیرهای ویژه دوچرخه به‌ویژه در بلوار گلها است. می‌گوید: «صحبت‌هایم را با یک پرسش ساده آغاز می‌کنم. کدامیک از ما حاضر می‌شویم به فرزند دلبندمان اجازه دهیم در حاشیه بلوار گلها که بین ۲ بزرگراه قرار گرفته است، با توجه به میزان و سرعت‌ تردد وسایل نقلیه در آنکه دست‌کمی از یک بزرگراه ندارد، دوچرخه‌سواری کند؟ در اینجا مهم‌ترین و نخستین مسئله، داشتن امنیت و آرامش است که مسیر دوچرخه‌سواری بلوار گلها فاقد آن است. حتی اگر خود مسیر امن شده باشد باشد باز هم دوچرخه‌سوار باید از یک‌جا وارد این مسیر و در جایی دیگر از آن خارج شود که در آن قسمت‌ها احتمال بروز حادثه برای دوچرخه‌سوار وجود دارد.

اصل کار یعنی توسعه و ترویج دوچرخه‌سواری خوب و درست است، اما شیوه سیاستگذاری و اجرای طرح خوب نیست. به نظر می‌رسد که بدون هیچ‌گونه تحقیق و مطالعه‌ایی فقط خواسته‌اندکاری کرده باشند، چون در این بلوار هیچ توجیه و دلیل منطقی برای ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری وجود ندارد. این محور فضای خاص و چندانی برای خرید ندارد که سبب شود تا کسی برای رفتن به سوپرمارکت، فروشگاه و پاساژ بخواهد با دوچرخه برود، از سوی دیگر بافت مسکونی زیادی در حاشیه این بلوار وجود ندارد و در آنجا بیشتر تعمیرگاه‌ها، خدمات خودرویی، فروش لوازم یدکی و مواردی از این دست را قرار دارد.» «داود حاج اسفندیاری» بر این باور است طرح‌هایی مانند مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در منطقه‌ای مانند ۲۱ جواب نمی‌دهد.

او می‌گوید: «در نگاه کلی‌تر باید بگویم که قرار نیست هر طرح و برنامه‌ای که اجرا می‌کنیم به‌طور یکسان در همه مناطق و محله‌ها اجرا شود. باید مطالعه و تحقیق انجام شود که آیا ظرفیت و نیاز به اجرای طرح در آن محله و منطقه وجود دارد یا خیر؟ برای مثال، مسیر دوچرخه‌سواری ممکن است در ۵ تا ۶ منطقه که فضا و ظرفیت مناسبی دارند، خوب و موفقیت‌آمیز باشد. در محله لاکچری که ساختمان‌ها استخر و جکوزی دارند، استخر عمومی دایر نمی‌کنند، چون کسی به آن نیاز ندارد و استقبالی از آن نمی‌شود. نیاز و خواسته‌های مردم تهرانسر و منطقه ۲۱ موارد دیگری است، برای همین کسی از مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری به‌ویژه مسیر بلوار گلها استفاده نمی‌کند و برعکس بسیاری از مردم از وجود آن ناراحت و ناراضی هستند. محله‌های منطقه ۲۱ جزیره‌ای هستند و در بین بزرگراه‌ها قرار گرفته‌اند و ظرفیت ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری شهری را ندارند.» 

  • معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱/کاهش عرض بلوار گلها، ارتباطی به مسیر دوچرخه‌سواری ندارد
مسیر دوچرخه‌سواری؛  بماند یا جمع شود؟
محمدرضا سالمی /معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱

  «محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱، درباره سرنوشت مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌ویژه مسیر دوچرخه‌سواری بلوار گلها با رویکرد جدید مدیریت شهری می‌گوید: «یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت پیشین شهر تهران، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در محله‌ها بود که بر همین اساس چندین مسیر دوچرخه در تهرانسر ساخته شد یا در دست ساخت بود که با رویکرد جدید مدیریت شهری، اجرا و ادامه طرح‌های دوچرخه‌سواری تا تعیین تکلیف نهایی و قطعی، متوقف می‌شود. درباره مسیرهای ساخته شده و اینکه چه تصمیمی درباره آنها گرفته خواهد شد، منتظر تعیین تکلیف و ابلاغ رسمی از سوی شهرداری مرکز و شورای‌شهر هستیم.

اما درباره اینکه مسیرهای ساخته شده جمع می‌شوند یا خیر، با توجه به هزینه‌های زیادی که برای ساخت آنها صرف شده است، بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. درباره مسیر دوچرخه‌سواری بلوار گلها و باریک شدن مسیر نیز باید به این نکته اشاره کنم که کوچک کردن عرض خیابان در این بلوار با هدف کاهش سوانح رانندگی ایجاد شده است. متأسفانه با توجه به شیبی که در این محور وجود دارد، خودروها اغلب با سرعت زیاد تردد می‌کنند.

اصلی در مباحث ترافیکی وجود دارد که هر چقدر عرض خیابان کمتر باشد، سرعت وسایل نقلیه نیز کمتر می‌شود. برای کاهش سرعت وسایل نقلیه یا باید دست‌اندازهای متعدد گذاشته شود که با توجه به‌ تردد آمبولانس‌هایی که بیماران اورژانسی را به بیمارستان «شماره دو» منتقل می‌کنند، این کار می‌تواند سلامت بیماران را تهدید کند. در نتیجه، راه‌حل دوم یعنی باریک کردن معبر می‌تواند گره‌گشا باشد. برای مسیر دوچرخه‌سواری حاشیه بلوار گلها نیز می‌توانیم کاربری دیگری در نظر بگیریم.» 

کد خبر 632460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha