شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سولانا تاکید کرد که اتحادیه اروپا آماده‌ از سرگیری مذاکرات در خصوص امضای توافقنامه‌ همکاری با سوریه به محض اتخاذ گام‌های بیشتر از سوی دمشق در عمل به خواسته‌ها‌ی غربی‌ها است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ دارالخلیج ، چاپ امارات، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، در تل‌ آویو در جمع خبرنگاران گفت: موضع‌گیری اتحادیه‌ اروپا ادامه دادن مذاکرات با سوریه است. اتحادیه‌ اروپا آماده است به محض این که سوریه موضع‌گیری‌اش را تغییر دهد و به خواسته‌های غرب عمل کند، مذاکرات با این کشور را از سر بگیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا افزود: در حال حاضر اتحادیه‌ اروپا هیچ تصمیمی در زمینه‌ از سرگیری مذاکرات با سوریه اتخاذ نکرده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از مذاکرات غیر مستقیم میان سوریه و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری ترکیه، گفت: باید این مذاکرات از سرگرفته شود چرا که تلاش مثبتی است و نباید متوقف شود.

سولانا در ادامه نسبت به روند مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی ابراز ناامیدی کرد و گفت: ما امیدواریم که تغییرات سیاسی آتی در اسرائیل بر روند صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تاثیر نگذارد.

این مقام اروپایی قبل از سفرش به مصر که امروز (شنبه 23 شهریور) و سفرش به اردن که فردا صورت می‌گیرد، دیدارهایی را با مقامات سیاسی فلسطین و اسرائیل برگزار کرده و هر دو طرف را به انجام مذاکرات در راستای برقراری صلح فرا خواند.

سولانا عنوان داشت: پیشرفتی که در مذاکرات دو طرف حاصل شده کافی نیست و ما امیدواریم قبل از پایان سال جاری پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شود.

تزیپی لیونی وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با سولانا بر لزوم ادامه‌ مذاکرات با فلسطینی‌ها بر اساس آن چه که قبلا توافق شده تاکید کرد و گفت: جامعه‌ جهانی باید از تلاش‌ها در جهت تعجیل در روند مذاکرات از طریق ارائه‌ی طرح‌هایی که هماهنگ با نیازهای دولت اسرائیل نیست، امتناع ورزد.

سولانا دیدارهای کوتاهی را با لیونی و ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برگزار کرد.

وی دیدار با شائول موفاز وزیر راه رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت: این مساله دخالت در سیاست اسرائیل است.

همچنین صائب عریقات مذاکره کننده‌ ارشد فلسطینی‌ها اظهار داشت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، عصر جمعه در رام‌الله با خاویر سولانا دیدار کرد.

عریقات خاطرنشان کرد: محمود عباس از سولانا خواست راهکارهای سه جانبه کمیته کاری چهار جانبه در زمینه‌ توقف ادامه‌ شهرک سازی‌ها، گشودن سازمان‌ها و دفاتر بسته شده در بیت‌المقدس، ایست‌های بازرسی، آزادی اسیران و بازگرداندن آوارگان را فعال سازد.

وی تاکید کرد: هیچ یک از این مسائل که در کمیته‌ کاری چهار جانبه مطرح شده تا کنون اجرا نشده است.

عریقات افزود: محمود عباس به این مسئول اروپایی ابلاغ کرده است که فلسطینی‌ها در تلاش برای دستیابی به توافقنامه‌ صلح فردی در زمینه‌ بیت‌المقدس، مرزها، شهرک سازی‌ها، آوارگان، آبها، امنیت و اسیران هستند.

محمود عباس همچنین مخالفت فلسطینی‌ها را با هر گونه تلاش برای امضای توافقنامه‌ جزیی و یا موکول کردن هر یک از مسایل وضعیت نهایی به مراحل بعد اعلام کرد و گفت: یا ما بر سر تمام مسائل وضعیت نهایی توافق می‌کنیم یا بر سر هیچ یک.

سولانا بعد از دیدارش با عباس گفت: ما نیز به تلاشهای جدی جهت پیشبرد روند صلح تا پایان سال جاری ادامه می‌دهیم.  سولانا عنوان داشت: توقف شهرک سازی‌ها در اراضی فلسطینی شرط اساسی تحقق صلح در منطقه است.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پنج مرکز ایست بازرسی در شمال کرانه‌ باختری را به منظور تسهیل رفت و ‌آمد فلسطینی‌ها برچیده است. 
 

کد خبر 63231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز